بازگشت به صفحه مقالات
پنج‌شنبه 12-11-1402
دسته بندی: مقالات روانشناسی کودکان

بهترین بازی فکری کودکان جهت افزایش خلاقیت، هوش و مهارت کودک

بازی‌های فکری یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها به منظور افزایش هوش، خلاقیت و مهارت کودکان است و در یادگیری آنان تاثیر بسزایی دارد.

شما به‌عنوان پدر و مادر فرزندتان، در مورد اهمیت به کارگیری بهترین بازی فکری کودکان در جهت رشد حرکتی و ذهنی کودکان چه می‌دانید؟ تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که کودکان ذاتا کنجکاو هستند و به نوعی موضوعات جدید برای آن‌ها جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. کشف حقایق جدید قسمت مهمی از تکامل و رشد ذهنی و حرکتی کودکان به حساب می‌آید.  از نظر علم روانشناسی خرید بازی فکری کودک تا حد زیادی کمک می‌کند تا کودک با زمینه ذهنی بیشتری پیرامون خود را درک نماید. امروزه انواع بازی فکری در بازار موجود است که توجه به سن و ضریب هوشی کودک قبل از خرید این نوع بازی‌ها حائز اهمیت خواهد بود. در ادامه این مقاله از مجله آزنیک قصد داریم شما را با بهترین بازی فکری کودکان جهت افزایش خلاقیت، هوش و مهارت کودک آشنا کنیم.


اهمیت و تاثیر بازی های فکری بر کودکان

بدون شک تاثیر و اهمیت بازی‌های فکری بر کودکان به حدی است که کارشناسان روانشناسی کودک، همواره به انجام این نوع بازی‌ها توسط کودکان تاکید دارند. از جمله تاثیرات و فواید استفاده بهترین بازی فکری کودکان، بر رده سنی ۲ تا ۷ سال می‌تواند به قرار زیر باشد:

·       کمک به شکوفایی خلاقیت و استعداد‌های کودک

·       افزایش ضریب هوشی و تقویت ذهنی کودک

·       کمک به تقویت مهارت‌ حل مسائل

·       بهبود روند تکامل و رشد حواس کودک (حواس شنوایی، بینایی و لامسه)

·       افزایش و تقویت مهارت تمرکز و توجه

·       تقویت مهارت‌های اجتماعی و عاطفی



معرفی 10 بازی فکری عالی برای کودکان

همان طور که اشاره شده است، نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان تاثیر بالایی دارد، در همین جهت بهتر است با چند بازی فکری مناسب کودکان آشنا شویم. از جمله ۱۰ بازی فکری برای کودکان که جزء بهترین بازی فکری کودکان طبقه‌بندی می‌شوند به شرح زیر است:


1.     بازی فکری پانتومیم 

پانتومیم یک بازی فکری کودکانه بسیار ساده بوده که برای انجام آن نیاز به ابزار خاصی ندارید. در این بازی برحسب سن کودک، می‌توانید کلمات آسان تا سخت را انتخاب کرده و برای کودک در جهت حدس کلمه نمایش اجرا کنید. این نوع بازی فکری علاوه بر اینکه باعث سرگرمی و شادی هر چه بیشتر کودک می‌شود، به افزایش هوش هیجانی و بهبود قدرت تحلیل و تقویت ارتباط برقرار کردن کودکان منجر می‌شود‌. 


2.     بازی حل معما

معماهای متنوعِ محاسباتی و انواع چیستان‌های کودکانه می‌توانند سرگرمی مطلوب برای اوقات فراغت کودکان محسوب شوند. این نوع بازی قدرت ذهنی، تحلیلی و مهارت تمرکز کودک را تقویت خواهد کرد. می‌توانید انواع چیستان و معما‌های کودکانه را از مجلات، کتاب و فضای اینترنت پیدا کنید.


3.     بازی فکری اوریگامی

اوریگامی یک بازی فکری_ سرگرمی مخصوص کودکان و حتی بزرگسالان است. برای انجام این بازی که ریشه ژاپنی دارد، شما فقط به چند ورق کاغذ نیاز دارید‌. درواقع اوریگامی، تبدیل ورق کاغذ به اشکال سه بعدی به روش تا زدن آن است. بازی اوریگامی برای کودکان بالای ۳ سال قابل انجام است. اگر کودکتان در سنین پایین قرار دارد سعی کنید از اشکال ساده‌تری برای این بازی استفاده کنید. می‌توانید با سرچ در اینترنت بهترین آموزش‌های اوریگامی مناسب کودکان را یاد بگیرد. انجام بازی اوریگامی باعث بهبود هوش تجسمی، افزایش توانایی انجام کار‌های ظریف و قدرت محاسباتی کودک می‌شود.


4.     بازی فکری تشخیص اشیاء

یکی دیگر از بهترین بازی فکری کودکان، بازی تشخیص اشیاء است. در این بازی والدین می‌توانند اشیاء مختلفی را در زیر یک پوشش پارچه‌ای پنهان کرده و از کودک بخواهند تشخیص دهد که چه وسیله‌ای در زیر این پوشش است. بازی تشخیص اشیاء در رشد خلاقیت و هوش هیجانی کودکان و از همه مهم‌تر تقویت حواس آن‌ها بسیار کمک‌کننده خواهد بود.


5.     بازی فکری تفاوت و شباهت

بازی فکری تفاوت و شباهت، قدرت تمرکز و دقت به جزئیات و همچنین حواس بینایی کودک شما را تقویت خواهد کرد. در این بازی دو نقاشی شبیه به هم بکشید و در برخی از جزئیات آن، تفاوت‌هایی ایجاد نمایید. سپس از کودک بخواهید تفاوت این دو تصویر را تشخیص دهد. با توجه به سن کودک می‌توانید تفاوت دو  نقاشی را ساده‌تر و یا سخت‌تر در نظر بگیرید. دقت داشته باشید با توجه به تاثیر بازی‌ های کامپیوتری بر کودکان که بسیار مخرب  بوده، انتخاب بازی‌های فکری مناسب،می‌تواند از لحاظ تقویت ذهنی و حرکتی کودک، بسیار کمک کننده باشد.


6.     بازی فکری تضاد

برای انجام بازی فکری تضاد، می‌توانید از انواع اشیاء متضاد هم و یا نقاشی‌های متضاد استفاده کنید. به عنوان مثال یک دایره کوچک و یک دایره بزرگ بکشید و دایره بزرگ را روی میز قرار دهید و از کودک بخواهید دایره کوچک را پیدا کند و یا یک شی نرم را روی میز قرار داده و از او بخواهید متضاد آن که یک شی سخت می‌شود را پیدا کند. این بازی به افزایش قدرت تحلیل ذهنی، خلاقیت و مهارت یادگیری کودک کمک می‌کند.


7.     بازی فکری انباشتن

بازی با بلوک و یا هر شی که کودک  قادر باشد آن‌ها را روی هم بچیند، انتخاب کنید. از کودک خود درخواست کنید که تا می‌تواند این شی‌ها یا بلوک‌ها را روی هم بچیند و بلندترین سازه را درست نماید. تقویت مهارت انجام کار‌های ظریف، افزایش مهارت محاسباتی و هندسی از جمله فواید این بازی است.


8.     بازی فکر داستان‌سرایی با تصویر

 یکی دیگر از بهترین بازی فکری کودکان، بازی داستان‌سرایی است. بر روی کاغذ، نقاشی‌هایی با موضوعات متفاوت بکشید و از کودک بخواهید داستان کوتاهی برای آن‌ها بگویند. این بازی برای کودکان بالای ۵ سال مناسب است. افزایش قدرت تخیل، مهارت زبانی و ارتباط با دیگران از جمله مزایایی این نوع بازی فکری کودکانه خواهد بود.


9.     بازی با کلمات

برای انجام این بازی یک جدول ۱۵ در ۱۵ با مقوا درست کرده و همچنین حروف الفبا را روی تعداد مشخصی از کاغذ درج کنید. کودک باید در نوبت خود کلمات را طوری کنار هم بچیند که کلمات معنی دار ایجاد شوند. این بازی برای کودکان بالای ۶ سال مناسب بوده که به افزایش دایره لغات و تقویت حافظه آن‌ها کمک خواهد کرد.


1.     بازی فکری پازل

پازل به عنوان یکی از بهترین بازی فکری کودکان محسوب می‌شود. در این بازی می‌توانید از پازل‌های آماده مناسب سن کودک استفاده کنید و یا از تصاویر کتاب و مجلات استفاده کرده و آن‌ها را برش داده و از کودک بخواهید قطعات تصویر را برای ایجاد شکل اصلی آن بچیند. بازی فکری پازل، قدرت تحلیل، تمرکز و دقت به جزئیات و حواس بصری کودک را تقویت می‌کند.


برای همکاری با ما کلیک کنید