بازگشت به صفحه مقالات
پنج‌شنبه 21-10-1402
دسته بندی: مقالات روانشناسی کودکان

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان، اثر مثبت و منفی بر شخصیت او

بازی‌های کامپیوتری تاثیرات مثبت و منفی بر سلامت جسم، روان، تحصیل و مهارت کودکان دارد که در این مقاله به بررسی هر یک از موارد مذکور و ارائه راهکار به منظور مدیریت بر بازی‌های کامپیوتری می‌پردازیم.

بررسی تاثیرات بازی‌های کامپیوتری یکی از موضوعات دهه اخیر بسیاری از افراد در زمینه علم روانشناسی بوده است. کودکان در حال رشد هستند و کوچکترین چیزی می‌تواند بر سلامت روان و جسم آن‌ها تاثیر منفی یا مثبت بگذارد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان و رشد شخصیت آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.  


آثار مثبت بازی های کامپیوتری بر کودکان

والدین باید جنبه‌های مثبت را هم در نظر بگیرند و سپس در خصوص ممنوع کردن یا نکردن بازی تصمیم‌گیری کنند. در این قسمت به بررسی آثار مثبت بازی کامپیوتری بر کودکان از جوانب مختلف سلامت روان، جسم، تحصیل و کسب مهارت می‌پردازیم. 

 

تاثیر مثبت بازی های کامپیوتری بر سلامت روان

1.    کمک به تمرکز: اگر کودکان در سنین پایین تمرکز کردن را یاد بگیرند، در مدرسه و دانشگاه هم با سهولت بیشتری می‌توانند دغدغه‌های ذهنی را کنار گذاشته و بر روی درس تمرکز کنند. بازی‌هایی که مربوط به سرعت هستند در این زمینه کمک می‌کنند. 

2.    یادگیری برنامه‌ریزی و مدیریت زمان: علاقه کودک به انجام بازی‌های کامپیوتری باعث می‌شود که بخواهد امور و کارهای روزمره را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که وقت کافی برای بازی مورد علاقه خود داشته باشد. 

3.    یادگیری کنترل احساسات: ممکن است کودکان در انجام این بازی‌ها تنها ۵۰ درصد مواقع برنده شوند و باقی موارد ببازند. از این فرصت استفاده کنید و به آن‌ها یاد دهید برد و باخت اتفاق می‌افتد و کنترل احساسات و خشم مهمترین اقدام در این شرایط است. 

4.    افزایش خلاقیت: بازی‌هایی همچون رنگ‌آمیزی، نقاشی، طراحی و سایر موارد مشابه به افزایش خلاقیت ذهنی کودکان کمک می‌کنند.

5.    تقویت حافظه: کودکان با این بازی‌ها می‌توانند حافظه را تقویت کنند و جزئیات را به خاطر بسپارند. این تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان بسیار مهم است.

 

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان


تاثیر مثبت بازی های کامپیوتری بر سلامت جسمی

1.    قدرت هماهنگی ذهن و اعضای بدن: در انجام بازی‌های کامپیوتری کودک شما باید بتواند ذهن، حافظه، تمرکز ذهنی را با دست و چشم خود هماهنگ کند. این مسئله از مهمترین تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت کودکان است.  

 

تاثیر مثبت بازی های کامپیوتری بر تحصیل 

1.    یادگیری بهتر: یادگیری بعضی از دروس می‌تواند برای کودکان کمی دشوار باشد. اما با استفاده از بازی می‌توانید به یادگیری بهتر آن‌ها کمک کنید. برای مثال بازی با کلمات و حروف بهترین نمونه‌ها هستند. 

2.    مهارت حل مسئله: بسیاری از بازی‌ها از نوع معمایی، حل مسئله و حتی ریاضیات هستند. می‌توانید از این بازی‌ها برای تقویت هوش فرزند استفاده کنید. 

 

تاثیر مثبت بازی های کامپیوتری بر مهارت

1.    مهارت تجزیه و تحلیل: کودکان با استفاده از بازی می‌توانند مهارت تجزیه و تحلیل را به‌خوبی یاد بگیرند که این مسئله هم در تحصیل و هم در فعالیت کاری به آن‌ها کمک می‌کند. 

2.    مهارت عملکرد تیمی: بسیاری از بازی‌های تیمی و دو نفره هستند. زمانی که با کودکان این بازی‌ها را انجام دهید، علاوه‌بر نظارت بر بازی آن‌ها، عملکرد و رفتار تیمی مناسب را به آن‌ها می‌آموزید. این تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان در آینده آن‌ها هم تاثیر دارد. 


آثار منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان

در صورتی که زمان و نوع بازی‌های کودک خود را کنترل نکنید، این مسئله می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد. در این قسمت به تعدادی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

تاثیر منفی بازی های کامپیوتری بر سلامت روان

1.    گوشه‌گیری: اگر کودکان تمام یا بخش زیادی از روز را درگیر بازی باشند، از اجتماع دوری کرده و در نهایت گوشه‌گیر می‌شوند. این مورد تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان انزوا را رقم می‌زند.

2.    خشم: در انجام بسیاری از بازی‌ها همچون پرندگان خشمگین به همان اندازه که برد وجود دارد، باخت هم وجود دارد. این موضوع گاهی به واکنش‌های عصبی و خشم کودک منتهی می‌شود و از مهمترین موارد تاثیر بازی های رایانه ای بر شخصیت کودکان است.

3.    اعتیاد: بسیاری از بازی‌ها حتی برای بزرگسالان هم اعتیادآور بوده و به اعتیاد و لجبازی کودک هم منتهی می‌شوند. 

 

تاثیر منفی بازی های کامپیوتری بر سلامت جسمی

1.    بینایی: اگر کودک مدت زمان زیادی را مدام پشت رایانه باشد، امکان ابتلا یافتن به مشکلات بینایی افزایش می‌یابد. 

2.    به هم ریختن خواب: اعتیاد و علاقه مفرط کودکان به بازی رایانه‌ای در ابتدا موجب اعتیاد و سپس به هم ریختن الگوی خواب آن‌ها می‌شود که عواقب بیشتری را هم به دنبال دارد. 

3.    آسیب اعضای بدن: سر شدن انگشتان، آسیب مچ دست، گردن درد، کمر درد و سردرد بعضی از اثرات منفی بازی در طولانی مدت است. 

4.    اسراف: خرید بازی‌های جدید به‌صورت مداوم موجب ایجاد عادات اسراف کردن می‌شود. 

5.    ارزش‌های اخلاقی نامناسب: بعضی از بازی‌ها محتوای مناسبی نداشته و با این وجود با عادی‌سازی موجب ایجاد ارزش‌های اخلاقی نادرست در کودکان می‌شوند. 

 

تاثیر منفی بازی های کامپیوتری بر تحصیل 

1.    کم‌رنگ شدن اهمیت دروس: علاقه و اعتیاد کودکان به بازی‌های کامپیوتری گاهی موجب نادیده گرفتن تکالیف درسی توسط آن‌ها می‌شود.

2.    خواب‌آلودگی در کلاس: زمانی که کودکان زمان زیادی را به بازی اختصاص دهند، استراحت کافی دریافت نکرده و در کلاس‌های مدرسه خواب‌آلود خواهند بود.

 

تاثیر منفی بازی های کامپیوتری بر مهارت  

1.    محدودیت کاردستی: زمانی که کودکان از سنین پایین رنگ‌آمیزی، نقاشی و سایر هنرهای خود را از طریق رایانه گسترش دهند، در هنرهای دستی ضعیف خواهند شد.

راهکارهایی برای مدیریت و کنترل والدین بر روی بازی‌ های رایانه‌ای کودکان

برای مدیریت و کنترل بازی‌های رایانه‌ای کودک می‌توانید از این ترفندها استفاده کنید:

1.    برای بازی‌های موبایلی از App Timer گوشی استفاده کنید و مدت زمان خاصی را به بازی اختصاص دهید. 

2.    برنامه‌ریزی را به کودک یاد دهید و برای مثال تنها یک ساعت از روز را به او اجازه بازی کردن بدهید. 

3.    خودتان هم در جریان بازی قرار گیرید. 

4.    هر بازی را که خریداری یا دانلود می‌کنید، رده سنی و توضیحات آن را بررسی کنید. 

5.    با کودک صحبت کنید و روش استفاده صحیح را به او بیاموزید.

6.    از جایگزین‌های جذاب و بازی‌های فیزیکی استفاده کنید. 

7.    فضایی مقابل دید برای بازی کودک فراهم کنید. 

8.    برنامه‌های کنترل‌گر بر روی رایانه نصب کنید.


نتیجه‌گیری 

در نهایت بازی کامپیوتری مانند هر کار دیگری دارای دو جنبه مثبت و منفی است و تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان می‌تواند خوب یا بد باشد. بر اساس روانشناسی کودک، حتماً باید در هنگام دانلود و خرید بازی به رده سنی، ویژگی‌ها و تمامی جوانب آن توجه کرده و بازی‌های استانداردی برای کودک 


برای همکاری با ما کلیک کنید