بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 04-07-1403
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

چگونگی مدیریت استرس و ترس کودکان نسبت به مدرسه

ترس از مدرسه به وضعیتی اطلاق می‌شود که فرد به دلایل مختلفی از حضور و مواجهه با محیط مدرسه اضطراب و ترس بیش از حدی را تجربه می‌کند. این ترس ممکن است ناشی از تجربه‌های ناخوشایند، فشارهای اجتماعی، نگرانی از ناموفقیت در تحصیلات یا مواجهه با وضعیت‌های نامطلوب مانند امتحانات و رویدادهای اجتماعی باشد. این اضطراب می‌تواند توانایی یادگیری و مشارکت در محیط مدرسه را تحت تأثیر قرار دهد و نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از سوی افراد معنادار را دارد.

ترس از مدرسه و ایجاد استرس و اظطراب در کودکان
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، ترس از معلمان، ترس از دستشویی مدرسه، ترس از سرویس مدارس، ترس از جا ماندن در مدرسه، ترس از زمان ناهار یا ترس از راه داده نشدن به بازی های هم کلاسی ها از دلایلی است که می تواند باعث ایجاد استرس کودکان در مدرسه شود. 
در سال‌های اخیر هم این استرس و اضطراب نسبت به مدرسه رفتن در کودکان بیشتر شده است. 
به خاطر این که دانش آموزان سال‌های بالاتر، در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی، تصاویری منتشر می‌کنند که آن‌ها را خوشحال و زندگی‌شان را بی‌نقص نشان می‌دهند. دیگر دانش آموزان که این تصاویر را با مشکلات زندگی خودشان مقایسه می‌کنند حس می‌کنند که چیزی در زندگی آن‌ها اشتباه است. همینطور تفریحات و کلاس‌های ورزشی بیشتر از این که به فعالیت و تفریح اختصاص داشته باشند، به صحنه‌ی رقابت و اثبات برتری تبدیل شده‌اند. 
 

علائم استرس و اضطراب از مدرسه
استرس کودکان در مدرسه، علائمی دارد که بهتر است به آن‌ها توجه شده و نسبت به کاهش استرس کودکان در مدرسه اقدام شود. مهم‌ترین نشانه استرس کودک، امتناع ورزی و تلاش برای نرفتن به مدرسه است. گوشه گیری، افت تحصیلی و تغییر برنامه خواب هم از دیگر نشانه های ترس از مدرسه رفتن و استرس در مدرسه است. سردرد، درد معده و حالت تهوع نیز از نشانه های فیزیکی و جسمی اضطراب ناشی از مدرسه در کودکان است که مدرسه رفتن را برای آن ها سخت و ترسناک می کند. 
دلیل عدم علاقه کودک به مدر سه: 
• اضطراب جدایی 
• ترس از جامعه 
• ترس از شکست 
• مشکل با دیگر کودکان (برای مثال، مسخره شدن به خاطر چاقی، لاغری، کوتاهی و دیگر ویژگی های ظاهری) 
• ترس از دستشویی عمومی مدرسه 
• نگرانی به خاطر رفتار خشن معلم 
• تهدید شدن و قربانی آزار فیزیکی شدن 
• آسیب دیدن در مدرسه 
• نقل مکان و مهاجرت 
• ترس از دست دادن یکی از اعضای خانواده (برای مثال یک عضو بیمار) 
• مشکلات فردی مانند ناتوانی در کنترل ادرار 
 

راه حل های مقابله با ترس از مدرسه
ترس از مدرسه یک تجربه رایج در دوران کودکی است که با راه حل‌های مشخص می‌توان مدیریت آن را انجام داد. در ادامه، راه حل‌هایی برای مقابله با ترس از مدرسه آورده شده است: 
1.گفتگو با کودک: اهمیت گفتگو با کودک در مورد ترس از مدرسه بسیار بالاست. والدین باید به آرامی از کودکان بپرسند که چرا احساس ترس می‌کنند و به آنها فرصت دهند تا احساسات خود را به اشتراک بگذارند. 
2.تقویت اعتماد به نفس: والدین می‌توانند کودکان خود را تشویق کرده و اعتماد به نفس آنها را تقویت کنند. آنها باید به کودکان بگویند که قادر به مواجهه با ترس‌ها و مشکلات هستند. 
3.برگزاری مراسم خداحافظی مثبت: برگزاری مراسم خداحافظی مثبت و دلپذیر برای کودکان می‌تواند تجربه ورود به مدرسه را مثبت‌تر کند. این ممکن است شامل صبحانه دلپذیر یا یک مراسم کوچک باشد. 
4.آموزش مهارت‌های مقابله: والدین می‌توانند به کودکان مهارت‌های مقابله با ترس را آموزش دهند. این شامل تنفس عمیق، تمرین‌های آرامش، و راهبردهایی برای مدیریت استرس است. 
5.حفظ روال‌ها و برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی روزانه و حفظ روال‌ها می‌تواند احساس اطمینان و استقرار را برای کودکان ایجاد کند. زمان‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای وظایف روزانه می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهتر با ترس از مدرسه کنار بیایند. 
6.همکاری با مدرسه و معلمان: والدین می‌توانند با مدرسه و معلمان همکاری کنند و در مورد ترس کودکان اطلاعات دقیقی ارائه دهند. همچنین می‌توانند در مشاوره‌ها و جلسات خانواده شرکت کنند تا راه‌های مقابله با ترس از مدرسه را با تیم مدرسه مشترکا پیدا کنند. 
7.تشویق به تعامل اجتماعی: تشویق کودکان به تعامل با دوستان و همکلاسی‌های خود می‌تواند از ترس از مدرسه کمک کند. والدین می‌توانند فرصت‌های تعامل اجتماعی برای کودکان فراهم کنند. 
8. استفاده از روش‌های تراپی: در مواردی که ترس از مدرسه به شدت تجربه می‌شود و تداوم دارد، مشاوره تحت نظر متخصصان روان‌شناسی ممکن است مفید باشد. این تراپی می‌تواند به کودکان کمک کند تا ترس‌های خود را مدیریت کنند.




پایان//