بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 29-07-1404
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک گزارش می‌دهد

انیمیشن «بی‌ام‌و ۲۰۰۲»؛ تعقیب و گریز میان انتخاب و ایثار

میرعلی حسینی‌اصلی، کارگردان جوانی که پیش‌تر با انیمیشن کوتاه «پدر» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، امسال با تازه‌ترین اثر خود «بی‌ام‌و ۲۰۰۲» به چهل‌ودومین دوره این جشنواره بازگشته است. این انیمیشن، فلاش‌بکی از یک داستان بلندتر است که با نگاهی دراماتیک به مفهوم انتخاب و تصمیم‌گیری در لحظات بحرانی می‌پردازد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، میرعلی حسینی‌اصلی، کارگردان جوانی که پیش‌تر با انیمیشن کوتاه «پدر» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، امسال با تازه‌ترین اثر خود «بی‌ام‌و ۲۰۰۲» به چهل‌ودومین دوره این جشنواره بازگشته است. این انیمیشن، فلاش‌بکی از یک داستان بلندتر است که با نگاهی دراماتیک به مفهوم انتخاب و تصمیم‌گیری در لحظات بحرانی می‌پردازد.

درام شبانه‌ای درباره تصمیم‌های ناگهانی

حسینی‌اصلی درباره مضمون اثرش توضیح می‌دهد: «موضوع فیلم، درام است و فضای آن بر تعقیب و گریز شبانه شکل گرفته. شاید مضمون کلی آن ایثار یا ازخودگذشتگی باشد، اما در عمق، درباره انتخاب است. فردی در موقعیتی ناخواسته قرار می‌گیرد و بدون آمادگی باید مسیرش را انتخاب کند.»

او می‌گوید ایده‌ی اولیه این اثر از داستان بلندی شکل گرفته که درباره‌ی مردی است که با خودرویی آسیب‌دیده روبه‌رو می‌شود و در پی یافتن راز آن برمی‌آید.

«این انیمیشن در واقع سکانسی مستقل از دل آن روایت بلند است؛ فلاش‌بکی که به تنهایی توانسته هویت یک فیلم کوتاه پیدا کند.»


تکنیکی میان دو بعد و سه بعد

به گفته کارگردان، تکنیک ساخت «بی‌ام‌و ۲۰۰۲» ترکیبی از دو بعدی، کات‌اوت و سه‌بعدی است.

«بخش عمده‌ای از فیلم، حدود هشتاد درصد، مربوط به تعقیب و گریز ماشین‌هاست که با تکنیک سه‌بعدی اجرا شد. برای سایر قسمت‌ها از انیمیشن دوبعدی و سبک «پیپر کات» استفاده کردیم تا هم حس نقاشی و هم حس حرکت واقعی ایجاد شود.»

این انیمیشن ده دقیقه‌ای با همکاری حدود ۱۵ نفر ساخته شده و تولید آن بیش از یک سال به طول انجامیده است. حسینی‌اصلی می‌گوید کار به صورت مقطعی پیش رفته، اما هر مرحله به دقت و وسواس انجام شده است.


 از گرافیک تا کارگردانی انیمیشن

حسینی‌اصلی درباره مسیر ورودش به دنیای انیمیشن می‌گوید: «در مقطع دیپلم رشته گرافیک خواندم و همان زمان با بخش انیمیشن صداوسیما همکاری پروژه‌ای داشتم. بعد در دانشگاه در رشته گرافیک و سپس در مقطع ارشد، کارگردانی انیمیشن را ادامه دادم. طی این سال‌ها در زمینه طراحی کاراکتر، موشن‌گرافیک و انیمیشن فعالیت داشتم و چند فیلم کوتاه ساختم که دو اثر از میان آن‌ها تاکنون به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یافته‌اند.»


رقابت سخت در چهل‌ودومین جشنواره

این کارگردان درباره سطح کیفی آثار امسال جشنواره می‌گوید:«چند کارگردان مطرح در میان شرکت‌کنندگان هستند و به نظرم رقابت امسال بسیار تنگاتنگ خواهد بود. کیفیت آثار نسبت به سال‌های گذشته بالاتر رفته و تنوع تکنیکی چشمگیر است.»




پایان//