بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 29-07-1404
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک گزارش می‌دهد

«هدیه‌ای برای فردا»؛ انیمیشنی نمادین درباره زن، خانه و آرامش در دنیای پرهیاهو

در سال‌های اخیر، انیمیشن کوتاه ایران مسیر تازه‌ای را تجربه کرده است؛ مسیری که با رشد چشمگیر تکنیک‌های تولید، اما چالش‌هایی در حوزه محتوا و ایده‌پردازی همراه بوده است. در همین میان، علیرضا پورشکوری، هنرمند و پژوهشگر حوزه گرافیک متحرک، با اثر جدید خود به نام «هدیه‌ای برای فردا» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافته است؛ اثری یک‌دقیقه‌ای که با نگاهی شاعرانه به مفهوم زن و خانواده می‌پردازد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، در سال‌های اخیر، انیمیشن کوتاه ایران مسیر تازه‌ای را تجربه کرده است؛ مسیری که با رشد چشمگیر تکنیک‌های تولید، اما چالش‌هایی در حوزه محتوا و ایده‌پردازی همراه بوده است. در همین میان، علیرضا پورشکوری، هنرمند و پژوهشگر حوزه گرافیک متحرک، با اثر جدید خود به نام «هدیه‌ای برای فردا» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافته است؛ اثری یک‌دقیقه‌ای که با نگاهی شاعرانه به مفهوم زن و خانواده می‌پردازد.


علیرضا پورشکوری، کارگردان انیمیشن کوتاه «هدیه‌ای برای فردا» درخصوص ایده، تکنیک و نگاه خود به جهان فیلم کوتاه می‌گوید.


به گفته پورشکوری، این اثر کوتاه با محوریت «زن و خانواده» ساخته شده و بر اهمیت آرامش و امنیت زنان در پایداری مفهوم خانه تأکید دارد. او می‌گوید «اگر قرار است خانه، خانه بماند و خانواده هویت خود را حفظ کند، باید امنیت خاطر زنان پایدار باشد. از آنجا که گرافیک زبانی موجز دارد، سعی کردیم با کمترین عناصر تصویری و در زمانی کوتاه، پیام خود را منتقل کنیم.»

او با اشاره به فضاسازی نمادین اثر افزود: «در فیلم، سایه‌ای سیاه به تهدیدی برای زیبایی‌های خانه تبدیل می‌شود و درختی در نقاشی برای محافظت از موجودی ظریف به حرکت درمی‌آید تا در نهایت آرامش به خانه بازگردد.»

 

تلفیق تکنیک و نمادگرایی

پورشکوری درباره شیوه ساخت این اثر گفت: «تکنیک اجرایی کار، ترکیبی از انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی است. فضا سه‌بعدی طراحی شده اما انیمیت‌ها به‌صورت فریم‌به‌فریم و دوبعدی انجام شده است. در جشنواره دوسالانه انیمیشن تهران، برخی داوران حتی متوجه نشدند که اثر سه‌بعدی است و تصور کردند صحنه‌ها واقعی فیلم‌برداری شده‌اند.»

او توضیح داد که گرچه اثر در ابتدا به‌صورت سفارشی ساخته شد، اما به تدریج رویکردی شاعرانه و نمادگرایانه پیدا کرد تا پیام اثر عمیق‌تر منتقل شود.


 گرایش جهان به فیلم کوتاه

این کارگردان با اشاره به روند جهانی در استقبال از آثار کوتاه گفت: «دنیای امروز به سمت کارهای موجز حرکت می‌کند. مخاطب امروز حوصله روایت‌های طولانی ندارد و ترجیح می‌دهد پیام را در قالبی فشرده و مؤثر دریافت کند. این اتفاق در فضای مجازی هم به‌خوبی مشهود است. فیلم‌های کوتاه ظرفیت انتقال پیام را به شکلی سریع‌تر و مستقیم‌تر دارند.»

او در ادامه اضافه کرد: «در ایران، مشکل اصلی دیده شدن این آثار است. اگر تلویزیون و رسانه‌ها برای پخش فیلم‌های کوتاه جدی‌تر عمل کنند، مخاطبان گسترده‌تری به این حوزه جذب خواهند شد.»


 جشنواره‌ای منظم و امیدبخش

پورشکوری در پایان با اشاره به تجربه حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: «به‌نظرم جشنواره امسال نظم و هماهنگی قابل‌تحسینی دارد. اطلاع‌رسانی‌ها دقیق است و رفتارها محترمانه، چیزی که معمولاً در جشنواره‌های خارجی دیده می‌شود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.»




پایان//