بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 11-06-1403
دسته بندی: اجتماعی
در گفت‌و‌گو با آزنیک، مطرح شد؛

مرگ روزانه 600 کودک و نوجوان در جهان بر اثر تصادفات

بر اساس شواهد، کودکان در تصادفات به شدت آسیب‌پذیر هستند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی پلیس راهور پایتخت، در تصادفات شهری سال ۱۴۰۲ تا به امروز، ۲۷ کودک و نوجوان، به دلیل اهمال و کوتاهی والدین و البته بی‌توجهی رانندگان، جان خود را از دست داده اند. در ادامه گزارش به جزییات بیشتر دراینباره می‌پردازیم.

اختراع خودرو و مرگ بیش از 50 ملیون نفر در جهان

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، سالانه ۱.۳ میلیون مرگ در تصادفات جاده‌ای رخ می‌دهد و روزانه بیش از ۶۰۰ کودک و نوجوان در تصادفات سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. فقیرترین کشورهای جهان از بالاترین میزان تلفات جاده‌ای رنج می‌برند و ما باید به این نابرابری فاحش رسیدگی کنیم. از زمان اختراع خودرو، بیش از ۵۰ میلیون نفر در جاده‌های جهان جان خود را از دست داده‌اند. این رقم بیشتر از تعداد مرگ‌ومیر در جنگ جهانی اول یا برخی از بدترین اپیدمی‌هاست و زمان آن فرا رسیده است که به یک روش حمل و نقل بسیار ایمن‌تر و سالم‌تر تغییر رویه دهیم و طرح جدید کشورها را به مسیری پایدارتر هدایت خواهد کرد. تصادفات جاده‌ای عامل شماره یک مرگ کودکان وجوانان پنج تا ۲۹ ساله باقی مانده و داستانی است که هزاران بار در روز تکرار می‌شود زیرا برخی از فقیرترین کشورها از بالاترین میزان جراحات و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای رنج می‌برند. در واقع، بیش از ۹۰ درصد تلفات تصادفات جاده‌ای در کشورهای کم درآمد تا متوسط رخ می‌دهد.

 

راهکار مقابله با تصادفات کودکان

استفاده از صندلی کودک در بسیاری از کشورها اجباری بوده و شامل گروه سنی زیر ۱۲ سال می‌شود. در آلمان استفاده از صندلی کودک برای جابه‎جایی تمامی افرادی که زیر ۱۲ سال داشته  باشند یا قد آنها کوتاه‌تر از ۱۵۰ سانتی‌متر است الزامی بوده و حتی صاحبان تاکسی‌ باید این قانون را رعایت کنند. اما در ایتالیا سن  ملاک استفاده از صندلی کودک نبوده و تمام کودکانی که قدی کوتاه‌تر از ۱۵۰ سانتی‌متر دارند بدون در نظر گرفتن وزن آنها در داخل خودرو باید از صندلی کودک استفاده کنند. در برخی کشورها  از جمله ایرلند استفاده از صندلی کودک روی صندلی جلو نیز غیرقانونی بوده و جریمه به‎دنبال دارد. در کشور ما نیز چند سالی است که استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری شده اما اجرای آن خیلی جدی گرفته نشده است. براساس قانون مصوب مجلس دهم برای جابه‎جایی کودکان با وزنی کمتر از ۳۶ کیلوگرم یا قد کمتر از ۱۵۰ سانتی‌متر باید از صندلی کودک استفاده شود؛ در غیر این صورت هنگام وقوع حادثه با صاحب خودرو برخورد خواهد شد. 

 

والدین سهل‌انگاری نکنند

دراینباره معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا درباره تاثیر صندلی کودک و کاهش کشته‎شدگان کودکان در حوادث رانندگی می‌گوید: تجربه جهانی نشان می‎دهد ایمنی این صندلی‎ها حافظ جان کودکان هستند. استفاده از آن در کشور الزامی بوده اما ضمانت اجرا ندارد؛ به این معنی که در قانون آمده والدین موظف هستند برای نگهداری کودک در خودرو صندلی کودک تهیه کنند. این صندلی‎ها باید متناسب با سال، وزن و قد کودک باشد. اما ضمانتی برای اجرا وجود ندارد که اگر صاحب خودرویی از صندلی کودک برای فرزندش استفاده نکرد مثلا جریمه شود. تنها ضمانت اجرایی این است که اگر حادثه‎ای رخ داد و فرزندان دچار آسیب شدند والدین به‎دلیل سهل‎انگاری مسئول بوده و در محاکم قضایی مجازات می‎شوند (مجازات تعزیری). این مساله هم خیلی اجرا نمی‎شود، زیرا در بروز حادثه اگر پلیس شاهد حادثه نباشد و به مراجع قضایی گزارش داده نشود مجازاتی متوجه این سهل‎انگاری‎ها نمی‎شود.

 

 

 

پایان خبر//