بازگشت به صفحه مقالات
جمعه 20-11-1402
دسته بندی: مقالات روانشناسی کودکان

افزایش تمرکز در کودکان با راهکارهای خارق العاده برای تقویت حواس

در این مقاله راهکارهای موثر، ساده و کاربردی برای افزایش دقت و تمرکز در کودکان ارائه می‌دهیم.

افزایش تمرکز در کودکان، شاه کلید موفقیت و پیشرفت آنان در زندگی و یکی از دغدغه‌های اساسی والدین است. در این مقاله از آزنیک، به بررسی نقش والدین در افزایش تمرکز در کودکان با راهکارهای خارق العاده برای تقویت حواس می‌پردازیم. همچنین در مورد توصیه‌های رشته روانشناسی کودک در مورد تقویت تمرکز در کودکان سخن می‌گوئیم.


نقش والدین در افزایش تمرکز کودکان

میزان اهمیت نقش والدین در افزایش تمرکز کودکان بر کسی پوشیده نیست. آنان می‌توانند، با روش‌ها و راهبردهای متنوع به کودکان خود کمک کنند تا توانایی تمرکز و حواس خود را تقویت کنند. در ادامه در مورد راهکارهای مناسبی که والدین برای افزایش تمرکز در کودکان به‎‌کار می‌گیرند، توضیح می‌دهیم.

 

آماده سازی محیط

یکی از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان، آماده‌سازی محیط مناسب است. فراهم کردن محیطی آرام و بی‌صدا برای مطالعه و تکلیف‌های مدرسه، کنترل نورپردازی و حتی ایجاد فضایی مناسب برای بازی و یادگیری، همگی به کودکان کمک می‌کنند تا تمرکز بیشتری داشته باشند. در یک محیط مناسب بهتر وظایفشان را انجام می‌دهند و قدرت یادگیری آنان افزایش می‌یابد.

 

ایجاد روال

ایجاد روال منظم و برنامه‌ریزی منجر به افزایش تمرکز کودکان می‌گردد. تعیین زمان‌های مشخص برای مطالعه، بازی و استراحت، انجام وظایف خانگی و وقت گذرانی با خانواده و در نتیجه برخورداری از یک برنامه زمانبندی منظم  به کودکان کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از وقت خود برای فعالیت‌های مختلف داشته باشند و توانایی تمرکز و توجه خود را افزایش دهند.

 

تغذیه

یکی از راه‌های افزایش تمرکز حواس در کودکان برخورداری از تغذیه مناسب با ارائه مواد غذایی سالم و منابع انرژی است. مصرف مواد غذایی سالم از جمله میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و ماهی‌ها  باعث بهبود حافظه، تمرکز و توجه می‌گردد و کودکان را در یادگیری و انجام وظایفشان یاری می‌دهد. همچنین مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی توانایی تمرکز را تقویت کرده و از نقصان توجه جلوگیری می‌نماید. 


بازی‌های فکری

یکی دیگر از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان بازی‌های فکری است. این نوع بازی‌ها دربرگیرنده‌ی انواع تمرین‌های فکری، پازل‌ها، بازی‌های حافظه و بازی‌های استراتژیک هستند. در این نوع بازی‌ها کودکان از مغز و ذهن خود استفاده می‌کنند و به همین دلیل نوعی تمرین تمرکز برای کودکان است. از این طریق بهترین روش‌های حل مسائل را یاد می‌گیرند و توانایی حل مسئله در آنان تقویت می‌شود. به علاوه تاثیر بازی والدین با کودکان نیز را نباید نادیده انگاشت.

 

تقسیم کارهای بزرگ به وظایف کوچک

تقسیم کارهای بزرگ به وظایف کوچک‌تر به تقویت تمرکز در کودکان می‌انجامد. از آن‌جایی که وظایف بزرگ برای کودکان غالبا مبهم و فشارآور هستند، وقتی که به وظایف کوچکتر تقسیم می‌شوند، تمرکز کودکان روی هر بخش افزایش می‌یابد و به آن احساس موفقیت دست می‌دهد. این کار به آنها کمک می‌کند که از یادگیری تدریجی و پیشرفت‌های کوچک خود لذت ببرند و توانایی تمرکز و توجه خود را افزایش دهند.

 

خواب و استراحت کافی

یکی از راه‌های افزایش تمرکز حواس در کودکان خواب و استراحت منظم است. خواب کافی و استراحت منظم باعث می‌شود تا کودکان، انرژی لازم را برای مدت طولانی‌تری از روز داشته باشند و از افت توجه و کاهش تمرکز جلوگیری می‌کند. همچنین، خواب مفید موجب حفظ حافظه و توانایی یادگیری کودکان کمک می‌شود و از اختلالات توجهی جلوگیری می‌کند. 


شناخت نحوه یادگیری کودک

شناخت نحوه یادگیری یکی دیگر از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان است. هر کودک ممکن است به شیوه یادگیری مخصوص به خود نیاز داشته باشد. برخی کودکان بهترین وقت برای یادگیری را صبح زود و برخی دیگر بعد از ظهر یا شب دارند. بهتر است به نیازهای یادگیری فردی کودکان توجه کنیم و برنامه‌ریزی مطالعاتی‌شان را براساس این نیازها تنظیم کنیم. همچنین، استفاده از روش‌های یادگیری متنوع از جمله استفاده از تصاویر، بازی‌ها، ویدیوها و موسیقی می‌تواند به افزایش تمرکز کودکان کمک کند. به این ترتیب، با شناخت نحوه یادگیری کودکان و ارائه محتوا و فعالیت‌های متنوع، می‌توان تمرکز آن‌ها را بهبود بخشید.

 

تشویق به خواندن کتاب

خواندن کتاب‌ به تقویت تمرکز در کودکان کمک می‌کند. والدین می‌توانند کتاب‌های جذاب و مورد علاقه کودکان را به آنها معرفی کنند و زمان‌های خاصی را برای خواندن مشترک در نظر بگیرند.

 

 ایجاد فضای بازی سازنده

بازی‌های سازنده و آموزشی کودکان را تحریک می‌کنند و تمرکز آنها را افزایش می‌دهند. والدین با استفاده از بازی‌های آموزشی، اندازه‌گیری، ساخت و ساز و حل مسئله می‌توانند تمرکز کودک‌شان را بهبود بخشند.


راه های افزایش دقت و تمرکز در کودکان با روانشناسی کودک

روانشناسی کودک نقش بسیار مهمی در بهبود حافظه و تمرکز آن‌ها دارد. از طریق تمرینات شناختی و تمرکز ذهنی، کودکان می‌توانند مهارت‌های حافظه را تقویت کرده و توانایی‌هایشان در یادگیری و حل مسائل را افزایش دهند. همچنین، روانشناس با آموزش روش‌های مدیریت استرس و اضطراب به کودکان کمک می‌کند تا علاوه‌بر کاهش استرس، تمرکز در کودکان افزایش یابد. با کمک علم روانشناسی، کودکان می‌توانند بهترین نسخه خود را در مسیر یادگیری و تمرکز داشته باشند. در زیر به برخی توصیه‌های روانشناسی کودک برای افزایش تمرکز کودکان اشاره می‌کنیم.


 مدیریت استرس

کودکان نیز ممکن است با استرس و اضطراب روبرو شوند. روانشناس کودک از راهکارهایی مانند تمرینات تنفس عمیق، تکنیک‌های آرامش و مدیتیشن کوتاه استفاده می‌کند. این روش‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا به آرامش برسند و با استرس‌های روزمره بهتر مقابله کنند.


تمرینات تمرکز شناختی

این تمرینات شامل بازی‌های شناختی و مسائل حل‌شده هستند که به کودکان کمک می‌کنند تا توجه خود را به یک مسئله خاص متمرکز کنند و توانایی‌های شناختی خود را بهبود بخشند.

 

 مهارت‌های خودشناختی

 روش‌های خودشناسی کودکان درک بهتری از احساسات خود را ممکن می‌سازد. این مهارت‌ها شامل توجه به احساسات، تشخیص و توصیف احساسات، تمرکز بر روی قابلیت‌ها و نقاط قوت شخصیتی و تعیین اهداف شخصیتی است که باعث می‌گردد آنان با خودشان بهتر آشنا شوند و استرس‌شان کاهش یابد.

 

 فعالیت‌های بدنی و ورزشی

یکی از راه‌های افزایش تمرکز در کودکان ورزش و فعالیت بدنی است که شامل بازی‌های تیمی، ورزش‌های هوازی و تمرینات روی تعادل و تمرکز بر روی بدن می‌شود.

 

 محدودیت استفاده از رسانه‌های الکترونیکی

 مصرف طولانی مدت رسانه‌های الکترونیکی می‌تواند به کاهش توانایی تمرکز کودکان منجر شود. بنابراین، توصیه می‌شود زمان مصرف رسانه‌های الکترونیکی را محدود کرده و جایگزینی مناسب برای آنها فراهم کنید.

 

 ارائه تعریف‌ها و راهنمایی‌های واضح

ارائه تعریف‌ها و راهنمایی‌های واضح و مشخص برای وظایف می‌تواند به کودکان کمک کند تا تمرکز خود را بهبود بخشند. توضیح دقیق و روشن در مورد چگونگی انجام وظایف، مراحل مورد نیاز و هدف نهایی است.

 

ایجاد وقفه‌های کوتاه

در صورتی که کودکان برای مدت طولانی تمرکز کنند، خسته می‌شوند و تمرکزشان کاهش می‌یابد. بنابراین، ایجاد وقفه‌های کوتاه و منظم در طول فعالیت‌ها می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال، کودک را تشویق کنید که بین دو فعالیت کوتاه استراحت کند و انرژی خود را بازیابی کند.


سخن آخر: 

در این مقاله راه‌های افزایش تمرکز در کودکان را بررسی کردیم و در نقش والدین و توصیه‌های روانشناسی در خصوص تقویت تمرکز کودکان صحبت کردیم. توجه داشته باشید ، لازم است که که توصیه‌های بیان شده با توجه به نیازها و خصوصیات هر کودک تنظیم شوند. همچنین، برای تمرین تمرکز کودکان نباید آنان را تحت فشار زیاد قرار داد زیرا ممکن است که این فرایند به صورت معکوس عمل کند و تمرکز را کاهش دهد.

برای همکاری با ما کلیک کنید