بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 24-12-1401
دسته بندی: تصویری
نعیمه نظام‌دوست در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی:

انتقال انرژی و حس خوب به بچه‌ها را وظیفه خود می‌دانم

نعیمه نظام دوست، بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی با پایگاه خبری آزنیک به گفتگو نشست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی نعیمه نظام دوست، بازیگر سینما و تلویزیون با پایگاه خبری آزنیک به گفتگو نشست.

این هنرمند فعال در فیلم‌های کمدی با ابراز خرسندی و رضایت از حضور در دومین همایش فرصت کودکی، اظهار کرد: بچه‌های سندرم داون واقعا انسان‌های دوست داشتنی هستند. تئاتری که در این همایش این عزیزان اجرا کردند حتی شامل دیالوگ‌هایی بود که شاید حفظ کردن آن‌ها برای من نیز سخت باشد اما بچه‌ها به خوبی و زیبایی این نمایش را اجرا کردند و من واقعا لذت بردم. 

وی ضمن اشاره به دریافت حال خوب از حضور در کنار بچه‌های سندروم دان، گفت: بدون هیچ اغراقی، خیلی وقت بود که این حس خوب را تجربه نکرده بودم.

ما به نسل آینده مدیون هستیم


نظام دوست در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد در کارنامه کاری خود به سمت آثار حوزه کودک و نوجوان نیز بروید، بیان کرد: من در ژانرهای مختلفی کار کرده بودم. بعد از برخی از آثاری که در آن نقش ایفا کردم، ژانر کمدی تبدیل به دغدغه من شد. در مورد حوزه کودک و نوجوان، باید بگویم که احساس کردم به نوعی ما به آن‌ها مدیون هستیم. ما مدیون هستیم به نسل آینده و در واقع این بچه‌ها نسل آینده ما را تشکیل می‌دهند، پس ما وظیفه داریم که انرژی خوب و حس خوب را به آن‌ها منتقل کنیم. ما به این بچه‌ها مدیون هستیم چون آن‌ها آینده سازان این کشور هستند و از هر کدام از این‌ها، انسان‌های موفقی به وجود خواهد آمد. پس با خودم گفتم که یک سهم کوچکی در این موفقیت داشته و رسالت خود را انجام داده باشم؛ همین اتفاق باعث شد که دغدغه کاری من حوزه کودک بشود. درست است که کارهای دیگر نیز در دست دارم ولی در هر زمانی اگر فرصتی پیدا کنم که موضوع آن اثر به کودک مرتبط باشد تلاش می‌کنم تا حد ممکن در آن نقش داشته باشم.

حوزه کودک و نوجوان را جدی نمی گیرند


این بازیگر در پاسخ به سوال خبرنگار آزنیک در خصوص توجه کمتر سرمایه‌گذاران و و فیلمسازان نسبت به آثار کودک و نوجوان، گفت: متاسفانه حوزه کودک و نوجوان را جدی نمی گیرند. در چند سالی که من کار کودک انجام می‌دهم متوجه شدم که نه در جشنواره‌ها و نه در فیلم‌هایی که ما کار می‌کنیم به هیچ عنوان خود مسئولین سینمایی ما آن را جدی نمی‌گیرند. البته تلویزیون سال‌ها است که این توجه را دارد اما سینما این موضوع را جدی نگرفته است. ما جشنواره‌ای نداریم که این فیلم‌ها در آن مطرح شوند یا حتی همین فیلم‌هایی که مرتبط با موضوع کودک است اگر در جشنواره در کنار سایر فیلم ها حضور پیدا کنند اصلا به آن توجه و اهمیتی داده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: به نظر من فضای امروز جامعه در شرایطی است که اتفاقا حوزه کودک و نوجوان نیاز به دیده شدن دارد. اتفاقات کوچک و جشنواره‌های محلی‌ای در این حوزه برگزار می‌شوند اما نه در آن ابعادی که باید اتفاق بیافتد و حتی همین هم به صورتی که باید جدی گرفته نشده است‌ و نگاه ویژه‌ای به آن نمی‌شود.

این بازیگر محبوب با ابراز امیدواری نسبت به توجه بیشتر به حوزه کودک و نوجوان در سینما و تلویزیون، گفت: اگر کمی دقت کنید میبینید که در هالیوود نیز بزرگترین فیلم‌هایی که ساخته می‌شود در حوزه کودک است اعم از پروژه‌های انیمیشنی بزرگ و از این قبیل آثار و همچنین اسکار نیز جایزه ویژه برای این بخش قائل شده است. همانطور که اشاره کردم جشنواره کودک در این زمینه هست اما آنقدری که ما انتظار داریم اتفاق خاصی در آن رقم نمیخورد. ما باید جشنواره‌های خوبی در حوزه کودک و نوجوان داشته باشیم که حتی از کشورهای دیگر هم شرکت داده شوند و سایر کشورها نیز ببینند که ما چه سینمای موفقی در زمینه کودک داریم.

نظام دوست در خصوص چالش‌های بازی در کارهای کودک، بیان کرد: کارهای کودک سختی‌های خود را دارد به این جهت که باید کودک را به خوبی بشناسید و همچنین محتوایی که بیان می‌شود باید حتماً به کودک کمک کند. کسی که بازیگر و یا کارگردان آثار کودک و نوجوان است باید دانش روانشناسی لازم را داشته و بر سایر ابعاد کودک و نوجوان تسلط کافی داشته باشد.

ادامه گفتگو پایگاه خبری آزنیک با نعیمه نظام دوست، بازیگر سینما و تلوزیون در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی را در ویدیو بالا مشاهده کنید.


انتهای پیام//