بازگشت به صفحه اخبار
پنج‌شنبه 20-09-1404
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , فرهنگی و هنری ,
داور بخش کودک سی‌امین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با آزنیک مطرح کرد

شهرام کرمی: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نقطه اتکای رشد تئاتر کشور است

شهرام کرمی، داور بخش کودک سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در گفت‌وگو با آزنیک ما ضمن بررسی وضعیت این دوره از جشنواره، ارزیابی آثار و معیارهای داوری، تاکید کرد که جشنواره کودک و نوجوان نقطه اتکای رشد تئاتر کشور است و با وجود ضعف‌ها، ظرفیت توسعه و پرورش نسل آینده را دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، شهرام کرمی، داور بخش کودک سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با آزنیک  درباره این دوره جشنواره، ارزیابی آثار و وضعیت تئاتر کودک و نوجوان ایران صحبت کرد.


کرمی با اشاره به سابقه طولانی خود در جشنواره گفت:«از ۳۰ دوره جشنواره تقریباً در جریان ۲۰ دوره بوده‌ام. چند سال مسئولیت جشنواره را به عهده داشته‌ام، چند سال به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتم و چندین سال است که به عنوان عضو هیئت داوران در بخش‌های مختلف با جشنواره همکاری می‌کنم. همچنین به عنوان مشاور با دبیران مختلف همکاری داشته‌ام. اگر بخواهم ارزیابی کلی از جشنواره داشته باشم، باید بگویم جشنواره کودک و نوجوان همدان یکی از جشنواره‌های معتبر، مفید و اثربخش کشور است. اگر بخواهیم از بین ۸۵ جشنواره تئاتر کشور سه جشنواره را انتخاب کنیم، قطعاً یکی از آن‌ها همین جشنواره خواهد بود.»


وی درباره نقدهایی که هر سال نسبت به کیفیت جشنواره مطرح می‌شود، توضیح داد:«بسیاری معتقدند جشنواره با هر دوره دچار کاستی‌هایی می‌شود و برخی امسال آن را ضعیف می‌دانند. اما من معتقدم که کیفیت جشنواره را باید نسبت به بضاعت تئاتر کشور بسنجیم. جشنواره بازتاب فعالیت یک ساله تئاتر کشور است. اگر تئاتر کودک و نوجوان در کشور افت کرده باشد، طبیعی است که کیفیت آثار نیز پایین بیاید و جشنواره تحت تاثیر قرار گیرد. اما جشنواره وظیفه خود را انجام می‌دهد: گردهم آوردن هنرمندان و آثار تولیدی یک سال گذشته.»


کرمی درباره معیارهای داوری توضیح داد:«تئاتر یک علم است؛ اصول و قواعدی دارد، روش دارد و تاریخچه طولانی‌ای دارد. داوری در جشنواره نیز بر پایه نگاه علمی، فنی و توجه به خلاقیت‌های فردی و گروهی انجام می‌شود. اصلی‌ترین معیار ما این است که اثر بتواند ارتباط مناسبی با مخاطب خود برقرار کند. اختلاف نظر میان داوران طبیعی است و لازم هم هست. هیئت داوران با سه تا پنج نفر تشکیل می‌شود تا نگاه‌های مختلف و سلیقه‌های متفاوت را در تصمیم‌گیری دخیل کند. انتخاب‌های هیئت داوری صرفاً بازتاب نظر یک گروه است و ممکن است با گروه داوری دیگر متفاوت باشد. هنر چارچوب و فرمول ندارد و آثار هنری خلاقیت ذاتی هستند.»


کرمی درباره وضعیت تئاتر کودک و نوجوان ایران گفت:«تئاتر کودک و نوجوان سابقه بیش از صد سال در کشور دارد و در ۵۰ سال اخیر رشد چشمگیری داشته است. به ویژه در سه دهه اخیر، پیشرفت‌های چشمگیر داشته‌ایم. نقش اصلی در این رشد بدون شک جشنواره کودک و نوجوان بوده است. این جشنواره‌ها اگرچه ممکن است در دید عمومی تعدادشان زیاد به نظر برسد، اما جشنواره‌های موضوعی مانند جشنواره کودک و نوجوان، جشنواره عروسکی و جشنواره آیینی-سنتی ضروری و راهگشا هستند. حضور هنرمندان شایسته در عرصه تئاتر کودک و نوجوان باعث شده گروه‌های ایرانی در سطح بین‌المللی هم موفق عمل کنند و آثار خود را در فستیوال‌های خارج از کشور به نمایش بگذارند.»


وی ادامه داد:«تعداد گروه‌های فعال و هنرمندان حرفه‌ای در حوزه کودک و نوجوان قابل توجه است و بسیاری از آن‌ها معیشت خود را از طریق اجرای تئاتر کودک و نوجوان تامین می‌کنند. این نشان می‌دهد فعالیت حرفه‌ای در این عرصه مستمر وجود دارد. با این حال، همچنان به حمایت بیشتر، توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز داریم. سالن‌های تئاتری باید گسترش پیدا کنند و زیرساخت‌ها تقویت شود، زیرا تئاتر کودک و نوجوان علاوه بر جنبه سرگرمی، در فکر و اندیشه کودکان و پرورش نسل آینده نقش دارد. هر چه بتوانیم این هنر را رونق دهیم، فرهنگ‌مان نیز توسعه پیدا می‌کند.»


کرمی در پایان گفت:«ضعف‌ها همچنان وجود دارد و بسیاری از شهرها و استان‌ها در زمینه تئاتر کودک و نوجوان ضعیف عمل می‌کنند، اما می‌توان امیدوار بود که با حمایت بیشتر، این حوزه رشد بیشتری پیدا کند. جشنواره کودک و نوجوان همدان، با بیش از سه دهه سابقه، نقطه اتکای رشد و توسعه تئاتر کشور و تربیت نسل آینده است.»




پایان//