بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 16-11-1401
دسته بندی: اجتماعی
رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی کردستان:

کلنگ‌زنی اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی اوتیسم در کردستان

رئیس آموزش‌ و پرورش استثنایی استان کردستان از کلنگ‌زنی اولین مدرسه ۱۰ کلاسه خیرساز اوتیسم در شهرک اندیشه سنندج خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، اولین مدرسه ۱۰ کلاسه خیرساز اوتیسم، با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی، ۱۶ بهمن‌ماه در شهرک اندیشه سنندج کلنگ‌زنی شد.

طالب محمدی، در مراسم کلنگ‌زنی اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی اوتیسم گفت: این مدرسه خیرساز در سه هزار و ۶۰۰ متر مربع دارای۱۰ کلاس درس، اتاق‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، شن درمانی و فضاهای مناسب فعالیت‌های هنری و ورزشی به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان با بیان اینکه هزینه ساخت مدارس اوتیسم ۱۰ برابر مدارس عادی است، افزود: از مسئولان و خیرین انتظار می‌رود که همواره دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مورد توجه و حمایت خود قرار بدهند.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانش‌آموز اوتیسم در استان داریم، بیان کرد: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر ۳ نفر حضور داشته باشند.

وی در ادامه افزود: ۱۲۰ دانش‌آموز دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی خود را در مدارس با نیازهای ویژه ۱۰ شهرستان استان کردستان دریافت می‌کنند.

محمدی با اشاره به درمان‌های غیردارویی، گفت: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش‌وپرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی وتیچ را نیز باید دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر ۳ سال آغاز می‌شود، می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه اوتیسم درمان قطعی ندارد و بخش اعظم درمان در اجتماع و در رفع ضعف مهارت‌های اجتماعی است، تصریح کرد: کودکان اتستیک به مداخلات کمکی و آموزش‌های زود هنگام نیاز دارند.

وی در ادامه افزود: میزان شیوع این بیماری یک در صد است و ابتلا به آن در پسران ۴ برابر دختران است، ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به آن بوده و در واقع ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی درمان شناسایی نشوند.

محمدی درباره تشخیص زود هنگام این اختلال، گفت: به ‌منظور تشخیص زود هنگام این اختلال، علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ زیادی وجود دارد، اما به‌طور معمول اختلالات حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر است.

وی با بیان اینکه آمار ۱۳ نفری دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ به ۱۲۰ نفر در سال تحصیلی جاری افزایش یافته است، گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری وعدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان در پایان یادآور شد: اگر در سنین پایین به فکر درمان این اختلال نباشیم، در سنین بالاتر هزینه‌های زیادی به دولت ، جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌شود.


انتهای پیام//