به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ازنیک،هوش مصنوعی بهعنوان فناوری پیشرو قرن حاضر، اکنون به یکی از مهمترین موضوعات تحول آموزشی در کشور تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند آموزش این حوزه به دانشآموزان، نهتنها آنان را برای زیست در دنیای دیجیتال آینده آماده میکند، بلکه نقش مهمی در تقویت تفکر انتقادی، خلاقیت و توان تحلیل آنان دارد. بر همین اساس، ورود آموزش هوش مصنوعی در مدارس از یک «انتخاب» به یک «الزام» در نظام تربیتی کشور بدل شده است؛ هرچند این تغییر بزرگ، پرسشها و نگرانیهای متعددی را نیز به همراه دارد.
بهمنظور ساماندهی نحوه ورود این فناوری به نظام تعلیم و تربیت، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که سند ملی هوش مصنوعی در آموزش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دست تهیه است. این سند به گفته حسین محبی، رئیس این پژوهشگاه، نقشه راه هوشمندسازی مدارس، توانمندسازی معلمان و توسعه زیرساختها را بهصورت مرحلهای ترسیم خواهد کرد.
محبی تأکید دارد که اجرای این سند نیازمند اجماع و همکاری مجموعهای از نهادهای علمی و فناوری است و تا پیش از نهایی شدن آن، نمیتوان زمان مشخصی برای اجرای برنامههای عملیاتی اعلام کرد.
کارشناسان حوزه تربیت بر این باورند که هوش مصنوعی میتواند مسیر یادگیری را برای هر دانشآموز «شخصیسازی» کند و از این طریق به عدالت آموزشی کمک نماید. علیرضا کمرئی، مشاور وزیر آموزش و پرورش توضیح میدهد:
«در کلاسهای پرجمعیت، امکان توجه به تفاوتهای فردی محدود است؛ اما فناوری میتواند ضعفهای ساختاری را پوشش دهد. با این حال، نقش معلم در هدایت و تربیت همچنان بیبدیل است.»
او تأکید میکند استفاده از هوش مصنوعی باید بومی و مبتنی بر ارزشهای ایرانی و اسلامی باشد تا دچار وابستگی و تضعیف فرهنگ ملی نشویم.
یکی از نگرانیهای مهم متخصصان درخصوص هوش مصنوعی، وابستگی ذهنی و کاهش خلاقیت دانشآموزان در صورت استفاده نادرست است. برخی معتقدند اگر الگوریتمها وظایف یادگیری را جای دانشآموز انجام دهند، مهارتهای شناختی اصلی دچار افت خواهد شد.
در همین راستا، مجتبی انصاریپور، معاون دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای خبر داده است که موضوع «اخلاق هوش مصنوعی» در برنامه درسی جدید گنجانده شده تا دانشآموزان استفاده مسئولانه از فناوری را بیاموزند.
حمیدرضا یزدانی، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه از آغاز طرحی خبر داده که با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاستجمهوری در حال اجراست. هدف این طرح، آموزش برنامهنویسی و هوش مصنوعی به یک میلیون دانشآموز متوسطه اول است و تمامی آموزشها از طریق تلفن همراه در دسترس قرار میگیرد.
یزدانی تأکید میکند ایران باید همپای کشورهای پیشرو، آموزشهای فناورانه را از سنین پایین وارد برنامه رسمی کند تا شکاف آموزشی جهانی بیشتر نشود.
همچنین حسین افشین، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور اعلام کرده است:
دورههای آموزش هوش مصنوعی برای کودکان ۴ تا ۱۵ سال به صورت رایگان و در قالب فوقبرنامه در مدارس کشور آغاز شده است.
به گفته او، این طرح بهصورت مستمر قابل پیوستن است و هدف اصلی آن، آشنایی تدریجی دانشآموزان با فناوریهای نوین است.
مجید خلخالی، کارشناس هوش مصنوعی نیز بر اهمیت فرهنگسازی در جامعه آموزشی تأکید میکند. او میگوید:
«اگر هوش مصنوعی بهدرستی به کار گرفته شود، معلم و دانشآموز یک دستیار آموزشی ۲۴ ساعته خواهند داشت؛ اما استفاده بیضابطه ممکن است باعث تنبلی ذهنی و کاهش خلاقیت شود.»
او نقش رسانهها را در تبیین مزایا و چالشهای این فناوری برای والدین و معلمان حیاتی میداند.
به باور تحلیلگران آموزشی، هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین معلم شود؛ بلکه قرار است توانمندکننده او باشد.
موفقیت این تحول بزرگ در مدارس ایران، در گرو مؤلفههای زیر خواهد بود:
مسیر آینده آموزش در کشور، بیش از هر زمان دیگر به نحوه بهکارگیری هوش مصنوعی در مدرسهها وابسته است؛ مسیری که اگر درست برنامهریزی شود، میتواند نسل آینده را برای دنیای فردا توانمند سازد.
پایان//
آخرین اخبار
هشدار درباره افزایش مسمومیتهای خانگی در کودکان/ دارو؛ عامل اصلی مسمومیت
کودکان بهویژه در سنین زیر پنج...
1404-08-10
تصویرگران کودک در ایران؛ میان خلاقیت، محدودیت و بیعدالتی حرفهای
تصویرگری کودک در ایران، با وجو...
1404-08-10
جشنواره همام هیچگاه با اختتامیه تمام نمیشود، پیگیری مطالبات هنرمندان معلول ادامه دارد
چهارمین دوره جشنواره بینالملل...
1404-08-07
محمودزاده: انتقال پیام ۱۳ آبان به نسل جدید، وظیفه اصلی آموزش و پرورش است
احمد محمودزاده، معاون وزیر آمو...
1404-08-07
تعارض حضانت و ولایت؛ کودکان قربانی خلأهای قانونی
پس از طلاق یا فوت پدر، تعارض م...
1404-08-07