بازگشت به صفحه مقالات
دوشنبه 16-11-1402
دسته بندی: مقالات روانشناسی کودکان

بازی های تقویت حافظه کودکان + معرفی 10 بازی تقویت مغز کودک

بازی برای کودکان علاوه‌بر اینکه سرگرم‌کننده است، ذهن کودک را به چالش کشیده و باعث افزایش حافظه، قدرت تمرکز، یادگیری و مهارت‌های کودک می‌شود. ما در این بخش 10 مورد از بهترین بازی‌ها برای تقویت حافظه کودکان را ارائه می‌دهیم.

بازی‌های تقویت حافظه کودکان می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد ذهن کودکان و بهبود تمرکز آن‌ها داشته باشند. همانطور که نقش بازی های عروسکی و داستان سرایی در مقابله با اضطراب کودکان در علم روانشناسی اثبات شده است، بازی‌های تقویت حافظه نیز می‌توانند نقش بسیار موثری در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با بازی‌های تقویت حافظه کودکان این مقاله آزنیک را بخوانید تا شما را با این بازی‌ها آشنا کنیم. 


مزیت‌های بازی‌های فکری برای کودکان

بازی‌های فکری می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی تقویت حافظه کودکان داشته باشند. اگر والدین مزایای بازی‌های فکری و تقویت حافظه را درک کنند، قطعا زمان بیشتری را برای تربیت کودک خود اختصاص می‌دهند و با او بازی می‌کنند. از جمله مزیت‌های بازی‌های فکری برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·        بازی‌های فکری می‌توانند باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و بلندمدت شوند. 

·        تمرکز کودکان با بازی‌های فکری بسیار افزایش پیدا می‌کند. 

·        بازی‌های تقویت حافظه کودکان می‌توانند حواس پرتی آن‌ها را مدیریت کنند و مهارت‌های خوبی را به کودکان بیاموزند. 

·        قدرت حل مسئله در گرو بازی کردن کودکان است. ایده‌های خلاقانه‌ای که در حین بازی به ذهن کودکان می‌آید، به صورت خودکار نحوه حل مسئله را به آن‌ها می‌آموزد. 

·        خلاقیت در کودکان با انجام بازی‌های تقویت حافظه و سایر بازی‌های فکری افزایش پیدا می‌کند.

·        مهارت‌های اجتماعی کودکان با بازی‌های گروهی بسیار افزایش پیدا می‌کنند. چرا که کودکان برای موفقیت در بازی مجبور هستند که با دیگران ارتباط برقرار کنند. 


معرفی 10 بازی برای تقویت حافظه کودکان

در صورتی که به دنبال بهترین بازی‌های تقویت حافظه کودکان هستید، همراه ما باشید تا شما را با 10 مورد از بهترین این بازی‌ها آشنا کنیم. 


1.     کارت بازی

چندین کارت جفت را بردارید و با یکدیگر بر بزنید. سپس آن‌ها را روی میز پخش کنید و در کنار هم بچینید. به گونه‌ای که بچه‌ها نتوانند طرح روی کارت‌ها را ببینند. حالا به بچه‌ها این اجازه را بدهید تا به نوبت هر کدام دو کارت را برگردانند. بچه‌ها باید کارت‌های مشابه را در ذهن خودشان بسپارند تا بتوانند کارت‌های جفت را پیدا کنند. 


2.     چه چیزی کم است؟ 

تعدادی از وسایل خانه یا اسباب بازی‌های کودک را درون سینی قرار دهید. ابتدا اجازه دهید تا کودک به وسایل موجود در سینی نگاه را در حافظه خود کند و با دقت آن‌ها ثبت کند. سعی کنید که با هم در مورد این وسایل صحبت کنید و نام آن‌ها را بلند بگویید. حالا روی وسایل داخل سینی یک حوله قرار دهید و از کودک بخواهید تا چشمان خودش را ببندد و یکی از وسایل را از داخل سینی بردارید. حالا از کودک بخواهید که به شما بگوید دقیقا کدام وسیله کم شده است؟ 


3.     بازی دسته جمعی من رفتم خرید ...

یکی از بازی‌های جذاب که نیاز به وسیله خاصی ندارد، بازی دسته جمعی من رفتم خرید است. این بازی گروهی بوده و باید چند کودک را در کنار هم قرار دهید و بازی را آغاز کنید. اولین نفر در بازی باید جمله من رفتم خرید و یک ... خریدم را کامل کند. به طور مثال من رفتم خرید و یک خودکار خریدم. نفر بعدی باید علاوه بر خودکار، یک وسیله دیگر را به محصولات خریداری شده خود اضافه کند. نفرات بعدی باید محصولات خریداری شده نفرات قبلی را در ذهن بسپارند و هر بار یک وسیله به آن‌ها اضافه کنند.


4.     بازی فنجان 

یکی از بازی‌های کلاسیک و جذاب برای تقویت حافظه کودکان، بازی فنجان است. برای این بازی باید سه فنجان غیر شفاف را روی میز قرار دهید و زیر یکی از آن‌ها یک توپ کوچک بگذارید. حالا فنجان‌ها را حرکت دهید و از کودک خود بخواهید که بگوید توپ زیر کدام فنجان قرار گرفته است. 


5.     بازی نوشتن کلمه روی کمر

یکی از بهترین بازی‌های تقویت حافظه کودکان، این بازی است. روی کمر کودک یک کلمه بنویسید یا یک شکل بکشید و از کودک بخواهید تا آن را به درستی تشخیص دهد. در روانشناسی کودک، این بازی باعث می‌شود تا احساس فیزیکی درک شده توسط کودک به یک تصویر ذهنی تبدیل شود. 


6.     چمدان را بسته ام

این بازی تقریبا مشابه با بازی دسته جمعی من رفتم خرید است. با این تفاوت که هر فرد باید بگوید که چه چیزی در چمدان قرار داده است و نفر بعدی نیز یک وسیله به چمدان اضافه کند و نام آن‌ها را بگوید. به خاطر سپردن وسایل داخل چمدان به تقویت حافظه کودکان کمک می‌کند.


7.     بازی یک کلاغ چهل کلاغ 

یکی از بازی‌هایی که تاثیر بازی والدین با کودکان را اثبات می‌کند، بازی یک کلاغ چهل کلاغ است. این بازی برای کل خانواده سرگرم کننده است. در این بازی یک نفر باید یک متن را برای فرد کناری خود زمزمه کند. سپس آن پیام به نفر بعدی منتقل می‌شود. آیا نفر آخر همان متن اصلی را بیان می‌کند؟ 


8.     بازی بیست سوالی 

بازی بیست سوالی یکی از بازی‌های قدیمی برای تقویت حافظه کودکان است. در این بازی باید یک وسیله یا کلمه برای فرد در نظر گرفته شود. فرد باید با پرسیدن 20 سوال از دیگر افراد تشخیص دهد که آن وسیله چیست؟ بازیکنان فقط با بله و خیر باید به سوالات فرد پاسخ دهند. 


9.     بازی تکرار شماره‌ها 

مشابه با بازی چمدان را بسته‌ام، کودکان باید در این بازی اعداد را تکرار کنند. نفر اول یک عدد می‌گوید. نفر بعدی یک عدد دیگر به آن اضافه می‌کند و همینطور نفرات بعدی هر کدام باید به عدد قبلی یک عدد دیگر را اضافه کنند تا یک عدد بزرگ‌تر بدست بیاید. این بازی برای بچه‌هایی که سن بالاتری دارند، بسیار ایده آل است. 


10.     نمایش تصاویر 

مجموعه‌ای از تصاویر و کلمات را برای چند ثانیه در معرض دید بچه‌ها قرار دهید. به آن‌ها یک کاغذ بدهید و بخواهید که هر آن چیزی که دیده‌اند را بکشند یا بنویسند. این بازی یکی از بهترین بازی‌های تقویت حافظه کودکان در سنین مختلف است. 


نتیجه‌گیری

در این مقاله 10 مورد از بهترین بازی‌های تقویت حافظه کودکان را به شما معرفی کردیم. هر یک از این بازی‌ها باعث تقویت حافظه، تمرکز و بهبود قدرت یادگیری کودکان می‌شوند. بنابراین، والدین می‌توانند با توجه به تاثیر بازی روی تقویت حافظه از هر یک از این بازی‌ها کمک بگیرند.

برای همکاری با ما کلیک کنید