بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 20-06-1403
دسته بندی: اجتماعی , سلامت ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

نظارت بیشتر والدین بر فعالیت نوجوانان در فضای مجازی

تحقیقات زیادی برای تشخیص زمان مناسب برای حضور کودکان در رسانه های اجتماعی انجام شده است که می توان آن را با موضوع اینکه چه زمانی به کودک اجازه دهیم، اولین تلفن همراه خود را داشته باشد مقایسه کرد، این دو در واقع بسیار درهم تنیده هستند. آخرین داده ها نشان می دهد که کودکان زیر 11 سال مطلقاً نباید به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته باشند، زیرا برای رفتار و ذهن آنها خوب نیست. در ادامه گزارش به جزییات بیشتر دراینباره می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، نظارت بر فعالیت های آنلاین کودکان در سال های آغازین آشنایی با رایانه و اینترنت بسیار اهمیت دارد و لازم است تا کودکان در تمام لحظات تحت کنترل باشند. به علاوه، کودکان تنها می توانند نیم ساعت در روز را با سایت های متناسب سن خود سپری کنند. اما برای کودکان بالای هفت سال، شرایط فعالیت های اینترنتی کاملا تغییر می کند.


لزوم محدودیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

متاسفانه در حال حاضر کودکان حتی در سن ۸، ۹ سالگی در اینستاگرام صفحه‌های شخصی راه‌اندازی می‌کنند که این موضوع می‌تواند آسیب بسیاری به کودکان وارد کند چراکه ممکن است کودکان و نوجوانان به خاطر کنجکاوی‌های متعدد،‌ وارد فضاهایی شوند و یا با افرادی معاشرت کنند که صدمات جبران ناپذیری به آنها و یا خانواده‌شان وارد کند. لذا اگر از ابتدای دوران تولد کودک، رابطه و صمیمیت بیشتری میان والدین و فرزند ایجاد شود این موضوع می‌تواند ساختار مناسب دفاعی بسیار خوبی ایجاد کند تا کودک از هرگونه سوءاستفاده و آسیبی دور باشد. صمیمیت در رابطه والدین و فرزند کمک می‌کند تا کودک برای ورود به هر فضایی آنها را آگاه کند، با آنها مشورت کند و در هر شرایطی نظر آنها را جویا شود. از طرفی دیگر، والدین می‌توانند براساس این صمیمیت شرایطی فراهم کنند که امکان حضور مداوم کودک در فضای مجازی تعدیل یابد.

 

نوجوانان تحت تاثیر افکار اینستاگرامی

یکی از بارزترین نقطه‌ضعف‌های رسانه‌های اجتماعی، اعتیادی است که ایجاد می‌کند. براساس یک نظرسنجی صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۶ توسط Common Sense Media، نیمی از نوجوانان مورد بررسی احساس می‌کردند که به گوشی‌های هوشمند خود اعتیاد دارند. همچنین گزارش Pew Research در سال ۲۰۱۵ نشان داد  که ۷۳ درصد از افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله نه‌تنها به تلفن هوشمند دسترسی دارند، بلکه ۲۴ درصد گزارش کردند که تقریباً به‌طور مداوم آنلاین هستند. آنها در طول مطالعه خود، مغز تعدادی نوجوان را در حالی که چیزی شبیه به اینستاگرام را تماشا می‌کردند، اسکن کردند. این بررسی نشان داد وقتی عکس‌های نوجوانان «لایک‌های» زیادی دریافت می‌کند، فعالیت بیشتری در ناحیه‌ای از مغز به نام هسته اکومبنس(مرکز پاداش مغز و منطقه‌ای که در دوران نوجوانی حساس است) مشاهده می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد که چگونه این گروه سنی آسیب‌پذیر به‌راحتی تحت تأثیر افکار دیگران قرار می‌گیرند و چرا در رسانه‌های اجتماعی نیاز به تأیید شدن دارند.

 

سن مجاز به فضای مجازی

سن مجاز کودکان برای ورود به شبکه های اجتماعی ۱۶ سال تعیین شد، حداقل سن مجاز کودکان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی از ۱۳ سال به ۱۶ سال در اواخر سال ۲۰۱۵ ، نشان‌ دهنده وجود نگرانی‌ هایی در سایر کشور‌ها در مورد استفاده کودکان از شبکه ‌های اجتماعی است. علاوه بر این، طی یک نظرسنجی که در ژوئن ۲۰۱۴ در اسپانیا انجام شد، نشان داده شد که درصد قابل توجهی از والدین، از حضور کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله خود در شبکه‌ های اجتماعی و قرار دادن اطلاعات شخصی در دسترس عموم، جلوگیری به عمل آورده و یا فعالیت‌‌ های کودکان توسط والدین نظارت می‌ شود.




پایان//