به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، محمدجواد سامنژاد، آهنگساز و تنظیمکننده موسیقی کودک و نوجوان، با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت هنری، از وضعیت امروز موسیقی کودک در ایران انتقاد میکند و معتقد است سیاستگذاریهای غلط باعث دور شدن این هنر از مخاطب واقعی یعنی کودکان شده است.
سامنژاد که از سال ۱۳۷۴ در مرکز موسیقی و سرود صداوسیما فعالیت خود را آغاز کرده، میگوید: «از سال ۱۳۷۴ به عنوان آهنگساز وارد مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما شدم و در شروع به صورت تخصصی موسیقی کودک میساختم. بالغ بر ۱۰۰ اثر با محوریت و موضوع کودک ساختهام. موسیقی فیلم و سریال و انیمیشن با محوریت کودک و ساخت سرود و آهنگ برای کودکان.»
الهام از زندگی روزمره کودکانه
سامنژاد درباره روند شکلگیری آثارش توضیح میدهد:
«ما به عنوان آهنگساز عمولاً یک کار را با سفارش شروع میکنیم که این سفارش میتواند از طرف یک نهاد یا یک ارگان و یا شخص اتفاق بیفتد.
ولی از آنجایی که موسیقی در زندگی ما جریان دارد در زندگی روزمره گاه با دیدن یک تصویر یک کلمه و حتی بازی کردن با کودکان و فرزندان خودمان ممکن است منجر به ساخت یک اثر موسیقایی شود.»
او تأکید دارد موضوع و گروه سنی اساس کار است:
«من خودم شخصاً ترجیح میدهم درباره یک موضوع خاص آهنگ بسازم… در هر صورت باید از موضوعی که از آن نشئت گرفته پیروی بکند… تنها چیزی که در شکلگیری آن اهمیت دارد گروه سنی در نظر گرفته شده میباشد.»
سامنژاد سختترین بخش آهنگسازی برای کودک و نوجوان را درک دنیای متغیر آنها میداند:
«سختترین بخش این است که خودمان را به جای گروه سنی که برایشان کار میکنیم بگذاریم…
بچههای دیروز تفریحشان کوچه و خیابان بود و تلویزیون ولی بچههای امروزی بسیار متفاوت هستند…
جذب کردن کودک و نوجوان با موسیقیای که متناسب با روحیات کنونی آنها باشد کار بسیار دشواریست.»
او به تفاوت سلیقههای فرهنگی در میان کودکان ایران اشاره میکند:
«این کودک و نوجوان در مناطق مختلف کشور روحیات متفاوتی دارد…
مثلاً یک کودک در سیستان و بلوچستان علایق خواستههای خود را دارد و یک کودک در شالیزارهای شمال علایق و خواستههای خود، و یک کودک کرد بسیار متفاوت.»
سامنژاد تأکید دارد:«وقتی برای طیف وسیعی از کودکان موسیقی میسازیم باید به نکاتی توجه بکنیم که شامل همه این اقوام گردد که بسیار کار سختی است.»
این آهنگساز نقش آموزشی موسیقی را نیز مهم میداند:
«یک قطعه موسیقی میتواند سرگرم کننده باشد و هم آموزشی…
اگر قطعه موسیقی هم سرگرم کننده باشد و هم آموزشی بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.»
سامنژاد با ابراز نگرانی از بینظارتی در فضای مجازی میگوید:
«مرجع شنیداری موسیقی در گذشته معمولاً صدا و سیما بود…
هم اکنون بچهها بیشتر موسیقی را از شبکههای اجتماعی و یا پلتفرمهای خصوصی میشنوند…
سلیقه شنیداری کودک و نوجوان امروزی متاسفانه بسیار نازل و بد شده است.»
او هشدار میدهد:«ادوات الکترونیک… باعث شده کودکان به مطالبی دسترسی پیدا کنند که متناسب سنشان نباشد…
ممکن است موسیقیهایی بشنوند که بر آیندهشان تاثیر بسیاری خواهد داشت.»
سامنژاد به تجربه موفق گذشته اشاره میکند:
«تولید تخصصی برای کودک و نوجوان حتماً نیازمند حمایت دولتی است…
زمانی در ایران انجمنی بود به اسم انجمن موسیقی کودک…
آهنگسازان به نام و تاثیرگذاری در این مجموعه کار میکردند…
ولی بسیاری از این آثار در آرشیو سازمان بلااستفاده ماند.»
او از نام هنرمندان فعال در آن دوره یاد میکند:
«آندره آرزومانیان، بهرام دهقانیار، محمدرضا علیقلی…
و ترانهسرایانی همچون ناصر کشاورز…»
سامنژاد در پایان با لحنی صریح و انتقادی میگوید: «با سیاستگذاریهای بسیار غلط و خودخواهانه تولید تخصصی موسیقی کودک و نوجوان به ورطه نابودی کشیده شد فقط به خاطر اینکه یک ایدئولوژی خاص دنبال شود.
کاش بگذاریم بچهها فقط بچه باشند
و کودکی کنند به دور از خواستههای ایدئولوژیک و سیاسی ما بزرگترها.»
پایان//
آخرین اخبار
نشست «مروجان و آسیبشناسی شیوههای ترویج کتاب» همزمان با هفته کتاب برگزار میشود
به مناسبت سیوسومین دوره هفته...
1404-08-25
۱۰ سال برای ساخت «ملکه آلیشون»؛ خیال کودکانهای که به سینما رسید
وقتی پروژهای کودک و نوجوان ۱۰...
1404-08-24
هنر تصویرگری در میدان جنگ اقتصادی فرهنگ
عاطفه شفیعیراد تصویرگر کتاب ک...
1404-08-21
پیوند نسلها در مسیر کارآفرینی؛ جایی که مرز بین تجربه و جوانی حذف میشود
دنیای کارآفرینی ایران امسال چه...
1404-08-20
«کتاب خوب همیشه مخاطبش را پیدا میکند»
نیلوفر تیموریان مدیر انتشارات...
1404-08-20