بازگشت به صفحه اخبار
پنج‌شنبه 21-07-1401
دسته بندی: فرهنگی و هنری

جای آموزش موسیقی علمی در مدارس ما خالی است

خالق ملودی ماندگار «خونه مادربزرگه» در نشست تخصصی «موسیقی، کودک، تربیت» گفت؛ باید بدانیم ویژگی‌های اثر موسیقایی بر مغز کودکان چیست؟ وی افزود جای آموزش موسیقی علمی در مدارس ما خالی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، همزمان با فرا رسیدن روز جهانی کودک و آغاز هفته ملی کودک در ایران، حوزه هنری کودک و نوجوان با همراهی بخش معاونت کودک و نوجوان مؤسسه تبیان (کدومو) و کانون اندیشه پژوهی کودک و نوجوان (کاپ)، از روز شنبه شانزدهم مهرماه، سلسله نشست‌های تخصصی ای را با محوریت کودکان آغاز کرده است.

‌آخرین نشست از سلسله نشست‌های حوزه هنری کودک و نوجوان با عنوان «موسیقی، کودک، تربیت» با حضور بهرام دهقانیار‌ آهنگساز و سازنده قطعه «خونه مادر بزرگه» در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری تهران برگزار شد.
 

 ویژگی‌های اثر موسیقایی بر کودکان

 
دهقانیار در ابتدای نشست گفت: تحقیقات علمی و تجربی تأثیرات مثبت موسیقی در تربیت و آموزش را ثابت کرده است. این اثر به خصوص در کودکان با سنین چهار و پنج ساله کاملا مشهود است. اما باید بدانیم ویژگی‌های اثر موسیقایی بر کودکان چیست؟
 

موسیقی پرمصرف‌ترین هنرها در جامعه ماست

 
عرفان‌پور‌ ادامه داد: صحبت درباره «موسیقی، کودک و تربیت» می‌تواند از زوایای مختلفی صورت گیرد. صحبت امروز من درباره بعد محتوا و شعر است که درواقع بخشی از موسیقی کودکان را شامل می‌شود. امروزه شاهد هستیم بخش اعظم سهم کودکان و نوجوانان ما از سبد مصرف هنری  در خانواده‌ها، موسیقی است. به عبارتی آنها قشری هستند که بیشترین استفاده از موسیقی را دارند. دراین راستا اتفاقاً موسیقی می‌تواند بیشترین و باثبات‌ترین تأثیر را بر آنها داشته باشد. این تأثیر هم ذائقه و هم تأثیر اجتماعی و گفتمانی را در بر خواهد داشت. ضمن اینکه موسیقی پرمصرف‌ترین هنرها در جامعه ماست.
 

مسأله این است که ببینیم موسیقی چه تاثیری روی مغز کودک دارد

 
دهقانیار درادامه به لزوم آموزش موسیقی در مدارس اشاره کرد. وی گفت: به نظر من در درجه اول هر خانواده‌ای باید این امکان را داشته باشد که در حد بضاعت خود بتواند فرزندانش را از همان سنین پایین با یک ابزار موسیقی آشنا کند. این امر نیز باید با کمک مربیان کارآزموده و آگاه در رشته موسیقی صورت پذیرد.
دهقانیار در ادامه اظهار داشت لازم می‌دانم نیازورود بحث موسیقی به سیستم آموزشی را یادآوری کنم. زیرا ممکن است بسیاری از خانواده‌ها توانایی‌ گرفتن مربی موسیقی را برای کودکان خود نداشته باشند. همانطور که می‌دانیم از قدیم موسیقی را یکی از فرآیندهای ارتقای ذهنی افراد توصیف می‌کردند. چون به واسطه موسیقی بخشی از قسمت‌های مغز که مسئول محاسبات است فعال می‌شود. یعنی بخش مربوط به محاسبات و ریاضی در مغز کودکانی که از سنین پایین با موسیقی آشنا می‌شوند، نسبت به کودکانی که در معرض موسیقی نیستند قوی تر می‌شود.
مسأله این نیست که کودک به موسیقی علاقه دارد یا نه؟ بلکه مسأله این است که ببینیم موسیقی چه تاثیری روی مغز کودک دارد؟ به همین علت جای آموزش موسیقی علمی، ثابت و قابل استفاده برای کودکان در سنین پایین در مدرسه خالی است. ضمن اینکه ورود موسیقی به مدارس می‌تواند بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما در این رشته را هم جذب کند.
 

تربیت شنیداری

 
وی افزود: فرزندانی که ورود به عرصه علمی و هنری موسیقی از همان سنین پایین برایشان فراهم شده این امکان را دارند که همزمان با یادگیری ساز از تربیت شنیداری نیز برخوردار شوند. به همین ترتیب آرام آرام سلیقه هنری کودک نیز تربیت می‌شود.
 
والدین نیز باید به دنبال ارتقای مهارت‌های هنری خود باشند
 
خالق ملودی ماندگار «خونه مادربزرگه» ادامه داد: رفته رفته ما در تولیداتمان می توانیم تشخیص بدهیم که آیا یک اثر موسیقی ارزش‌های معنوی را دارد یا تنها یک موسیقی مصرفی است. اما تا زمانی که ما در بخش مقایسه موسیقی بی‌تفاوت باشیم، کار خاصی نکرده‌ایم. ذکر این نکته هم ضروری است که والدین باید خودشان هم به دنبال ارتقای مهارت‌های هنری خود باشند.
 

 موسیقی کم ارزش یا موسیقی بد

 
دهقانیار خاطرنشان کرد چیزی به اسم موسیقی بد نمی‌شناسد. وی در این باره گفت: من اسم یک موسیقی را کم ارزش می‌گذارم تا بد! چون به هر حال خلاقیتی باعث تولید آن موسیقی شده است. اما نکته این جاست که آیا شنونده این نوع از موسیقی‌ها  خود نیز به شناختی از موسیقی رسیده یا خیر؟
 
 
انتهای پیام//