بازگشت به صفحه اخبار
پنج‌شنبه 04-05-1403
دسته بندی: سلامت , اجتماعی , مسئولیت اجتماعی ,

تب دنگی در کودکان را جدی بگیریم/ فراگیری تب دنگی با بازگشت زائران اربعینی

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، این روزها اخبار و صحبت‌ها مبنی بر معرفی ویروس جدید، از کودک تا سالمند را سخت نگران کرده، زیرا بیماری کرونا و آسیب‌های آن مقطع زمانی در ایران و جهان، هنوز به خوبی فراموش نشده است. اما طولی نکشید که وزارت بهداشت، ویروس جدید را به نام تب دنگی معرفی و نکات پیشگیری آن را الزام کرده است، چراکه فراگیری این ویروس ممکن است، وضعیت پایدار کنون کشور را مجدد به دوران انزوا و اضطراب همگانی کرونا بازگرداند.

سرچشمه ویروس تب دنگی از کجاست؟

به گزارش پایگاه تحلیل خبری آزنیک، همانطور که ویروس کرونا زاده خفاش بود، انتقال ویروس تب دنگی نیز از طریق پشه آئدس به انسان منتقل می شود و جالب است بدانید که این بیماری همانند کرونا مسری نبوده و از فردی به فرد دیگر قابل انتقال نیست. از طرفی، این بیماری هر چند سال یک‌بار خودی نشان می‌دهد و برخی از کشورهای دنیا را گرفتار می‌کند. بر اساس آمارهای وزارت بهداشت جهانی، هرساله بیش از 400 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند اما طی سال گذشته با توجه به تغییرات اقلیمی بارش‌های سیل‌آسا روند ابتلا به این بیماری سیر صعودی داشته است. بر این اساس، طبق آمار رسمی،  شیوع بیماری تب دنگی در ۱۰۰ کشور دنیا، از جمله مناطقی از آفریقا، منطقه PAHO دربرگیرنده ۳۵ کشور آمریکایی، مدیترانه شرقی، اروپا، آسیای جنوب شرقی وکشورهای غرب اقیانوس آرام را دربرگرفته است. 

 

وضعیت شیوع این بیماری در کشور

آمارها مبنی بر شیوع این بیماری در کشور هنوز به صورت قطعی و رسمی مشخص نیست، اما طبق صحبت‌ها تا این مقطع زمانی، دست‌کم ۱۵۰ نفر به این بیماری مبتلا هستند و یک نفر نیز در داخل کشور براثر این بیماری فوت شده است. لذا پیش‌بینی می‌شود، ‌اگر تدابیری برای کنترل و مدیرت این ویروس در نظر گرفته نشود، هر لحظه نیز این آمار افزایش یابد. اما یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره شیوع تب دنگی، بنا به گفته نماینده زاهدان در مجلس، زائرانی خواهند بود که به عراق می‌روند و احتمالا با آلودگی به کشور بازخواهند گشت. از طرفی طبق صحبت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که خبر از گروکشی 120هزار کیت در گمرک داده بود، می تواند فراگیری این ویروس را تشدید کند. لیکن برای مدیریت این بحران، بهتر است در ترخیص این کیت‌ها همکاری‌های لازم از سوی وزارت اقتصاد و دارایی صورت گیرد، تا تشخیص بیمارانی که از اربعین، باز می‌گردند به سهولت، مدیریت و کنترل شود.

 

علائم تب دنگی در بزرگسالان

بسیاری از افراد ممکن است علائمی نداشته باشند و در بسیاری دیگر بیماری بدون مشکل خاصی بهبود خواهد یافت. اما در گروه اندکی از افراد ممکن است موجب بدحال شدن بیمار و حتی مرگ شود. علائم خفیف این ویروس معمولاً 2 تا 7 روز پس از عفونت شروع می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. تب شدید، سر درد، درد پشت چشم، درد شدید مفصل و عضله، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، خونریزی از دهان، لثه یا بینی، آسیب به سیستم لنفاوی و رگ‌های خونی، خونریزی داخلی، کاهش پلاکت خون، لکه‌های خونی کوچک در زیر پوست، نبض ضعیف، رنگ‌پریدگی، عرق سرد از علائم تب دنگی در بزرگسالان است.

 

تب دنگی در کودکان چه اثری دارد؟

 در کودکان نیز علائم تب دنگی، معمولاً شامل تب ناگهانی و بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم‌ها، درد مفاصل و عضلات، حالت تهوع، استفراغ، غدد متورم، و بثورات پوستی است که سه تا چهار روز پس از شروع تب ظاهر می‌شوند. تفاوت علائم بین کودکان و بزرگسالان به‌طور کلی ناچیز است، اما کودکان ممکن است بیشتر دچار علائم غیرخاص مانند تب و بثورات پوستی شوند و کمتر از بزرگسالان دچار درد عضلانی و مفصلی شدید شوند. بیماری در کودکان اغلب با تب بالا شروع می‌شود.

 

چگونه از ابتلا به تب دنگی پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از تب دنگی، باید از لباس‌های رنگ روشن، غیر چسبان، آستین بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده شود. نخوابیدن در فضای باز چه در طول روز چه در شب، استفاده از توری برای پنجره ها، استفاده از پشه بند در صورت خوابیدن در فضای باز، استفاده از حشره کش‌ها در صورت دیدن پشه در محل سکونت یا اقامت و نصب توری برای محافظت از کودکان بر روی کالسکه و استفاده از لباس‌های پوشاننده و بلند، از دیگر نکات پیشگیرانه این بیماری است.

 

روش درمان تب دنگی

متاسفانه، در حال حاضر هیچ داروی خاصی برای درمان فوری تب دنگی وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید بیمار شده‌اید، می‌توانید با مراجعه به پزشک از پیشروی این بیماری جلوگیری کنید. همچنین از مصرف مسکن‌های بدون نسخه مثل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم بپرهیزید، چراکه ممکن است باعث بدتر شدن خونریزی شوند. از طرفی، درمان خانگی تب دنگی شامل استراحت کردن و نوشیدن مایعات فراوان را فراموش نکنید تا به روند بهبود این بیماری، سرعت ببخشید. 

 

پایان //