بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 14-07-1403
دسته بندی: اجتماعی , سلامت ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

استرس؛ اختلالی در سلامت کودکان

ما در برهه‌ای زندگی می‌کنیم که استرس در تمام جهان افزایش یافته است. کودکان نیز به مانند بزرگسالان با این پدیده روبرو هستند که در ادامه گزارش به جزییات بیشتر در اینباره می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، اضطراب را همۀ افراد در هر سن و موقعیتی تجربه می‌کنند و در برخی مواقع ممکن است سبب کاهش کارآیی و عملکرد فرد گردد. بسیار دیده شده که یک کودک در شرایطی قرار می‌گیرد که موقعیت‌های حتی ساده نیز او را مضطرب کرده و همین موضوع او را از داشتن کارآیی مناسب در ارتباطات اجتماعی باز‌می‌دارد. برای چنین کودکانی، حضور در بین همسالان و یا در وضعیتی که نیاز به ابراز وجود و بیان قابلیت‌ها دارند، مشکل‌ساز می‌گردد. البته بسیار طبیعی است که کودکی در شرایطی مانند مکان‌های جدید یا رویارویی با افراد جدید دچار اضطراب شود؛ کما اینکه مانند هر موضوعی که ممکن است در ظاهر چالش‌برانگیز جلوه کند اما در واقع طبیعی است، وجود اضطراب نیز تاحدودی طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. اما موضوع بر سر آن است که گاهی وجود اضطراب عملکرد فرد را مختل کرده و غیرقابل کنترل می‌گردد که قطعاً این وضعیت در کودکان به دلیل نداشتن مهارت‌های خودکنترلی، بیشتر نمایان می‌شود. این حالت را اختلال اضطراب می‌نامیم و برای جلوگیری از ایجاد عوارض مخرّب آن می‌بایست اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

علائم و نشانه‌های استرس در کودکان

زمانی که بدن تحت استرس قرار دارد، هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول تولید می‌کند که ما را برای اقدام فوری آماده می‌کند – این امر به عنوان واکنش «جنگ یا فرار»‌ نیز شناخته می‌شود. این وضعیت می‌تواند اثرات بسیاری بر ذهن و بدن کودک داشته باشد، مانند:

بدنی:

  • تنفس کم‌عمق، تعریق یا تپش قلب
  • سردرد، سرگیجه یا مشکلات خواب
  • حالت تهوع، سوءهاضمه یا مشکلات گوارشی
  • افزایش یا کاهش وزن ناشی از کم‌خوری یا پرخوری
  • بیمار شدن یا احساس درد بیش از قبل

احساسی و روانی:

  • آستانه تحریک بالا یا خشم که منجر به طغیان یا کناره‌گیری از دوستان و خانواده می‌شود
  • نادیده گرفتن مسئولیت‌ها، کارآیی پایین در کارها یا مشکل در تمرکز
  • پریشانی عاطفی مانند احساس مداوم اندوه یا گریه

 

عوارض استرس در کودکان

ریسک بروز چاقی، دیابت، مشکلات قلبی، سرطان و دیگری بیماری‌ها در کودکانی که در مواجهه با استرس منفی هستند، بالاتر است. به علاوه، شانس ابتلا به افسردگی، سوءمصرف مواد مخدر، وابستگی ناسالم، بارداری در سنین پایین، ابتلا به بیماری‌های آمیزشی، خودکشی و خشونت خانگی نیز تا حد زیادی بالاتر می‌رود.

مطالعات انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان داده است که وقتی کودکی در معرض استرس مکرر یا مستمر ناشی از مواردی مانند بی‌توجهی، سوء استفاده، خانواده‌های ناکارآمد یا آزار خانگی قرار می‌گیرد، و فاقد حمایت کافی از سوی بزرگسالان است، ساختار مغز او در واقع تغییر می‌کند و سیستم ایمنی بدن وی ضعیف می‌شود. در نتیجه، عوارض استرس در کودکان باعث می‌شود آنها در معرض خطر مشکلات سلامتی و اجتماعی مادام‌العمر قرار گیرند.


در مواجهه با استرس در کودکان، چه رفتاری باید داشته باشیم؟

والدین با اتخاذ تصمیمات درست، می توانند در جهت یافتن راهبردهای مدیریت استرس کودکان نقش مهمی داشته باشند. یکی از راهکارها و استراتژی های عالی برای درمان استرس کودکان، الگوی مقابله سالم است. والدین می توانند با کودکان در مورد نحوه برخوردشان با موقعیت های استرس زا، صحبت نمایند. والدین باید بگذارند تا بچه ها خود، مشکلشان را برطرف نمایند. برخی مواقع والدین برای حل مشکلات کوچک تلاش می کنند. در این زمان، فرصت یادگیری مهارت‌ های مقابله‌ ای سالم را از کودکان می‌ گیرند. بنابراین والدین باید اجازه دهند تا فرزندان مشکلات کم خطر را خود برطرف نمایند و با عوامل استرس زا کنار بیایند. والدین می‌ توانند روال های خانوادگی خود را تغییر دهند و محیطی آرامش بخش را برای درمان استرس آنها به وجود آورند. گوش دادن به صحبت های کودکان بدون اینکه انتقادی وجود داشته باشد، باعث می شود تا مشکل آنها از طریق صحبت کردن به راحتی حل شود. برای کاهش و درمان استرس کودکان، باید احساس ارزشمندی آنها تقویت شود. بنابراین از تشویق و محبت هم باید استفاده گردد.


 

 پایان//