بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 12-05-1401
دسته بندی: سلامت

تاثیرات شیر مادر بر روده نوزادان نارس

شیر مادر مدت‌هاست که در میان پزشکانی که نوزادان نارس را در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) درمان می‌کنند، «طلای مایع» در نظر گرفته می‌شود. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به طور متوسط سالم‌تر از آنهایی هستند که با شیر خشک تغذیه می‌شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به تازگی تحققات جدیدی در مرکز تحقیقات ژنوم دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند در خصوص شیر مادر انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که نه تنها شیر مادر از نظر ترکیبات متفاوت است، بلکه هضم و جذب آن برای نوزادان نیز تفاوت دارد. این تحقیق و یافته های آن در مجله علمی mBIo نیز چاپ شده است.

مدیر این تیم تحقیقاتی از دانشگاه مریلند، دکتر بینگ ما (Bing Ma) استادیار ایمونولوژی و میکروب شناسی است. وی و دستیارانش در این تحقیقات متوجه گونه ای از باکتری به نام بی فیدو باکتری (Bifidobacterium breve/ B.breve) در روده برخی از نوزادان شدند. این باکتری در روده نوزادانی دیده شد که شیر مادر را به نسبت بیشتری از دیگر نوزادان دریافت کرده بودند. همچین مطالعه دیگری در خصوص نوزادان نارس تازه متولد شده انجام شد. در نورادان نارس مورد مطالعه مشاهده گردید که در مدت یک هفته بعد از تولد اگر با شیر مادر تغذیه شوند، جذب بهتر مواد غذایی در اثر تکامل بهتر دیواره روده انجام می شود. قابل ذکر است که باکتری B.breve در نوزادانی که مشکل سندرم leaky gut را دارند در هر دو گروه تغذیه شده با شیر مادر و شیر خشک کمتر بوده است.

توده روده ای نکروز سومین عامل مرگ در نوزادان زودرس


نوزادانی که این سندرم را دارند در حین تشکیل و تکامل دیواره ی روده ها، سد بافتی که باید در جهت محافظت در مقابل باکتری های روده و همچنین جذب مواد غذایی بین روده و جریان خون ایجاد شود را نمی توانند به طور کامل داشته باشند.

سندرم روده تکامل نیافته Leaky gut syndrome  می تواند منجر به " تورم روده ای نکروز شونده NEC " شود. این توده روده ای سومین عامل مرگ در نوزادان زودرس در ایالات متحده و جهان است. در حقیقت تاثیر این بیماری تا 10 درصد از نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار می دهد، ولی کشندگی آن بیشتر از 50 درصد است.


دکتر «بینگ ما» مدیر این تیم تحقیاتی در این باره می گوید: این تحقیاقت می تواند مداخلات درمانی و بالینی که برای کودکان نارس با مشکل روده ای انجام می شود را به سمت قوی تر کردن روده ها و در ادامه افزایش نرخ زنده ماندن این نوزادان هدایت کند. 

مدت هاست که مزیت های وجود میکروبیوم و بیفیدوباکتریوم در روده ها مشخص شده است. این شامل گونه های متفاوت با مشخصات متفاوت است که بعضی از آنها تنها در بزرگسالان و برخی از افراد بالغ دیده می شود. تحقیقات و یافته های علمی نشان داده تنها یک سویه از این گونه باکتری به نام Bifidobacterium infanti عمدتا در نوزادان دیده شده است.

بی فیدو باکتری در نوزادان زودرس در یک هفته اول بعد از تولد، عملکرد سد روده های را بهبود می بخشد


این تحقیقات بر روی 113 نوزاد نارس که بین  24 تا 32 هفته بارداری به دنیا آمده بودند انجام شده است. در طی این تحقیقات متوجه شدند که B.breve در نوزادان زودرس در یک هفته اول بعد از تولد، عملکرد سد روده های را بهبود بخشیده است.

دکتر ما و همکارانشان در طی این تحقیقیات کشف کردند که B.breve بر خلاف انواع دیگر باکتری ها که از طریق ترشح آنزیم، مواد غدایی را هضم می کنند و به واحد های کوچک تر می شکنند، به صورت ژنتیکی توانایی هضم مواد غذایی در دیواره سلولی را دارا است.


در سطوح اولیه، باکتری های روده ای در نوزادان زودرسی که با شیر مادر همراه با مقدار زیادی B.breve تغذیه شده بودند، روند متفاوتی از متابولیزه شدن کربوهیدرات ها در شیر مادر و شیر خشک مشاهده شد. محققان این فرضیه را بیان کردند که این تفاوت در متابولیسم کربوهیدرات می تواند باعث قوی تر شدن و بالغ تر شدن سد روده ای شود و از این نوزادان در مقابل بیماری ها دفاع کند.

همچنین دکتر آلبرت رییس (Albert Reece)  معاون اجرایی امور پزشکی دانشگاه مریلند نیز در این باره می گوید: این تحقیقات تاثیر بسزایی در سطح جهان دارد و می تواند جان هزاران کودک زودرس مبتلا به این نقص را در جهان نجات دهد.
 
 
انتهای پیام//