بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 24-12-1401
دسته بندی: فرهنگی و هنری , تصویری , نگاه ویژه ,
مرضیه برومند در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی:

«موچولو» می‌تواند به گسترش فرهنگ صحیح برخورد جامعه با بچه‌های سندرم داون کمک کند

مدیرعامل خانه سینما در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی، ظرفیت‌ها و توانایی‌های اجتماعی اولین عروسک نمایشی سندرم داون دنیا به نام «موچولو» را برشمرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، مرضیه برومند، هنرمند و مدیرعامل خانه سینما در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی با پایگاه خبری آزنیک به گفتگو نشست.

آیا موچولو می‌تواند زبان بچه‌های سندرم داون باشد؟


وی در پاسخ به این سوال که آیا عروسک‌های نمایشی نظیر موچولو که نماد بچه‌های سندرم داون است، میتوانند زبان بچه‌ها بخصوص بچه‌هایی که نیازهای ویژه دارند باشند، اظهار کرد: همه چیز نسبی است و اینکه یک عروسک بتواند همه مشکلات بچه‌ها را بیان کند شاید کمی دست نیافتنی باشد، ولی به هر حال ما با تجربه‌ای که سال‌ها در حوزه نمایش عروسکی داشتیم دیدیم که مردم بسیار طرفدار عروسک‌ها شدند و عروسک‌های محبوب بسیاری داشتیم. این موضوع ثابت می‌کند که عروسک بسیار وسیله خوبی برای برقراری ارتباط با همه نوع مخاطب به ویژه برای بچه‌ها است، اما باید خیلی مراقب و مواظب بود مخصوصاً درباره موچولو که برای بچه‌های سندروم دان در نظر گرفته شده است. به این دلیل که اگر خدایی نکرده یک روش اشتباهی در پی گرفته شود تاثیر منفی آن تا بعدها باقی می‌ماند. 

برومند در ادامه افزود: بنابراین متخصص‌هایی که می‌توانند در این خصوص کمک‌کننده باشند اعم از روانشناسان و جامعه‌شناسان می‌توانند روی سرتیتر آن مواردی که لازم است روی آن کار شود کمک کنند. این موضوع می‌تواند شامل رفتار دیگران با کودکان سندرم داون و آموزش به پدر و مادر آن‌ها باشد که البته به نظر من پدر مادرها و مربیان این عزیزان واقعا شاهکار کردند و در این مراسم نیز بچه‌ها بسیار خوب بودند. هم مربیان و هم پدر و مادرها بسیار زیبا این مسئله را حل و فصل کردند. 

گسترش فرهنگ نحوه برخورد با سندرم داون و جامعه‌پذیری آن‌ها


این هنرمند با اشاره به مسیری که موچولو در آینده خود در پیش دارد، گفت: برای اینکه عروسک جا بیافتد، فقط تکیه بر فیزیک و جسم آن عروسک کافی نیست و حتماً باید برای آن شخصیت‌پردازی شود و بابت آن شخصیت فیلمنامه و متن مناسب نوشته شود. به کارگردانی خوب، تصویربرداری و نورپردازی مناسب، طراحی صحنه و لباس مناسب نیاز دارد و همچنین حین عروسک گردانی باید از عروسک بسیار مراقبت شود چه از نظر صحنه و چه از نظر دکور و جای عروسک گردان و امکانات فنی که باید در اختیار عروسک گردان باشد تا بتواند عروسک را به خوبی تحرک بخشد. بنابراین این مجموعه از این اتفاقات است که عروسک را به کلاه قرمزی، جناب خان یا زیزیگولو تبدیل می‌کند. 

مدیر عامل خانه سینما در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که این عروسک جا بیافتد از آن پس دیگر مسیر خود را طی می‌کند و می‌تواند کارایی و توانایی زیادی را در راستای کمک به مربیان، پزشکان و خانواده‌ها به همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند به گسترش این فرهنگ که مردم با بچه‌های سندرم داون چگونه برخورد کنند و آشنایی جامعه با ویژگی‌های این عزیزان و مراقبت‌های لازم کمک شایانی کند.

ادامه گفتگو پایگاه خبری آزنیک با مرضیه برومند، هنرمند و مدیرعامل خانه سینما در حاشیه دومین همایش فرصت کودکی را در ویدیو بالا مشاهده کنید.


انتهای پیام//