بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 17-01-1404
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
در گفت‌وگو با آزنیک مطرح شد

احیای هنر از لنز نگاه کودکانه؛ مروری بر فعالیت‌های انجمن عکاسی کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری

علیرضا کریمی صارمی، عکاس باسابقه و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با آزنیک به تشریح روند شکل‌گیری و فعالیت‌های انجمن عکاسی کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و از چالش‌های پیش‌رو برای احیای مجدد این نهاد هنری سخن گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری آزنیک، علیرضا کریمی صارمی، عکاس باسابقه و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با آزنیک به تشریح روند شکل‌گیری و فعالیت‌های انجمن عکاسی کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت و از چالش‌های پیش‌رو برای احیای مجدد این نهاد هنری سخن گفت.


صارمی با اشاره به سابقه فعالیت خود در کانون، گفت: «در دوره‌ای که با کانون همکاری داشتیم، موفق شدیم انجمن آموزش عکاسی با کودکان و نوجوانان را پایه‌گذاری کنیم. در همین راستا، بیست قسمت ویدیوی آموزشی برای کودکان تولید و در وب‌سایت رسمی کانون بارگذاری شد. این مجموعه با هدف ارتقاء سواد بصری کودکان و نهادینه‌سازی نگاه خلاق در آنان طراحی شده بود.»


وی در ادامه افزود: «استقبال از این انجمن بی‌نظیر بود. در آن مقطع، با حمایت معاونت فرهنگی کانون، انجمن‌های متعددی راه‌اندازی شدند که انجمن عکاسی کودک و نوجوان یکی از آن‌ها بود. این انجمن، با تدوین آیین‌نامه‌ای مشخص، به‌صورت منسجم فعالیت می‌کرد و در شهرهای مختلف کشور، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی برگزار شد.»


با این حال، صارمی از توقف فعالیت‌ها پس از تغییر مدیریت در کانون ابراز تأسف کرد و آن را ناشی از تغییر در سیاست‌گذاری‌های کلان دانست: «طبیعی است که با تغییر مدیران، رویکردها نیز دگرگون شود. اما متأسفانه این تغییرات باعث شد بسیاری از انجمن‌ها، از جمله انجمن عکاسی، دچار رکود شده و فعالیت‌شان متوقف شود.»


او در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بازگشت این فعالیت‌ها وجود دارد، اظهار داشت: «احیای انجمن‌ها وابسته به عوامل گوناگونی است. مهم‌ترین آن، اراده و علاقه مدیران جدید است. این موضوع نباید تحمیلی باشد؛ چرا که نیازمند پیگیری مداوم، حمایت مستمر و باور به اهمیت موضوع است.»


صارمی همچنین به نقش تاریخی کانون پرورش فکری در ترویج هنر عکاسی اشاره کرد و گفت: «از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی تا چند دهه بعد، عکاسی همواره یکی از ابزارهای مهم پرورش خلاقیت در میان کودکان به شمار می‌رفت. نگاه کودکانه به جهان، بستری منحصربه‌فرد برای آفرینش‌های بصری فراهم می‌کند.»


او از تجربه‌های ارزشمند خود در فرآیند آموزش عکاسی به کودکان گفت: «آموزش عکاسی فقط یاد دادن کار با دوربین نیست، بلکه پرورش نگاه است. ما سعی کردیم ادبیات را نیز وارد این حوزه کنیم. موضوعات و واژگان خاصی را با کودکان تمرین می‌کردیم تا قوه تخیل و تصویرسازی آن‌ها تقویت شود. در نتیجه، ذهن آن‌ها تبدیل به قاب‌های تصویری می‌شد و خلاقیت بصری‌شان شکوفا می‌گشت.»


در پایان، این مدرس دانشگاه تاکید کرد: «آموزش هنر به کودکان، سرمایه‌گذاری بر آینده‌ای روشن و خلاق است. اگر بتوانیم دوباره چنین فرصت‌هایی را زنده کنیم، نه تنها در زمینه هنر، بلکه در تربیت انسان‌هایی اندیشمند و دارای نگاه متفاوت به جهان، موفق خواهیم بود.»





پایان//