بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 25-08-1401
دسته بندی: فرهنگی و هنری

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد: در حوزه کتاب خوب می‌نویسیم ولی خوب نمی‌خوانیم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد در اختتامیه بخش ایده‌پردازی جشنواره کتاب و رسانه، گفت: اگرچه تولیدکنندگان خوبی در حوزه کت‍اب هستیم اما مصرف‌کنندگان خوبی نیستیم، درواقع خوب می‌نویسیم ولی خوب نمی‌خوانیم.

اختتامیه بخش ایده‌پردازی جشنواره کتاب و رسانه 

 
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، صبح روز چهارشنبه 25 آبان‌ماه، اختتامیه بخش ایده‌پردازی جشنواره ک‍تاب و رسانه در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. در این بخش از جشنواره کتاب و رسانه و در وهله اول 70 ایده از طریق سامانه مربوطه دریافت شد که پیش طرح اولیه حدود 40 مورد از آن‌ها پالایش و دریافت شد. با داوری اولیه 15 ایده در هیئت داوران انتخاب شد که در نهایت این ایده‌ها مبنی بر ارائه‌ها راهبری و توسعه پیدا می‌کنند.
 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد/ ک‍تاب، وجه تمایز فرهنگی ما نسبت به سایر کشورهاست

 
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به ک‍تاب در فرهنگ ایرانی، اظهار کرد: ک‍تاب مهمترین سرمایه کشور ما است از سوی دیگر تولید کت‍اب نشان دهند عظمت فرهنگ گذشته ما بوده و هست که آن را به خوبی می‌‌دانیم و می‌توانیم به اجرا برسانیم در طول تاریخ نیز این موضوع را نشان داده‌ایم که در تولید ک‍تاب تاریخی درخشان داشتیم. این موضوع وجه تمایز فرهنگی ما نسبت به خیلی از دیگر کشورهای دنیا است.
 
وی با بررسی آسیب‌های حوزه فرهنگی ک‍تاب، گفت: اگرچه تولیدکنندگان خوبی در حوزه ک‍تاب هستیم اما به همان اندازه مصرف‌کنندگان خوبی نیستیم. خوب می‌نویسیم ولی خوب نمی‌خوانیم. کت‍اب خواندن و پیدا کردن کتا‌ب خوب یک مهارت است که نیاز به آموش دارد.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به ترویج فرهنگ کت‍اب و ک‍تابخوانی، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا به واسطه ایده‌پردازان ابزاری را فراهم کنیم تا فرهنگ کت‍اب و ک‍تابخوانی در بین جامعه گسترش پیدا کند و از این طریق کتاب‌های خوب به مردم معرفی شود، این مهم ترین دغدغه و هدف فعالان حوزه فرهنگ است اگرچه اکنون در این زمینه فعالیت‌هایی شکل گرفته ولی ما معتقد هستیم هنوز تا رسیدن به اهداف اساسی که همان افزایش سرانه مطالعه است راه‌های زیادی باقی مانده است.
 

دبیر جشنواره کت‍اب و رسانه/ معرفی کتا‌ب با شیوه‌ای خلاقانه و متفاوت از گذشته به مردم 

 
سیاوش صلواتیان، دبیر جشنواره ک‍تاب و رسانه در اختتامیه این جشنواره، اظهار کرد: اگرچه این جشنواره مدت زمان طولانی است که برگزار می‌شود اما تحولاتی در آن شکل گرفته و مهمترین تحول حمایت از ایده‌های تولید شده محتواهای رسانه‌ای است.
 
وی در ادامه افزود: این جشنواره که با موضوع ترویج کت‍اب و کت‍ابخوانی به عنوان رویدادی ایده‌پردازانه به تولید محتوا می‌پرداخت تلاش داشت تا با پرورش و حمایت از ایده‌های تولیدی در حوزه رسانه رویکردی نوین را پایه‌گذاری کند و کتاب را با شیوه‌ای متفاوت از گذشته و خلاقانه به مردم معرفی کند.
 
صلواتیان با بیان اینکه من معتقد هستم ایده‌پردازی در تولید محتوای ک‍تاب‌ها رویدادی جدید در عرصه ادبیات بوده که نگاه گذشته را با آینده گره می‌زند، گفت: ایده‌پردازی در تولید محتوای ک‍تاب‌ها قطعاً می‌تواند مسیر ارزشمندی را پیش روی ما قرار دهد.
 
دبیر جشنواره کت‍اب و رسانه پیرامون آثار رسیده به جشنواره، بیان کرد: حدود هفتاد اثر از سراسر کشور به جشنواره ارسال شده که پس از پالایش آن حدود ۴۰ اثر انتخاب و در دور نهایی نیز پس از بررسی‌های داوران حدود ۱۵ ایده مورد توجه قرار گرفته و انتخاب شد. گستردگی اثار ارسال شده از استان‌های مختلف جذاب بود اگرچه استان تهران با ۵۰ درصد ایده در رتبه نخست قرار داشت اما سایر استان‌ها نیز فاصله چندانی با تهران نداشتند از سوی دیگر سطح تحصیلات ایده‌پردازان نیز قابل تامل بود همچنین قالب‌های تولید محتوا نیز از تنوع بسیار خوبی برخوردار بود . راهبری و توسعه دیدگاه‌ها و ایده‌ها می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را برای آینده فرهنگ و کت‍اب و کتابخوانی به همراه داشته باشد.
 

مدیر عامل خانه کتاب/ بال پرواز کتاب به جامعه، رسانه است

 
علی رمضانی، مدیر عامل خانه ک‍تاب با تاکید بر اینکه بال پرواز ک‍تاب به جامعه، رسانه است، اظهار کرد: جمله کتاب بخوانید چون کتاب خوب است دیگر پیش برنده نیست. اگر قرار باشد کتاب وارد زندگی مردم شود این رسانه‌ها هستند که می توانند موثرترین ابزار در این زمینه محسوب شوند، لذا بزرگترین و بیشترین کمک می تواند برای صنعت نشر از سوی رسانه‌ها شکل بگیرد من معتقد هستم چنانچه صنعت نشر متوجه اهمیت رسانه شود و رسانه نیز همکاری لازم با صنعت نشر را داشته باشد قطعاً رخدادهایی ارزنده پیش رو خواهیم داشت.
 
وی در ادامه افزود: اگر ایده‌های جدید در حوزه رسانه ارائه و به اجرا گذاشته شود تحولات بسیاری در حوزه فرهنگ و صنعت نشر به وقوع خواهد پیوست، من معتقد هستم حوزه ایده‌پردازی در بخش تولید محتوا با ایده‌های ارزشمند خود به افزایش سرانه مطالعه کمک شایانی خواهد کرد.
 
مدیر عامل خانه کتاب با بیان این که کتاب جزو رسانه‌های صامت است، تصریح کرد: کتاب رسانه‌ای صامت است و برای به زبان آوردن آن نیازمند ایده‌های افراد مختلف هستیم ما قصد داریم که با کمک ایده‌های متعدد کتاب را به جامعه عرضه کنیم اما باید توجه داشت که وقتی می‌گوییم کتاب بخوانید مردم با ۸۰ هزار عنوان عنوان کتاب که فقط در سال گذشته منتشر شده روبرو می شوند و این سرگردانی آنان را به دنبال دارد انتخاب نوع کتاب و همچنین کتابی که با فرهنگ و جامعه ما همخوانی داشته باشد هر یک به نوبه خود جای بررسی دارد. امیدوارم که ارائه ایده‌ها بتوانند تحولاتی گسترده در حوزه مطالعه به همراه داشته باشد.
 

ایده‌پردازان برتر جشنواره ک‍تاب و رسانه 

 
شایان ذکر است که در پایان این مراسم از شرکت کنندگان این بخش از جشنواره کتاب و رسانه تقدیر به عمل آمد و آقایان شهاب دارابیان، رضا سربخش و خانم مریم کشاورز به عنوان 3 ایده‌پرداز برتر انتخاب شدند.
 
 
انتهای پیام//