بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 31-01-1404
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک گزارش می‌دهد

سینمای کودک در حصار بی‌توجهی؛ «میرو» صدای بومی در سکوت صنعت

فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید الهی، با روایت داستانی از دل فرهنگ بلوچ، تلاش می‌کند جای خالی سینمای کودک و نوجوان را در فضایی بومی پر کند؛ تلاشی در مسیری دشوار و کمتر دیده‌شده در سینمای ایران.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، وجود سابقه‌ای قابل توجه و آثاری به‌یادماندنی، سینمای کودک و نوجوان در ایران طی دهه‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است. این ژانر از سینما که در بسیاری از کشورها به‌عنوان بستری برای تربیت نسلی خلاق، آگاه و فرهنگی شناخته می‌شود، در ایران اغلب با بی‌توجهی مواجه بوده و جایگاه خود را در میان تولیدات سالانه سینمای کشور از دست داده است.


تعداد فیلم‌های تولیدشده در این ژانر به‌شدت کاهش یافته و تولیدکنندگان معمولاً با ریسک بالای شکست در گیشه مواجه‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از آثار تولیدشده نیز دچار نگاه ساده‌انگارانه و سطحی هستند که موجب بی‌اعتمادی مخاطب به فیلم‌های کودک شده است.

حسین ریگی، یکی از فیلمسازان فعال در این حوزه، در گفت‌وگویی کوتاه، به چالش‌های ساخت فیلم کودک در بستر بومی اشاره کرده و گفته است که ترکیب فضای بومی با ژانر کودک و نوجوان، ضمن داشتن ارزش فرهنگی، مخاطبان را محدود می‌کند. به اعتقاد او، نگاه رایج به این ژانر، غیرحرفه‌ای و گاه حتی تحقیرآمیز است؛ گویی سینمای کودک محلی برای آزمون و خطای فیلمسازان تازه‌کار است.


حسین ریگی که پیش‌تر با فیلم‌های «لیپار» و «هوک» شناخته شده بود، در «میرو» سومین اثر سینمایی خود، به سراغ داستانی در ژانر کودک و نوجوان رفته است. او با بهره‌گیری از بازیگران بومی و فضای فرهنگی منطقه، سعی دارد تصویری واقعی و محترمانه از مردم بلوچ ارائه دهد.​


به گفته این فیلمساز، در نبود سازوکارهای حمایتی مشخص، بسیاری از هنرمندان ناچارند برای بقا به سمت ساخت آثار تجاری‌تر مانند کمدی یا درام اجتماعی حرکت کنند. او تأکید می‌کند که در دیگر کشورها نهادهایی همچون دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد از تولید و اکران آثار کودک پشتیبانی می‌کنند، اما در ایران این حمایت‌ها بسیار محدود و ناکارآمد است.


او همچنین به تجربه‌ای شخصی اشاره کرد که در گذشته مدارس، دانش‌آموزان را برای تماشای فیلم‌های کودک به سینما می‌بردند؛ اقدامی که اگرچه موقتی و مقطعی بود، اما نشان داد ظرفیت بزرگی برای ارتباط میان آموزش و سینما وجود دارد. در شرایطی که بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز در کشور حضور دارند، استفاده از این ظرفیت می‌تواند نقشی مؤثر در احیای سینمای کودک ایفا کند.


در پایان، او از پروژه‌ای تازه در همین فضا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با وجود همه موانع، مسیر تولید آثار برای نسل کودک و نوجوان را ادامه دهد.





پایان//