بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 19-07-1401
دسته بندی: سلامت

پس از ۱۰ سال نازایی، مادری در یزد چهار قلو به دنیا آورد

مادری ۳۲ ساله پس از ۱۰ سال نازایی، چهار نوزاد دختر و پسر در بیمارستان شهید صدوقی یزد به دنیا آورد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از ایرنا، فوق تخصص نوزادان بیمارستان شهید صدوقی یزد دوشنبه شب گفت: وزن این نوزادان بین یک تا ۱.۵ کیلوگرم است؛ ۲ نفر آنها دختر و ۲ نفر دیگر پسر هستند.
دکتر "محمود نوری شادکام" افزود: اقدامات لازم درمانی بر روی این نوزادان انجام شده و حال آنها و مادرشان کاملا خوب است و تحت مراقبت هستند.
 

چه دلایلی باعث چند قلو شدن جنین می‌شود؟

 
با اینکه در باور عامه مردم، دلیل دوقلو یا چند قلو زایی، عامل وراثت است، اما در علم پزشکی دلایل دیگری نیز برای رخ دادن این پدیده وجود دارد.

 ارث:

وراثت عاملی است که شانس دوقلو زایی را بیشتر می‌کند. نکته مهم در مورد وراثت این جاست که اگر در خانواده مادر سابقه دوقلوزایی وجود داشته باشد، احتمال دوقلو شدن فرزند بیشتر است. این ارث معمولا از سمت خانواده پدری به جنین نخواهد رسید! در عین حال زنانی که مادر یا خواهر آن‌ها سابقه دوقلوزایی داشته‌اند، احتمال بارداری دوقلو را بیشتر دارند.

 سابقه دوقلوزایی:

اگر مادر در زایمان اول خود فرزندان دوقلو داشته باشد، احتمال اینکه در زایمان بعدی خود نیز دوقلو داشته باشد بسیار زیاد است!

سن مادر: 

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اگر مادر بالای ۳۵ سال داشته باشد، هورمون تحریک کنندهَ فولیکول (FSH) بیشتری تولید می‌کند. در مرحله تخمک‌گذاری با تولید این هورمون، ممکن است بیشتر از یک تخمک آزاد شود. به دلیل اینکه زنان در سنین بالاتر به تحریک بیشتری برای رشد تخمک‌ها نیاز دارند، میزان هورمون فولیکول باید بیشتر باشد. این موضوع می‌تواند منجر به دوقلو یا چند قلو شدن جنین شود.

 قد و وزن مادر: 

تحقیقاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مادرانی که قدی بلندتر از ۱۶۵ سانتی‌متر دارند، احتمال بیشتری برای دوقلو زایی دارند! از طرف دیگر وزن بالای مادر، شانس دوقلوزایی را بالا می‌برد. دلیل این موضوع، زیاد بودن میزان چربی در بدن مادر است که میزان ترشح استروژن را بالا می‌برد. سطح بالای استروژن، تخمدان‌ها را بیشتر تحریک می‌کند و تعداد تخمک‌های آزاد شده بیشتر از یکی است. منظور از چاقی در مادر، وجود شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ است.

 سابقه چندین بارداری: 

دوقلوزایی در زنانی که چندین سابقه بارداری و زایمان دارند بیشتر از زایمان‌های اول است.

 داروهای ناباروری: 

شاید نتوان به‌صورت مشخص یک دارو برای دوقلو باردار شدن نام برد. اما دیده شده زنانی که تحت درمان ناباروری هستند، داروهایی مصرف می‌کنند که تعداد تخمک‌های آزاد شده را بیشتر می‌کند. این موضوع علاوه بر اینکه شانس بارداری را افزایش می‌دهد، احتمال چندقلو شدن جنین را نیز زیاد می‌کند.

نژاد مادر: 

به گفته برخی از پژوهشگران نژاد مادر در چنقلوزایی نقش دارد. چند قلوزایی در زنان آمریکایی و آفریقایی بیشتر دیده شده است. از طرفی، مادران سیاه‌پوست هم احتمال بارداری چندقلویی را بیشتر از مادران آسیایی و سفید پوست دارند.

 لقاح مصنوعی:

به دلیل اینکه در لقاح مصنوعی، پزشک چندین تخمک را داخل رحم مادر قرار می‌دهد، احتمال اینکه تمامی تخمک‌ها یا دو تا از آن‌ها رشد کرده و بارور شود بسیار زیاد است. در این صورت، مادر باید منتظر فرزندان دوقلو یا چند قلو باشد.

رژیم غذایی:

تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که لبنیات زیادی مصرف می‌کنند، احتمال چندقلو زایی دارند. دلیل این موضوع، تاثیر لبنیات در افزایش ترشح هورمونی است که باعث آزاد شدن تخمک‌های بیشتری می‌شود.

شاید دلایل دیگری نیز برای دوقلو یا چند قلو زایی وجود داشته باشد که هنوز تحقیقات آن را نشان نداده است اما مواردی که ذکر کردیم از جمله دلایل اصلی چند قلو شدن جنین است.
 
 
انتهای پیام//