بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 27-01-1402
دسته بندی: سلامت
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین:

سه هزار و ۵۴۱ کودک قزوینی غربالگری اضطراب شدند

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح غربالگری اضطراب برای سه هزار و ۵۴۱ کودک قزوینی طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، زهرا غلامرضایی با اعلام این خبر، اظهار کرد : از این تعداد ۶۶۶ کودک مشکوک به اختلالات اضطراب شناسایی و برای برخورداری از خدمات تخصصی به مراکز مشاوره ارجاع شدند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین در ادامه افزود: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵تا ۶ ساله با هدف شناسایی و ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین درخصوص پیشگیری از اضطراب کودکان توسط دفتر مشاوره‌ اداره کل بهزیستی قزوین انجام می‌شود.

غلامرضایی هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب را ارتقای سطح سلامت روان کودکان 5 تا 6 ساله، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده، شناسایی کودکان مشکوک به اضطراب و سایر اختلالات اضطرابی، مداخله تا سطح درمان یا کنترل و کاهش، آگاه‌سازی عمومی در خصوص ایجاد حس مسئولیت والدین جهت پیگیری و مراجعه به مراکز مشاوره جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای عنوان کرد.

وی تاکید کرد: شناسایی زودهنگام و پیشگیری از آسیب‌های بعدی، آگاه سازی و حساس سازی والدین در این مورد و درمان اضطراب کودک از نقاط قوت این طرح به شمار می رود که پیش زمینه بهبود روابط کودک در خانواده است.

به گفته این مسئول، بخش زیادی از اضطراب‌ها و اختلالات روانی در دوران بزرگسالی ریشه در کودکی افراد دارد از این رو در صورت تشخیص زودهنگام و درمان، بسیاری از مشکلات بزرگسالی نظیر وقوع طلاق، ایجاد وسواس‌های مختلف و مشکلات روحی جلوگیری می‌شود.

غلامرضایی با بیان اینکه بخشی از اضطراب کودکان مختص مشکلات بین فردی خانواده‌ها و مشکلات اضطرابی والدین است، گفت: بعد از شناسایی کودکان در معرض خطر اضطراب، والدین به مراکز روان‌شناختی ارجاع داده شده و ضمن دریافت خدمات مشاوره‌ای، کودکانشان نیز از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین در پایان یاد آور شد: با تشخیص به موقع و طراحی مداخله به هنگام می‌توان از طریق والدین و مربیان به کودکان کمک کرد که اضطراب خود را کنترل کنند و زندگی طبیعی داشته باشند.


انتهای پیام//