بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 16-02-1402
دسته بندی: بین المللی
یونیسف:

مرگ ٢٠٠ کودک در نبردهای داخلی سودان طی سه هفته گذشته

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد نبردهای کنونی در سودان که از سه هفته پیش آغاز شده است منجر به جان باختن و زخمی شدن «تعداد وحشتناکی از کودکان» شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، «جیمز الدر»، سخنگوی یونیسف در ژنو به خبرنگاران گفت: همانطور که نگران بودیم و هراس داشتیم، اوضاع سودان برای شمار زیادی از کودکان بغرنج شده است و این سازمان تاکنون گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد طی 11 روز گذشته از 15 آوریل 190 کودکان سودانی کشته و بیش از 1700 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

الدر افزود: این آمار و ارقام از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها خارطوم و اقلیم دارفور جمع‌آوری شده است که تنها بیانگر تلفاتی است که در این مراکز ثبت شده و کودکان برای درمان بدان انتقال یافته‌اند و وضعیت میدانی بسیار بدتر از این است.

بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال در سودان گم شده است


یونیسف همچنین تصریح کرده بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال از زمان تشدید خشونت در سودان در نیمه آوریل گذشته گم شده است.

در همین رابطه، «هیزل دی ویت»، معاون مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف اظهار داشت: شماری زیادی از مراکز نگهداری داروها مورد غارت و تخریب قرار گرفته و طی آن بیش از یک میلیون واکسن فلج اطفال در جنوب دارفور غارت شده است.

در روزهای اخیر درگیری و جنگ میان نیروهای دو ژنرال قدرتمند سودان خطر یک جنگ داخلی را بیش از همیشه در این کشور ۴۶ میلیونی به واقعیت نزدیک کرده است.

یکی از ژنرال ها «عبدالفتاح برهان»، فرمانده ارتش و رئیس حکومت موقت و دیگری محمد حمدان دقالو، مشهور به «حمیدتی»، معاون پیشین و فرمانده شبه نظامیان موسوم به نیروهای واکنش سریع سودان است.

چرا اوضاع سودان به درگیری داخلی کشید؟


سودانی‌ها در جریان یک انقلاب مردمی موفق شدند، عمر البشیر،‌ سه دهه دیکتاتور سودان را در سال ۲۰۱۹ میلادی سرانجام سرنگون کنند.

یک سال و نیم پس از آن نیروهای ارتش به فرماندهی ژنرال برهان و ژنرال حمیدتی در سال ۲۰۲۱ با یک کودتا بنوعی مانع از روند گذار کشور به دموکراسی شدند.

با این حال عبدالفتاح برهان پس از نشستن برمسند ریاست حکومت و انتخاب حمیدتی در مقام معاون خود، به سودانی‌ها قول داد که بزودی زمینه‌های برگزاری انتخابات آزاد را فراهم می‌کند. اما از همان روزهای اول تنش‌ها میان دو ژنرال ارتش بالا گرفت.

تحت فشار فزاینده بین‌المللی و منطقه‌ای، نیروهای مسلح ارتش و شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع، در ماه دسامبر ۲۰۲۲، پیمانی با گروه‌های دموکراسی طلب و غیرنظامی سودان امضا کردند. با این حال هیچکدام از این گروه ها موفق نشدند مانع از تشدید تنش ها بین فرماندهان دو گروه مسلح و نظامی بشوند. در جریان مذاکرات دشوار برای دستیابی به توافق نهایی، تنش بین برهان و حمیدتی تشدید شد.


انتهای پیام//