۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی از مشکلات آموزشی کشور گفت: ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود.
به دانشآموزان ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن میدهیم، اما انتظارات ما از توانمندی آنها برآورده نشده
به گزارش
پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، یوسف نوری در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو خصوصاً شهدای دانشجوی روز ۱۶ آذر، اظهار کرد:
در یک سال گذشته با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی، فعالیتهای خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است و توانستیم برخی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانند مشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبهبندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبه بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدامها و ... را حل کنیم که در این زمینهها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک کننده و سازنده بود.
وی با اشاره به انجام برخی از کارها در وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد:
طرحی از سوی معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نام طرح اتقان در حال انجام است تا معلمان با روشهای تدریس قرآن آشنا شوند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به تدریج سایر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد، زیرا در دوره آموزش عمومی، ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانشآموزان میدهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانشآموزان برآورده نشده است.
نوری در مورد سایر فعالیتهای آموزش و پرورش، اظهار کرد:
در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، به رغم اینکه یک و نه دهم درصد افت داشتیم، این افت پس از ۹ سال جبران شده است؛ همچنین ۷۰ هزار دانشآموز هنرستانی به هنرستانهای کشور اضافه شده است و طرح هنرستانهای جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر ۳۹ درصد دانشآموزان در هنرستانها تحصیل میکنند.
تلاش ما برای افزایش فضاهای تحصیلی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمیرسد
وی با اشاره به برخی از مشکلات آموزش و پرورش، گفت:
۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود، لذا در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجهای اختصاص یابد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود:
تراکم دانشآموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالاست و میتواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، اما تلاشهای ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمیرسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش، سرانه تعداد دانشآموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین شده است. سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق روستایی، تغذیه دانشآموزان مدارس شبانهروزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع شود.
سرانه پرورشی هر دانشآموز ۴۵ تومان است
نوری با اشاره به اهمیت معاونت پرورشی، تصریح کرد:
بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول ۱۲ سال گذشته، موجب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد؛ در حال حاضر ۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامهریزی داشته باشیم.
وی در ادامه افزود:
سرانه هر دانشآموز در حوزه پرورشی در طول سال ۴۵ تومان است که این مبلغ بسیار کم است و امکان هر نوع برنامه ریزی را میگیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانونهای فرهنگی و دارالقرآنها کاری انجام نشده است، لذا باید در این حوزه نیز برنامهریزی داشته باشیم.
۱۹ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند
وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه ۱۹،۲ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار کرد:
در حوزه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان رشد داشتهایم، لذا نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور، تقویت شویم و بودجههای مرتبط با حوزه آسیبهای اجتماعی اختصاص داده شود.
انتهای پیام//