به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌های شاغل، تنها ماندن کودکان در خانه است؛ موضوعی که در صورت بی‌توجهی به اصول ایمنی، می‌تواند پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد. 

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اگر خانواده‌ها فردی مطمئن مانند پدربزرگ، مادربزرگ، عمه یا خاله را در نزدیکی محل زندگی خود دارند، بهتر است در ساعات کاری، کودک را به آنان بسپارند و به هیچ عنوان فرزند خود را نزد افراد غریبه یا کسانی که توانایی و صلاحیت مراقبت از کودک را ندارند، تنها نگذارند. 

وی افزود: خانواده‌هایی که از توان مالی برخوردار هستند، بهتر است از خدمات مهدکودک یا پرستار کودک استفاده کنند تا با آسودگی خاطر بیشتری به امور روزانه خود بپردازند. همچنین ثبت‌نام کودکان در کلاس‌های ورزشی، هنری و موسیقی می‌تواند بخشی از ساعات روز را به شکل مفید و ایمن برای آنان پر کند. 

ملکی با بیان اینکه در برخی موارد امکان استفاده از این راهکارها وجود ندارد و کودک ناچار است ساعاتی را به تنهایی در خانه سپری کند، گفت: مهم‌ترین اقدام، آموزش صحیح و فرهنگ‌سازی است. کودکان باید از خطرات احتمالی آگاه شوند و والدین نیز محیط خانه را تا حد امکان ایمن کنند. 

وی تاکید کرد: والدین باید وسایل خطرآفرین مانند کبریت، مواد قابل اشتعال، کپسول‌های گاز، اجاق گاز، اتو، چرخ‌گوشت، سیم‌های برق بدون روکش و سایر وسایل برقی را از دسترس کودکان خارج کنند تا کنجکاوی طبیعی آنان به حادثه منجر نشود. 

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اهمیت نظم و پاکیزگی منزل گفت: بارها شاهد بوده‌ایم که کودکی با فرو کردن سنجاق فلزی یا اجسام مشابه در پریز برق، خود را در معرض برق‌گرفتگی قرار داده است. چنین حوادثی تنها با رعایت نکات ساده ایمنی قابل پیشگیری هستند. 

ملکی همچنین از والدین خواست انجام کارهایی مانند آماده کردن صبحانه، ناهار یا چای را به بهانه اینکه «بچه باید یاد بگیرد» به کودک نسپارند، زیرا استفاده از وسایل آشپزخانه می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. 

وی درباره پیشگیری از سقوط کودکان نیز گفت: خانواده‌ها باید پنجره‌ها و بالکن را ایمن‌سازی کنند. نصب توری فلزی به هیچ وجه راهکار مناسبی برای جلوگیری از سقوط نیست، چرا که مواردی داشته‌ایم که کودک از توری بالکن بالا رفته و در آستانه سقوط قرار گرفته است که خوشبختانه با حضور به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی نجات یافته است. 

ملکی در ادامه بر ضرورت در دسترس بودن شماره‌های تماس ضروری تاکید کرد و گفت: شماره تماس والدین، اقوام نزدیک، آتش‌نشانی و اورژانس باید در محل مناسبی قرار گیرد. البته نباید از کودکان زیر ۱۰ سال انتظار داشت که در شرایط بحرانی با سازمان‌های امدادی تماس بگیرند؛ مهم‌ترین آموزشی که باید به آنان داده شود، ترک سریع و ایمن منزل در صورت بروز حادثه است. 

وی یکی دیگر از چالش‌های مهم را قفل کردن درِ خانه از بیرون و محبوس کردن کودک در منزل دانست و افزود: هرچند باز بودن در خانه نیز ممکن است خطر خروج کودک از منزل را به همراه داشته باشد، اما در زمان وقوع حادثه، قفل بودن در می‌تواند پیامدهای بسیار تلخ و جبران‌ناپذیری ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است خانواده‌ها تا حد امکان در را از بیرون قفل نکنند یا در صورت قفل کردن، کلید را در محلی در دسترس قرار دهند و به کودک آموزش دهند که در چه شرایطی و برای چه افرادی در را باز کند. 

 

 

پایان//