به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، با آغاز فصل تابستان و افزایش دمای هوا، موارد گرمازدگی نیز به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که امروزه بخش قابل توجهی از تماس‌های برقرار شده با اورژانس، مربوط به عوارض ناشی از گرمای شدید است.

محسن لعل‌حسن‌زاده، رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشوردر گفت‌وگو با آزنیک، با اشاره به اینکه گرمازدگی در هر سنی می‌تواند خطرناک باشد، اظهار کرد: کودکان به دلیل آنکه مکانیسم‌های تنظیم و خنک‌کننده دمای بدنشان هنوز به طور کامل تکامل نیافته است، بیش از بزرگسالان در معرض آسیب ناشی از گرما قرار دارند و در صورت تشخیص دیرهنگام و درمان نشدن، ممکن است با عوارض جبران‌ناپذیری مواجه شوند.

وی درباره چگونگی بروز گرمازدگی توضیح داد: بدن انسان به طور طبیعی با مکانیسم‌هایی مانند تعریق و تنظیم جریان خون در پوست، دمای خود را در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند، اما زمانی که دمای محیط بسیار بالا می‌رود، این مکانیسم‌ها دیگر قادر به خنک نگه داشتن بدن نیستند. در نتیجه، با افزایش دمای بدن و از دست رفتن آب و املاح از طریق تعریق، فرد ابتدا دچار خستگی گرمایی و در ادامه گرمازدگی می‌شود.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور افزود: فعالیت بدنی بیشتر، جثه کوچک‌تر و نیاز بالاتر کودکان به آب، سبب می‌شود آنان نسبت به بزرگسالان آسیب‌پذیری بیشتری در برابر گرمای شدید داشته باشند.

وی با تاکید بر رعایت نکات پیشگیرانه از سوی خانواده‌ها گفت: والدین باید برنامه‌ریزی کنند تا کودکان در ساعات اوج گرما، یعنی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶، از منزل خارج نشوند. همچنین کودکان باید پیش از احساس تشنگی آب بنوشند و خانواده‌ها همواره قمقمه آب را در اختیار آنان قرار دهند تا به صورت مداوم و جرعه‌جرعه آب مصرف کنند.
لعل‌حسن‌زاده ادامه داد: استفاده از لباس‌های نخی، سبک و با رنگ روشن در روزهای گرم ضروری است و پوشیدن لباس‌های ضخیم، پلاستیکی یا تیره می‌تواند احتمال گرمازدگی را افزایش دهد.

وی همچنین با اشاره به یکی از مهم‌ترین مخاطرات تابستان هشدار داد: تحت هیچ شرایطی کودکان را حتی برای چند دقیقه در خودروی خاموش و دربسته تنها نگذارید، زیرا دمای داخل خودرو در مدت کوتاهی به شدت افزایش می‌یابد و هر ساله جان تعدادی از کودکان را می‌گیرد.

رئیس اداره آموزش‌های همگانی اورژانس کشور خطاب به مربیان ورزشی نیز توصیه کرد: در روزهای گرم، هر ۱۵ دقیقه زمانی برای استراحت و نوشیدن آب در نظر گرفته شود و کلاس‌های ورزشی تا حد امکان در ساعات ابتدایی صبح یا عصر برگزار شود تا از وارد شدن فشار جسمی زیاد به کودکان جلوگیری شود.

وی درباره علائم گرمازدگی گفت: این عارضه معمولاً با سردرد، ضعف و بی‌حالی آغاز می‌شود و در ادامه ممکن است با تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات، افزایش ضربان قلب، قطع تعریق، کاهش سطح هوشیاری و در موارد شدید، مرگ همراه باشد.

لعل‌حسن‌زاده درباره اقدامات اولیه در مواجهه با فرد دچار گرمازدگی نیز اظهار کرد: ابتدا فرد را به مکانی خنک یا سایه منتقل کرده و بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید. لباس‌های اضافی او را خارج کنید، با اسپری یا پارچه مرطوب بدنش را خنک کرده و همزمان با باد زدن ملایم، به کاهش تدریجی دمای بدن کمک کنید.

وی افزود: اگر فرد هوشیار است و توانایی بلع دارد، می‌توان تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس به او آب خنک یا نوشیدنی‌های حاوی املاح مانند دوغ داد تا از شدت کم‌آبی بدن کاسته شود.



پایان//