بازگشت به صفحه مقالات
چهارشنبه 24-01-1401
دسته بندی: تغذیه , مقالات تغذیه نوجوانان ,
سلامتی نوجوانان با رژیم غذایی

سلامتی نوجوانان با رژیم غذایی

امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل پیشرفت فنآوری‌های روز و استفاده از ابزار الکترونیکی، و ...

امروزه بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل پیشرفت فنآوری‌های روز و استفاده از ابزار الکترونیکی، و بر خلاف نوجوانان در گذشته، ماندن در منزل و تفریحات ساکن را به بیرون رفتن و فعالیت‌های بدنی و فیزیکی ترجیح می‌دهند. تفریحاتی که کودکان و نوجوانان در گذشته در اوقات فراغت خود در خیابان‌ها و همسایگی محل سکونت خود داشتند به دلیل دوندگی، تحرک و ارتباط با طبیعت، حافظ سلامت آنها در دهه‌های بعدی زندگی بوده و علاوه بر آن، تغذیه سالم، مصرف مواد غذایی ارگانیک و عدم وجود غذاهای آماده و فرآوری‌شده مانند فست‌فود در آن زمان ضامن سلامت و پیشگیری از انواع بیماری‌ها و عوارض آنها در بزرگسالی بود.

به دلیل ساکن‌شدن تفریحات امروزی برای نوجوانان مانند بازی‌های رایانه‌ای و کاربرد رسانه‌های اجتماعی، علاقه و روی‌آوردن آنها به غذاهای آماده مضر و همچنین تنش‌های بیشتر ناشی از زندگی شهری و آلودگی‌های در پی آن، یکی از مهمترین معیارهای تضمین سلامت این گروه سنی، رژیم غذایی نوجوانان است. در این نوشتار، درباره سلامتی نوجوانان با فراهم نمودن تغذیه سالم، بهترین تغذیه برای رژیم‌های غذایی درمانی، رژیم‌های غذایی گیاهی، دریافت رژیم به صورت برخط و اینترنتی (آنلاین) و درمان چاقی در نوجوانان با رژیم غذایی مناسب توضیحاتی ارائه شده است.

 


بهترین رژیم غذایی برای رژیم درمانی در نوجوانان
با توجه به موارد اشاره‌شده، زندگی امروزی نوجوانان و جوانان آمیخته با انواع تنش‌های محیطی و روحی است که در گذشته‌های نه‌چندان دور این تنش‌ها وجود نداشت. به علاوه، واردشدن فست‌فودها به سبد غذایی افراد خانواده و گرایش نوجوانان و کودکان به مصرف این نوع غذاها می‌تواند علاوه بر کمبود تحرک، در بزرگسالی منجر به بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات گوارشی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های پوستی و ... شود. بنابراین، اگرچه ایستا زندگی کردن نوجوانان امروز در قیاس با نسل‌های پیشین تا حدی غیر قابل اجتناب است، اما می‌توان با تغذیه مناسب و رژیم غذایی نوجوانان از بروز انواع عوارض و بیماری‌های مزمن یادشده در بزرگسالی آنها پیشگیری کرد. در ادامه، انواع رژیم‌های غذایی نوجوانان و بهترین تغذیه برای آنها در شرایط خاص عنوان شده اند.

 


بهترین تغذیه برای نوجوانان
به دلیل اینکه نوجوانان، چه پسر و چه دختر، هم در سن رشد و هم در سن بلوغ قرار دارند مصرف انرژی بدن آنها بسیار بالا بوده و هم از نظر جسمی و هم خلق‌وخو دچار تغییرات زیادی در یک برهه زمانی چند ساله در دوران نوجوانی خود خواهند شد. رژیم غذایی نوجوانان باید سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند روی، آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و ... بوده و همچنین همه ویتامین‌ها، پروتئین سالم و طبیعی، آب کافی و چربی‌های سالم برای رشد و نمو سلول‌های بدن آنها تامین شود. خوردن سه وعده غذایی کامل حاوی انواع کربوهیدرات‌های موجود در نان، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و ... می‌تواند بهترین تغذیه برای نوجوانان برای شکل‌گیری هر چه بهتر ماهیچه‌ها، سلول‌های مغزی، دستگاه‌ها و اندام‌های مختف بدن آنها باشد.

 


رژیم غذایی برای کاهش وزن نوجوانان
انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن نوجوانان توسط متخصصین تغذیه و پزشکان توصیه شده است. باید به خاطر داشت که به دلیل نیاز بدن نوجوانان در حال رشد به انواع مواد مغذی از یک سو، و نیاز به کاهش وزن در نوجوانانی که دچار چاقی هستند از سویی دیگر، رژیم غذایی نوجوانان نیازمند دقت بالایی در انتخاب مواد غذایی در هر وعده توسط آنها یا والدین آنها است.

 


تغذیه نوجوانان در دوران بلوغ
با توجه به موارد یادشده، رژیم غذایی مناسب و تغذیه نوجوانان در دوران بلوغ دارای بایدها و نبایدهایی است که رعایت آنها می‌تواند سلامتی، زیبایی اندام و خلق‌وخوی مناسب برای نوجوانان چه در زمان رشد و چه در بزرگسالی به ارمغان آورد. تامین ویتامین D به همرای ویتامین‌های محلول در آب B (ب کمپلکس) و C به همراه سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند نقشی کلیدی در استخوان‌بندی نوجوانان در حین بلوغ ایفا کند. مصرف پروتئین‌هایی مانند گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ، گوشت سفید و غذاهای دریایی و همچنین پروتئین‌های گیاهی مانند سویا، حبوبات و آجیل، به همراه چربی‌های سالم مانند لبنیات پرچرب به همراه گیاهانی مانند آووکادو، زیتون، بادام، دانه‌های روغنی و ... همگی برای تغذیه سالم در دوران بلوغ ضروری هستند.

 


درمان چاقی نوجوانان با رژیم
به طور کلی، مصرف فیبر و غذاهایی که حاوی درصد زیادی فیبر هستند می‌تواند منجر به بهبود کارکرد دستگاه گوارش، تامین انواع ویتامین‌ها و همچنین درمان چاقی نوجوانان با رژیم های غایی گوناگون بشود. اضافه‌کردن میوه و سبزیجات سالم و تازه به وعده‌های غذایی روزانه یا میان‌وعده‌ها می‌تواند مقدار زیادی از فیبر مورد نیاز بدن را به طور پیوسته تامین کند.

 


رژیم آنلاین
تهیه رژیم غذایی نوجوانان امروزه با توسعه فناوری و ارتباطات برخط، بسیار ساده بوده و می‌توان رژیم آنلاین مناسب با گروه‌های سنی گوناگون را به سادگی از اینترنت با توجه به نیاز نوجوانان، جنسیت و وضعیت جسمانی (قد و وزن و سن آنها) دریافت کرده و از آن پیروی کرد.

 

برای همکاری با ما کلیک کنید