بازگشت به صفحه مقالات
شنبه 20-01-1401
دسته بندی: تغذیه , مقالات تغذیه نوجوانان ,
روش های کنترل چاقی نوجوانان

روش های کنترل چاقی نوجوانان

چاقی در دوران نوجوانی در سراسر جهان به ابعاد اپیدمی رسیده است

چاقی در دوران نوجوانی در سراسر جهان به ابعاد اپیدمی رسیده است، به‌طوری‌که شیوع چاقی شدید در 35 سال گذشته حداقل 4 برابر شده است. اکثر جوانان مبتلا چاقی در بزرگسالی نیز دچار این مشکل هستند و آن‌ها را در معرض افزایش خطر ابتلا به عوارض ناشی از چاقی، مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی قرار می‌دهد و بر سلامت اجتماعی و عاطفی تأثیر منفی می‌گذارد. با توجه به اینکه نوجوانی یک دوره گذار منحصربه‌فرد است که با تغییرات فیزیولوژیکی و رشدی قابل‌توجه مشخص می‌شود، عوارض مرتبط با چاقی نیز می‌تواند بر رشد و مسیر تکامل نوجوان تأثیر منفی بگذارد.
 

علل چاقی نوجوانان
مسائل مربوط به سبک زندگی - فعالیت بسیار کم و کالری زیاد از غذا و نوشیدنی - از عوامل اصلی افزایش وزن نوجوانان هستند. اما عوامل ژنتیکی و هورمونی نیز ممکن است نقش داشته باشند.
 
برای کنترل چاقی نوجوانان باید علل چاقی نوجوانان را بدانیم. بسیاری از عوامل زیر معمولا در کنار یکدیگر خطر اضافه‌وزن کودکان شما را افزایش می‌دهند:
 
1.     رژیم غذایی: خوردن منظم غذاهای پرکالری، مانند فست فودها و تنقلات می‌تواند باعث افزایش وزن نوجوانان شما شود. آب‌نبات و دسر همچنین می‌تواند باعث افزایش وزن شود، و شواهد بیشتر و بیشتر به نوشیدنی‌های شیرین، از جمله آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی، به‌عنوان مقصر چاقی در برخی افراد اشاره می‌کنند.
2.     عدم ورزش کردن: کودکانی که زیاد ورزش نمی‌کنند، به دلیل اینکه کالری زیادی نمی‌سوزانند، بیشتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند. زمان زیادی که صرف فعالیت‌های بی‌تحرک می‌شود، مانند تماشای تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی نیز به این مشکل کمک می‌کند. در برنامه‌های تلویزیونی نیز اغلب تبلیغاتی برای غذاهای ناسالم ارائه می‌شود.
3.     عوامل خانوادگی: اگر فرزند شما از خانواده‌ای با افراد دارای اضافه‌وزن است، احتمال افزایش وزن او بیشتر است. این امر به‌ویژه در محیطی که غذاهای پرکالری همیشه در دسترس هستند و فعالیت بدنی تشویق نمی‌شود، صادق است.
4.     عوامل روانشناسی: استرس شخصی، والدین و خانواده می‌تواند خطر چاقی را در کودک افزایش دهد. برخی از کودکان برای کنار آمدن با مشکلات یا مقابله با احساسات، مانند استرس، یا مبارزه با کسالت، پرخوری می‌کنند. والدین آن‌ها ممکن است تمایلات مشابهی داشته باشند. عوامل اجتماعی و اقتصادی نیز می‌توانند در این موارد موثر باشند.
5.     داروهای خاص: برخی از داروهای تجویزی می‌توانند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهند. این داروها شامل پردنیزون، لیتیوم، آمی تریپتیلین، پاروکستین (Paxil)، گاباپنتین (Neurontin، Gralise، Horizant) و پروپرانولول (Inderal، Hemangeol) هستند.
 

بهترین راه‌های کاهش وزن نوجوانان
·        ورزش کردن بهترین کار برای کنترل چاقی نوجوانان است
·        کمتر تلویزیون دیدن
·        خوردن میوه و سبزی در طول روز
·        وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و حتی‌الامکان از نوشیدنی‌های شیرین و گازدار استفاده نکنید
·        خوردن صبحانه هر روز به‌طور منظم، ثابت شده است کسانی که از صبحانه خوردن طفره می‌روند معمولا چاق‌تر از کسانی هستند که هر روز صبحانه می‌خورند. 
 

تغذیه مناسب کاهش وزن نوجوانان
برای کنترل چاقی نوجوانان تغذیه سالم و مناسب را جدی بگیرید، تغذیه سالم بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم است و چیزی است که باید در سنین پایین آموزش داده شود. در زیر برخی از دستورالعمل‌های کلی برای کمک به نوجوان خود در تغذیه سالم آورده شده است. توصیه‌های غذایی سالم زیر را با نوجوان خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که او از یک برنامه غذایی سالم پیروی می‌کند:
 
·        3 وعده غذایی در روز همراه با میان وعده‌های سالم بخورید.
·        افزایش فیبر در رژیم غذایی و کاهش مصرف نمک.
·        آب بنوشید. سعی کنید از نوشیدنی‌هایی که قند بالایی دارند خودداری کنید. آب‌میوه می‌تواند کالری زیادی داشته باشد، بنابراین مصرف نوجوان خود را محدود کنید. میوه کامل همیشه انتخاب بهتری است. 
·        وعده‌های غذایی متعادل بخورید.
·        هنگام آشپزی برای نوجوان خود، سعی کنید به جای سرخ کردن، پخته یا آب پز کنید.
·        مطمئن شوید که نوجوان شما مراقب مصرف قند خود است (و در صورت لزوم کاهش می‌دهد).
·        برای میان وعده میوه یا سبزیجات بخورید.
·        استفاده از کره و سس زیاد را کاهش دهید.
·        بیشتر مرغ و ماهی بخورید. مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و در صورت امکان گوشت بدون چربی را انتخاب کنید. 
برای همکاری با ما کلیک کنید