به گزارش روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در این دیدار اظهار داشت: در سال 98 و در ابتدای کار در دوره اول مسئولیت، درحالی که بسیاری معتقد بودند سازمان تأمین اجتماعی با بحران مواجه است، در مصاحبهای تصریح شد که اینطور نیست و مشکلات سازمان قابل حل است. در همان ابتدا وعده دادیم که در عرض شش ماه بدهی سازمان به مراکز درمانی را تسویه خواهیم کرد و درحالیکه عدهای این وعده را شدنی نمیدانستند، در بهمن 98 و درست پیش از همهگیری کرونا بدهی سازمان به مراکز درمانی را به روز کردیم.
مدیریت چالش ناترازی منابع، موضوعی دشوار اما قابل انجام است
وی با اشاره به اینکه وضع امروز سازمان از دوره قبلی مسئولیت به مراتب دشوارتر و پیچیدهتر است، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای کامل تعهدات خود تا پایان امسال نیازمند 150 هزار میلیارد تومان منابع فراتر از درآمدهای معمول است. با این حال خروج از این وضع ناممکن نیست. در واقع توازن منابع و مصارف در تأمین اجتماعی به عنوان یک هدف بلند مدت اگرچه امری دشوار اما ممکن و قابل انجام است و انشالله با تلاش مضاعف سعی داریم تا بدون بدهی وارد سال جدید شویم؛ چراکه وقتی تعهدات به موقع ایفا نشود در همکاری میان سازمان و سایر مجموعهها اخلال ایجاد میشود. از این جهت اگر بتوانیم سود برخی سهامهای سازمان را وصول کرده و از طرفی بخشی از مطالبات سازمان از دولت را دریافت کنیم، جبران کسری 150 هزار میلیارد تومانی ممکن میشود و از این طریق میتوان خدمات را به بهترین شکل به بیمهشدگان عزیز ارائه کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: به دنبال گسترش چتر بیمهای نه به صورت تحمیلی بلکه با تمایل و رغبت افراد هستیم. مثلاً میتوانیم مشوقهایی برای بیمهشدگانی که تمایل به ادامه سنوات خدمت پس از 30 سال دارند درنظر بگیریم یا افراد شاغل در پلتفورمهای مجازی را تحت پوشش قرار دهیم؛ همه اینها ظرفیتهایی است که میتوان در مسیر تقویت منابع سازمان به کار گرفت.
سالاری با اشاره به اینکه واقعی شدن نرخ دستمزد یکی دیگر از راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: کارگاهها باید بدانند که سازمان بر دستمزدهای غیرواقعی نظارت میکند و تحقق این موضوع کمک میکند که دستمزد کارگران به سمت واقعی شدن حرکت کند و حق و حقوق افراد به شکل واقعی ایفاد شود.
حرکت به سمت توسعه درمان رایگان از اولویتهای تأمین اجتماعی است
سالاری با اشاره به اینکه پرداخت مستمری خوب و تأمین درمان بیمهشدگان دو خدمت عمده سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: اصلیترین خدمت سازمان تأمین اجتماعی پرداخت به هنگام مستمری و ارائه خدمات مطلوب درمانی است. اگر بتوانیم در کنار پرداخت به موقع و مطلوب مستمریها خدمات درمانی را رایگان کنیم، بار بزرگی از دوش بیمهشدگان و بازنشستگان برداشتهایم. رایگان به این معنا که اگر بیمهشده از مراکز درمانی به سایر مراکز دانشگاهی و خصوصی ازجاع داده شد، در آنجا نیز از خدمات رایگان یا نزدیک به رایگان دریافت کند.
وی افزود: برای این موضوع در حال رایزنی با دولت محترم هستیم و اگر شاهد حمایت جدی باشیم، نسبت به آن اقدام میکنیم. اجرای این طرح البته دشواریهایی دارد که در طرحهای گذشته مثل نسخه الکترونیکی تجربه کردهایم، اما در نهایت از این دشواریها و مقاومتها عبور خواهیم کرد و نتیجه آن بهبود ارائه خدمت به بیمهشدگان خواهد بود.
ضرورت استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی در حل مسائل سازمان
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر لزوم حل مسائل با استفاده از ظرفیت رویکرد سهجانبهگرایی و با انتقاد از سوءاستفاده برخی از قانون اصلاح عناوین شغلی، اظهار داشت: صندوق تأمین اجتماعی متعلق به بیش از 49 میلیون نفر از افراد جامعه است و صیانت از این منابع بینالنسلی باید از طریق استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تحقق اصل سهجانبهگرایی انجام شود. با این حال برخی چالشها نظیر بازنشستگیهای پیش از موعد باعث شده تا منابع صندوق و در واقع حق و حقوق ذینفعان تضییع شود که در این موارد نیازمند اصلاح رویهها هستیم. برای مثال افراد زیادی با سوءاستفاده از قانون اصلاح عناوین شغلی و به اسم مشاغل سخت و زیانآور حقوق بیمهشدگان به خصوص کارگران عزیز را ضایع میکنند. اینکه بیش از 50 درصد افراد با سنوات ارفاقی و با استفاده از قانون سخت و زیان آور بازنشسته میشوند؛ چالشی است که در هیچ صندوق بازنشستگی در دنیا به این شکل وجود ندارد و این موضوع باید با همراهی شرکای اجتماعی و کارگران و کارفرمایان عزیز ساماندهی شود.
بر اساس این گزارش، اولیاء علیبیگی رئیس هیئتمدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از انتصاب سالاری به عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: انتصاب دکتر سالاری مایه خرسندی و خوشحالی جامعه کارگری شد. حضور جنابعالی دلگرمی هم در میان بیمهشدگان و هم بازنشستگان و تشکلهای کارگری ایجاد کرد. اطمینان داریم که حضرتعالی هم آگاه به مسائل سازمان تأمین اجتماعی هستید و هم تجربه مدیریت این مجموعه را دارید و دوره قبلی مدیریت شما در سازمان تأمین اجتماعی برهه درخشانی بود که رضایتمندی خوبی در میان بیمهشدگان ایجاد کرد. اینکه مجدداً این مسئولیت را پذیرفتید؛ حقیقتاً مایه دلگرمی برای همه ما است.
وی افزود: از طرفی مستحضرید که جامعه مخاطب این سازمان یک جامعه متکثری است که ایجاد رضایتمندی حداکثری در میان آنها کار دشواری است. درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی ارائه کننده یکی از باکیفیتترین خدمات درمانی در سطح کشور است و اگر حمل بر مبالغه نشود در خیلی از حوزهها از بخش خصوصی هم بهتر است. اما اگر در برخی موارد آن رضایتمندی مورد انتظار در بیمهشدگان مشاهده نمیشود به نظر من بخاطر تعداد زیاد دریافت کنندگان خدمات در سازمان تامین اجتماعی است.
رئیس هیئتمدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار گفت: در حوزه بیمهای هم باید بپذیریم که سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه حمایتی نیست، بلکه یک سازمان بیمهگر اجتماعی است که باید بر اساس قواعد بیمهای اداره شود و اگر خلاف این مسیر حرکت کند قطعا مشکلاتی ایجاد میشود.
وی افزود: خدماتی که سازمان تامین اجتماعی ارائه میکند غیرقابل انکار است و با حضور جنابعالی اطمینان داریم که کیفیت خدمات افزایش مییابد. طبیعتاً ما به عنوان تشکلهای صنفی مطالباتی داریم که که اگر این خواستهها در یک مسیر درستی قرار گرفته و با رویکرد سهجانبهگرایی در یک اتاق فکر مطرح و رسیدگی شوند و حل مسائل اتفاق بیافتد؛ میتوان اتفاقاتی خوبی را رقم زد. انتظار ما این است که این اتاق فکر ایجاد شود و مسائلی که جامعه با آن روبهرو است در این اتاق فکر به صورت کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و راه حل آنها پیدا شود.
علیبیگی در خصوص تعدد آییننامهها و بخشنامهها در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر شاهدیم که آییننامهها و مقررات متعددی که گاهی یکی ناقض دیگری است در سازمان وجود دارد. این آییننامهها و بخشنامهها باید به صورت سهجانبه مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح واقعی اتفاق بیافتد. درگذشته این اتفاق افتاده اما مشارکت جامعه کارگری در این موضوع کمرنگ بوده است. اگر در حل مسائل موجود به صورت دسته جمعی به نتایجی برسیم، طبیعتاً همه طرفها از آن دستاورد دفاع میکنند و در نهایت نفع همه شرکا محقق میشود.
همچنین در این جلسه سایر اعضای کانون عالی شوراهای اسلامی کار به بیان دیدگاهها و مطالبات خود در خصوص موضوعات بیمهای و درمانی سازمان تأمین اجتماعی پرداختند.
آخرین اخبار
بانک رفاه کارگران از بانکهای پیشرو در مبارزه با پولشویی است
با هدف شناسایی و پیشگیری از به...
1403-09-29
تمدید مهلت ثبتنام خودروهای ایرانخودرو با حساب وکالتی بانک رفاه کارگران
مهلت ثبتنام در طرح فروش فوقا...
1403-09-28
سامانه ارز تجاری تعیین کننده نرخ مرجع در بازار/پرداخت 199 همت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری تاکنون
رئیس کل بانک مرکزی از عملیات ر...
1403-09-28
دوره توانمندسازی" هم صدا با ماهر" به پایان رسید
دوره توانمندسازی" هم صدا با ما...
1403-09-28
ثبتنام محصولات ایران خودرو با حساب وکالتی بانک رفاه کارگران
بانک رفاه کارگران امکان ثبتنا...
1403-09-21