بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 25-06-1403
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

والدین چه تاثیری بر کتابخوانی کودکان دارند؟

مطالعه و کتابخوانی از جمله مسائلی است که باید تربیت والدین را در آن بسیار تاثیر گذار دانست. محیط و فضای فکری والدین سبب می‌شود تا به صورت غیرمستقیم فرزندان تحت تربیت قرار گیرند. بدون تردید امروزه نقش مطالعه و کتابخوانی در رشد ذهنی، اجتماعی و احساسی کودکان اثبات شده و تأثیر کتاب، به‌ویژه بر رشد و توانایی‌های زبانی و خلاقیت کودکان را نباید نادیده گرفت. در ادامه به جزییات بیشتر در اینباره می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، کودکان از بدو تولد برای توسعه مهارت‌های زبانی آماده هستند و قرار گرفتن مداوم در معرض طیف گسترده‌ای از الگوهای زبانی چیزی است که به آن‌ها کمک می‌کند این کار بهتر انجام شود. در واقع وقتی کودکان در معرض کلمات مختلف قرار می‌گیرند مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای کمک به ایجاد مسیرهای زبانی در مغز فرزندتان انجام دهید؛ خواندن و آشنایی آن‌ها با زبان و کلمات است تا بتوانند ظرفیت شناختی خود را بیشتر کنند.

توصیه‌هایی به والدین

البته گاهی ممکن است شما تمرکز و زمان کافی را برای خواندن یک کتاب نداشته باشید. در اینجور مواقع حتی اگر کتابی بردارید و برای لحظاتی آن را ورق بزنید تاثیر خودتان را گذاشته اید چراکه پژوهشگران ثابت کرده اند آموزش غیر مستقیم یک مطلب یا یک رفتار تاثیر چندین برابر دارد؛ یعنی اگر بچه ها شما را حین مطالعه ببینند تاثیر بیشتری می گیرند تا اینکه شما ساعت ها در مورد فواید کتاب و کتابخوانی برایشان صحبت کنید.

یک موضوع مهم را فراموش نکنید:

سعی کنید از کتاب استفاده کاربردی داشته باشید؛ برای مثال اگر کتاب فرهنگ لغت یا دایره المعارف دارید، به همراه کودک تان کلمه یا موضوعی را در آن جستجو کنید و یا حتی گاهی اوقات هنگام آشپزی از کتاب آشپزی استفاده کنید. این عملکرد شما باعث می شود که کودکان یاد بگیرند که از کتاب به عنوان یک منبع یا مرجع قابل اعتماد می توانند  استفاده کنند و اگر سوالی برایشان پیش بیاید می توانند از کتاب کمک بگیرند.

 

راه‌های جذب کودک به کتابخوانی

یکی از اولین کارهایی که می‌توان برای داشتن کودکی اهل مطالعه و کتاب خوان در خانه انجام داد، اهمیت دادن به خواندن کتاب برای تمام اعضای خانواده است. والدین باید از بدو تولد هم زمان با این‌که کودک راه رفتن و سخن گفتن را آغاز می‌کند، کتاب را در معرض دید او قرار دهند. کودک باید شاهد مطالعه افراد خانواده باشد تا حس کنجکاوی و رغبت کافی برای رفتن به سوی کتاب در او به وجود آید.

به کودکان ثابت کنید خواندن کتاب به خودی خود جالب و لذت بخش است. این کار می‌تواند از سنین خیلی پایین شروع شود و چند روش برای این منظور وجود دارد. موقع خواب، برای کودکانتان داستان بخوانید حتی اگر هر شب فرصت این کار را پیدا نمی‌کنید، هر زمانی که فرصت داشتید این کار را انجام دهید. در طول روز برای کودک نوار قصه بگذارید و به او اجازه دهید که از طریق نوار با قصه همراه شود.

همچنین بهتر است از سنین پایین به بچه‌ها وسایل نوشتن بدهید. مداد، کاغذ و مداد رنگی در اختیارشان بگذارید تا روی کاغذ هر چه دلشان می‌خواهد بکشند. آن‌ها به این تجربه اولیه برای نوشتن نیاز دارند.

یک داستان را بار‌ها و بار‌ها برای فرزندانتان بخوانید یا تعریف کنید. بچه‌ها دوست دارند یک قصه را بار‌ها بشنوند تا تمام جزئیات آن را بشناسند و احساس کنند که با آن آشنا هستند. هنگام خواندن قصه، گاهی کلام خود را قطع کنید و از فرزندانتان درباره قصه چیزهایی بپرسید. اگر کودک نتوانست پاسخ درستی بدهد، اشکالی ندارد مهم این است که با این پرسش، او را به فکر کردن و یافتن راه حل تشویق کنیم.

از سنین پایین سعی کنید که در مناسبت‌های ارزشمند به بچه‌ها کتاب هدیه دهید. با این شیوه آن‌ها کم کم می‌آموزند که کتاب هدیه‌ای ارزشمند است.

اگر کودکتان در موردی رفتاری نامناسب و پرخاشگرانه نشان داد، کتاب داستانی با‌‌ همان موضوع یا موضوع‌های مشابه درباره نافرمانی‌های کودکان پیدا کنید و در محیطی امن و آرام، کتاب را برای او بخوانید و نظرش را درباره شخصیت اصلی قصه جویا شوید. به وسیله کتاب، کودک را ترغیب کنید که مسائل و حرف‌های خودش را بازگو کند چرا که در این صورت به تدریج کتاب را دوست خود تلقی می‌کند و در آینده نیز در برخورد با مشکلات یا به هنگام تصمیم‌گیری‌های دشوار، به سراغ کتاب خواهد رفت.

 



پایان//