بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 21-06-1403
دسته بندی: اجتماعی , سلامت ,
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

چاقی در کودکان و نوجوانان باعث تبعات روحی و جسمی می‌شود

چاقی مشکلی است که نه تنها بزرگسالان بلکه شمار زیادی از کودکان از سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چاقی در کودکان مشکلات زیادی را به بار می‌آورد که شاید تبعات آن، نه در کوتاه مدت بلکه در بزرگسالی خود را کم کم نشان می‌دهد. مشکلاتی مانند دیابت، فشار خون و کلسترول بالا که از کودکی شروع شده و تا بزرگسالی ادامه می‌یابند. در ادامه به جزییات بیشتر در اینباره می‌پردازیم.

چاقی کودکان و نوجوانان؛ پدیدآورنده مشکلات و بیماری‌ها

چاقی در دوران کودکی مسئله اساسی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که به دلیل دسترس بودن غذاهای ناسالم ایجاد می‌شود. اگر چه، هیچ یک از والدین عمدا نمی‌خواهند فرزندانشان اضافه وزن داشته باشند، مطالعات تأیید کرده‌اند، که یکی از پنج کودک مدارس ابتدایی آمریکا از نظر بالینی چاق است. این یک واقعیت است، که چاقی کودکان سبب افزایش اضافه وزن آنها در سالهای نوجوانی و بزرگسالی می‌شود، همچنین به مشکلات اجتماعی و بیماری ها فراوانی دچار میشوند.

 

تشخیص چاقی در کودکان

تشخیص اینکه آیا کودک شما دارای اضافه وزن است، همیشه کار ساده‌ای نیست، چراکه بچه‌ها با شرایط متفاوت رشد می‌کنند و میزان چربی بدن با سن تغییر می‌کند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله عمومی بریتانیا، 80 درصد از والدین ادعا می‌کنند، که فرزندان آنها وزن طبیعی دارند، در حالی که واقعا چاق هستند . یک روش مطمئن برای گفتن اینکه آیا فرزند شما در واقع دارای اضافه وزن یا چاقی است، با محاسبه شاخص توده بدن (BMI) فرد است. BMI وزن بدن را در رابطه با ارتفاع اندازه گیری می‌کند. ماشین حساب BMI ، از یک فرمول استفاده می‌کند، که نمره‌ای را نشان می‌دهد ،که برای طبقه بندی چاقی، اضافه وزن، وزن طبیعی یا کم وزن استفاده می‌شود ؛ مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ،با استفاده از BMI شاخص افراد چاق در نوجوانان و جوانان را اندازه گیری کرده که به شرح زیر است:

5 تا 84 درصد:وزن سالم

85 تا 94 درصد:اضافه وزن

95 تا 99.99 درصد:چاق

اگر چه مفید بودن شاخص توده بدنی، در تعیین چاقی کودک به خوبی شناخته شده است، تعداد زیادی از والدین هنوز در استفاده از این رویکرد برای شناسایی چاقی در فرزندان خود موفق نیستند.

 

ژنتیک تاثیری در چاقی کودکان دارد؟

 ژنتیک نقش مهمی را در چاقی دوران کودکی ایفا می کند. کودکانی که اعضای خانواده شان اضافه وزن دارند، بیشتر در معرض چاقی هستند. در اکثر موارد، ژنتیک به همراه عوامل رفتاری و محیطی عمل می‌کند. این بدان معناست که در تشخیص وزن کودک، عادت‌های غذایی و فعالیت فیزیکی به همان اندازه اهمیت دارند که سابقه ی خانوادگی او مهم است.

 

راه درمان چاقی در کودکان

چاقی در کودکان از عارضه‌های رایج این سنین است. این عارضه تبعات روحی و جسمی زیادی دارد. امروزه از هر 4 کودک و نوجوان، یک نفر به چاقی مبتلا هستند. چاقی کودکان زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی و تنفسی و برخی بیماری‌های دیگر است. برای درمان اضافه وزن در کودکان ابتدا تلاش می‌شود که عادات غلط در زندگی آن‌ها اصلاح شود. عادت به مصرف غذاهای چاق کننده با غذاهای مفید مانند سبزیجات جایگزین می‌شود. عادت به کم‌تحرکی با انجام فعالیت‌های ورزشی جایگزین می‌شود. در نهایت در مواردی که چاقی کودک شدید و خطرناک باشد؛ راهکارهای دیگری مانند استفاده از داروها یا حتی عمل جراحی روی میز قرار می‌گیرند. درمان چاقی در کودکان معمولا شامل موارد زیر است:

  • جایگزین کردن غذاهای سالم و سبزیجات با خوراکی‌های مضر و چاق کننده
  • افزایش تحرک کودکان
  • کاهش زمان تماشای تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی
  • اختصاص زمانی برای ورزش و فعالیت بدنی
  • جلوگیری از پرخوری
  • استفاده از یک رژیم کودکان
  • تشویق کودک برای خواب بیشتر
  • ایجاد سرگرمی‌های متنوع برای جلوگیری از پرخوری
  • استفاده از دارو در کیس‌های چاقی شدید

 

 

 

پایان//