خبر خوش برای دانش آموزان
انتخاب رشته دبیرستان آسان تر می شود
شناخت دقیق علایق و انتخاب رشته تحصیلی همواره یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان و والدین آنها بوده است چرا که عدم آشنایی کافی به مهارت ها از یک سو و همچنین نبود تعریف صحیح در رابطه با رشته های تحصیلی از سوی دیگر دو دلیل عمده برای کاهش قدرت تصمیم گیری در زمان انتخاب رشته شده است که قرار شده امسال با هدایت تحصیلی این فرآیند آسان تر از قبل دنبال شود.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، هدایت تحصیلی دانشآموزان معمولا هرساله با نزدیک شدن به امتحانات نهایی توجه دانشآموزان و خانوادهها را به خود جلب و این فرایند آغاز میشود.
در این راستا اصغر باقرزاده در گفتو گویی درباره آخرین وضعیت هدایت تحصیلی دانشآموزان اظهار داشت: هدایت تحصیلی چند مرحله دارد که نخستین مرحله آن، شرکت دانشآموزان پایه هشتم در ثبت نظرات در آزمون رغبت و توانایی است که ۹۹ درصد آن انجام شده است.
وی افزود: فرایند دوم ثبت نظرات اولیا و معلمان درباره دانشآموزان نسبت به رغبت و توانایی آنهاست که تاکنون بیش از ۸۵ درصد آن را انجام دادهاند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ثبت نمرات دانشآموزان در سامانه نمرات آموزشی فرایند دیگری است که این مورد اکنون کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است، دلیل آن هم این است که آزمونهای نهایی هنوز تصحیح نشده است و باید همه آزمونها تصحیح و نمرات در سامانه ثبت شود.
هدایت تحصیلی فرایندی است که در آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک میشود تا استعدادها، تواناییها، علایق و ویژگیهای شخصیتی خود، شاخهها و رشتههای تحصیلی، حرفهها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کنند.
هدایت تحصیلی به صورت یک فرایند از دوره ابتدایی با تشکیل پرونده مشاورهای آغاز می شود و با انجام مداخلههای مشاوره ای و آموزشی تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه می یابد اما انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم انجام میشود.
نمونبرگ هدایت تحصیلی همزمان با اعلام نتایج امتحانات ماههای خرداد و شهریور، برای همه دانش آموزان صادر و پس از تایید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیر همان سال برای قبولیهای خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریور برای قبولیهای شهریور در اختیار دانش آموز قرار میگیرد.
دانش آموزان در شاخه نظری به انتخاب رشته تحصیلی و در شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش به گروه تحصیلی هدایت میشوند، تعیین رشته در شاخههای فنی و حرفه ای و کار دانش بر اساس شیوهنامهای است که وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ میکند.
شیوه اجرای این طرح به گونهای است که نمرات هر دو نوبت اول و دوم در پایههای هفتم، هشتم و نهم ملاک قرار داده می شود که طبق ضوابط موجود در آن، نوبت اول ضریب یک و نوبت دوم ضریب دو دارد و مجموع این ضرایب، ۳۵ درصد از کل فرآیند هدایت تحصیلی را در بر می گیرد.
۱۰ درصد از این ضرایب مربوط به نظر و علاقه دانش آموز، ۱۵ درصد استعداد و ۱۵ درصد آزمونهای رغبتی، ۱۰ درصد نظر معلمان دوره متوسطه اول، پنج امتیاز خانواده و ۱۰ امتیاز هم مشاور مدرسه است.
از سوی دیگر در این فرایند، در هر منطقه و شهرستانی که اطلاعات دانش آموزان در سامانه سناد تکمیل شود، پس از تایید رئیس منطقه، فرمهای هدایت تحصیلی صادر شده و در اختیار دانش آموزان برای ثبتنام و انتخاب رشته در پایه دهم قرار میگیرد همچنین با پایان یافتن امتحانات و اعلام نتایج پایه نهم، آخرین مرحله ورود اطلاعات دانشآموزان به سامانه سناد تکمیل شده است، در رشتههایی همچون شاخه کار دانش، فنی و حرفهای، علوم انسانی و ریاضی فیزیک که محدودیتی برای پذیرش وجود ندارد، دانشآموزان میتوانند با دریافت فرم هدایت تحصیلی در همان مرحله اول ثبت نام خود را انجام دهند.
انتهای خبر//