به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، رضا ارژنگی نویسنده و کارگردان انیمیشن سینمایی «یوز»، از پشتصحنه شکلگیری این پروژه، دلایل انتخاب یوزپلنگ ایرانی بهعنوان قهرمان داستان و چالشهای تولید انیمیشن سهبعدی در ایران سخن گفت؛ اثری که بهگفته او «منش و هویت ایرانی» در تار و پود آن تنیده شده است.
ارژنگی در توضیح چرایی انتخاب یوز ایرانی بهعنوان شخصیت اصلی میگوید این گونه در حال انقراض «نهتنها میراث طبیعی ایران، بلکه آیینهای از خلقوخوی مردم ایران» است. او یوز را موجودی پرعاطفه، گرم و صمیمی میداند و معتقد است همین ویژگیها سبب شد این حیوان، به نماد مناسبی برای روایت هویت ایرانی در قالبی کودکانه تبدیل شود.
به گفته ارژنگی، طراحی بصری این اثر تفاوت چشمگیری با الگوهای رایج در انیمیشنهای کودکانه دارد. گروه طراحی، محیط داستان را بر پایه طبیعت ایران—از کویر شهداد کرمان تا آبشار کشیت—بازآفرینی کردهاند.
او تأکید میکند: «میخواستیم کاراکترها برای کودک ایرانی آشنا باشند و در عین حال استانداردهای جهانی پیکسار و دیزنی را هم حفظ کنیم.»
کارگردان «یوز» با اشاره به رواج گسترده دوبعدی در جشنوارههای بینالمللی، تصریح کرد که برای تولید نسخه سینمایی و قابل عرضه در بازارهای تجاری، استفاده از تکنیک سهبعدی ضروری بوده است.
ارژنگی بزرگترین چالش پروژه را انتخاب مخاطب عنوان میکند:
«وقتی هدف کودک است، محدوده شوخیها، دیالوگها و خطوط قرمز بسیار تنگتر میشود. اما همین سختی، لذت کار را بیشتر کرد.»
او میگوید طراحی حرکات قهرمان داستان نیز با پیچیدگی همراه بوده است؛ چرا که یوز واقعی قرار نبود عیناً بازنمایی شود. به همین دلیل، حرکات کاراکتر بر پایه مرجعهای انسانی شکل گرفته و تنها بخشی از رفتارهای حیوانی حفظ شده است.
این کارگردان معتقد است مشکل اصلی صنعت انیمیشن در کشور، کمبود سرمایهگذاری خصوصی است؛ موضوعی که بهزعم او موجب عقبماندن از استانداردهای جهانی شده است.
«نیروهای متخصص در ایران فراوانند، اما تا زمانی که سرمایهگذار داخلی جسارت ورود به تولیدات بلندمدت را نداشته باشد، فاصله ما با کشورهای صاحب صنعت حفظ خواهد شد.»
او همچنین مهاجرت انیماتورها و سختی تأمین تجهیزات به دلیل تحریمها را تهدیدهای جدی این حوزه میداند.
بر اساس گفتههای ارژنگی، «یوز» با استقبال گسترده خانوادهها روبهرو شده و حدود ۹۹ درصد واکنشها مثبت بوده است. او میگوید نقدهای تخصصی مطرحشده نیز دقیق و سازنده بوده و در ادامه مسیر تیم تولید لحاظ میشود.
ارژنگی معتقد است ایران با وجود تمام محدودیتها، توان بالایی در تولید انیمیشن سینمایی دارد، اما «مجموعاً تنها ۳۰ درصد از راه اتصال به بازارهای جهانی طی شده است.» او بخش خصوصی را کلید اصلی رشد و توسعه این صنعت معرفی میکند؛ کلیدی که بهگفته او «میتواند چرخه اقتصادی انیمیشن ایران را متحول کند.»
این فیلمساز در پایان از مخاطبان ایرانی قدردانی کرد و وعده داد اگر پروژهای جدید آغاز شود، «اثری فراتر و با کیفیتتر از یوز» ارائه خواهد کرد؛ چرا که «چشمان تیزبین مخاطب ایرانی سزاوار بهترینهاست.»
پایان//
آخرین اخبار
جشن ستارگان در مرکز فراگیر ۴۰؛ صبا صباغ از شکوفایی توانمندیهای کودکان میگوید
جشن «ستارگان» به مناسبت گرامید...
1404-09-16
«روزی روزگاری تابستان» راهی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
مستند «روزی روزگاری تابستان» ب...
1404-09-16
سیامین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان آغاز شد/ تئاتر کودک پلی است میان رؤیا و واقعیت
سیامین جشنواره بینالمللی تئا...
1404-09-15
آموزش نظری کافی نیست؛ نسل Z نیازمند مهارت و درآمد واقعی است
امید جمپور، مسئول روابط عمومی...
1404-09-15
از «هیولاکش» تا اجرا برای صلح به یاد کودکان شهید جنگ ۱۲ روزه
در آستانه برگزاری سیاُمین جشن...
1404-09-12