بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 28-08-1402
دسته بندی: سلامت
این 18 نشانه را در کودکان جدی بگیرید

خطر سکته قلبی در کودکان چگونه بالا می گیرد؟

مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان می‌تواند حیات شیرین ان‌ها را به خطر بیندازد بنابراین باید با مشاهده اولین علائم سریعا به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک در حوزه اخبار سلامت، وقتی می‌شنویم کودک یا نوجوانی دچار حمله یا سکته قلبی شده است و یا خدایی ناکرده جانش را بر اثر سکته قلبی از دست داده است تعجب می‌کنیم و انتظار داریم سکته قلبی تنها در افراد مسن اتفاق بیفتد، اما این موضوع یک واقعیت پزشکی است که مشکلات قلبی به طور جدی شور زندگی را در کودکان و نوجوانان تهدید می‌کند.

بعضی از نقص‌های مادرزادی قلبی در کودکان جدی نبوده و نیاز به درمان ندارند. اما دیگر نقص‌های مادرزادی قلبی در کودکان پیچیده‌تر هستند و نیاز دارند طی یک دوره چند ساله با عمل جراحی تحت درمان قرار بگیرند. نقص‌های مادرزادی قلبی که جدی هستند اغلب پیش از تولد یا فوراً بعد از تولد تشخیص داده می‌شوند. پدر و مادر درصورتی‌که متوجه هر گونه علامتی شدند باید فوراً کودک را نزد پزشک ببرند تا تشخیص و متعاقباً درمان به‌موقع و مؤثر انجام شود.

علت‌های بیماری قلبی در کودکان
علت‌های بیماری قلبی در کودکان به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

یک: نقص‌های مادرزادی قلب در کودکان
طی شش هفته اول بارداری، قلب جنین شروع به شکل‌گرفتن و تپیدن می‌کند. رگ‌های اصلی خون که به سمت قلب می‌روند و از سمت قلب می‌آیند نیز طی این مرحله حساس شکل می‌گیرند.

در این مرحله ممکن است نقص‌هایی در قلب ایجاد شود. عواملی که می‌توانند در ایجاد این نقص‌ها دخیل باشند شامل ژنتیک، برخی از بیماری‌ها، بعضی از دارو‌ها و فاکتور‌های محیطی مثل سیگارکشیدن می‌شوند. اطلاعات آماری نشان می‌دهد میانگین نرخ احتمال نقص‌های قلبی مادرزادی تقریباً ۸ مورد به‌ازای هر ۱۰۰۰ مورد است. نقص‌های مادرزادی قلبی اغلب قبل از تولد جنین یا فوراً بعد از تولد شناسایی می‌شوند. در برخی موارد، مشکل مادرزادی قلب طی بزرگسالی کشف می‌شود، مثلاً غیرنرمال بودن رگ‌های خونی، سوراخ در دیواره بین دهلیز‌های قلب و دیگر عوارض پیچیده قلبی.

اگر نقص‌های قلب مداوا نشوند و زمانی در افراد بزرگسال کشف شوند که بیماری به‌شدت پیشرفت کرده است، ممکن است درمان جراحی گزینهٔ مناسبی نباشد. با وجود این، بعضی از بیماری‌های قلبی مادرزادی عوارضی ساده‌ترند، مثلاً نقص دیواره بین بطنی و تنگی خفیف دریچه میترال. در چنین عوارض نه‌چندان خطرناکی، نیاز به درمان پزشکی وجود ندارد. اما اصلاحاتی در سبک زندگی می‌تواند از دیگر مشکلات پیشگیری نماید.

دو: بیماری‌های قلبی اکتسابی در کودکان
بیماری‌های قلبی اکتسابی در کودکان بعد از تولد ایجاد می‌شود و شایع‌ترین آن‌ها موارد زیرند:

روماتیسم قلبی
روماتیسم قلبی عارضه‌ای است که در آن دریچه‌های قلب به‌واسطه تب روماتیسمی آسیب دائمی می‌بینند. آسیب دریچه قلب ممکن است فوراً بعد از یک عفونت استرپتوکوکی درمان نشده یا در حال درمان شروع شود. یک واکنش ایمنی باعث یک عارضه التهابی می‌شود و به طور پیوسته به دریچه قلب آسیب می‌زند. تب روماتیسمی اغلب بچه‌های مدرسه‌ای را درگیر می‌کند. هر چند عفونت استرپتوکوکی شایع است؛ اما تب روماتیسمی به دلیل پیشرفت در تولید دارو‌ها خصوصاً در کشور‌های توسعه‌یافته نادر می‌باشد.. بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی یک علت اصلی برای بیماری قلبی اکتسابی در کودکان است. این بیماری باعث التهاب در دیوارهٔ عروق در سراسر بدن شده و این التهاب به عروق کرونری قلب که تأمین‌کننده خون برای عضلات قلب هستند آسیب می‌زند و موجب آنوریسم عروق کرونری می‌شود.

چنانچه کودک شما درگیر این بیماری است ممکن است نیاز به مشاوره برای رفع تنش و نگرانی‌ها داشته باشید ما در مجموعه آزنیک با کمک علم روانشناسی به شما کمک می‌کنیم.

انتهای پیام//