بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 30-06-1404
دسته بندی: بازی و سرگرمی , اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
در گفت‌وگو با آزنیک مطرح شد

کودکان باهوش‌اند؛ موسیقی سطحی و شعاری را پس می‌زنند/ موسیقی باید میان آموزش و سرگرمی تعادل برقرار کند

صمد جلالیان، آهنگساز کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری آزنیک با انتقاد از وضعیت موسیقی کودک در ایران، تأکید کرد موسیقی کودک باید تعادلی میان آموزش و سرگرمی ایجاد کند و با بهره‌گیری از خلاقیت، کیفیت و هویت فرهنگی، به سطح استانداردهای جهانی نزدیک شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، صمد جلالیان، آهنگساز فعال در حوزه کودک و نوجوان با تأکید بر نقش دوگانه موسیقی کودک در آموزش و سرگرمی، اظهار داشت: «موسیقی کودک از ابتدا هم ابزار آموزش بوده و هم وسیله‌ای برای لذت. اگر صرفاً آموزشی باشد، کودک را خسته می‌کند و اگر تنها به بُعد سرگرمی توجه شود، نقش تربیتی خود را از دست می‌دهد. مهم‌ترین وظیفه آهنگساز کودک، ایجاد تعادل میان این دو است.»

وی افزود: «موسیقی باید در لایه‌های زیرین خود مفاهیم آموزشی، موسیقایی و اجتماعی را انتقال دهد؛ مانند ریتم، ملودی، گوش موسیقایی و حتی مهارت‌های انسانی. اما این مفاهیم نباید به شکل مستقیم و نصیحت‌آمیز مطرح شوند، بلکه باید در قالبی خلاقانه و هنری ارائه شوند تا کودک بدون فشار آموزشی، هم لذت ببرد و هم یاد بگیرد.»


 نقدی بر وضعیت موسیقی کودک در ایران

جلالیان در پاسخ به نقد برخی کارشناسان که معتقدند موسیقی کودک در ایران بیشتر جنبه شعاری دارد تا هنری، گفت: «این انتقاد چندان هم بی‌راه نیست. من سال‌ها در حوزه آهنگسازی کودک و نوجوان در مرکز صدا و سیما فعالیت کرده‌ام و بسیاری از شعرهای ارائه‌شده، شعاری و کلیشه‌ای بودند. البته در میان آن‌ها، آثاری با مفاهیم عمیق نیز یافت می‌شد. اما در کل، باید از ساخت آثار سطحی و دستور‌گونه پرهیز کرد.»

او تأکید کرد: «کودکان ما بسیار باهوش‌اند و با کیفیت ریتم و ملودی ارتباط برقرار می‌کنند. اگر یک اثر موسیقایی فاقد جذابیت هنری باشد، از سوی کودک پس زده می‌شود.»


 ضرورت ارتقای سطح موسیقی کودک در رقابت با فضای دیجیتال جهانی

این آهنگساز با اشاره به دسترسی گسترده کودکان به فضای دیجیتال و موسیقی‌های جهانی تصریح کرد: «سطح توقع کودکان امروز بالا رفته است. برای آنکه موسیقی کودک ایرانی عقب نماند، باید استاندارد هنری بالا، جذابیت ریتم و ملودی، هویت فرهنگی، نوآوری و به‌روزبودن را مدنظر قرار داد و از تکرار فاصله گرفت.»


 آهنگسازی کودک؛ کاری ظریف اما کم‌اهمیت شمرده‌شده

جلالیان با اشاره به دشواری آهنگسازی برای کودکان، اظهار داشت: «این شاید یکی از سخت‌ترین شاخه‌های موسیقی باشد؛ چراکه باید اثری ساده اما نه سطحی تولید شود که از ظرافت بالایی برخوردار باشد. با این وجود، متأسفانه جایگاه آهنگسازان کودک در جامعه ما جدی گرفته نمی‌شود.»

او افزود: «با وجود این کم‌توجهی، خوشحالم که در این حوزه فعالیت می‌کنم و موسیقی می‌سازم تا کودکان لذت ببرند.»


 لزوم حمایت فرهنگی برای رشد موسیقی کودک

جلالیان ضمن گلایه از عدم توجه کافی نهادهای فرهنگی به موسیقی کودک، اظهار کرد: «اگر حمایت‌های منسجمی صورت گیرد، استعدادهای درخشانی در کشور داریم که می‌توانند در سطح جهانی بدرخشند. هرچند همین حالا هم خیلی پایین‌تر از سطح جهانی نیستیم؛ اما می‌توان با بهره‌گیری از شعر غنی ایرانی، موسیقی کودک فاخرتری تولید کرد.»

به گفته وی، برای رسیدن به این سطح، نیازمند اقداماتی نظیر آموزش علمی هنرمندان، سرمایه‌گذاری در تولیدات باکیفیت، توزیع حرفه‌ای آثار و ایجاد جایگاه جدی برای موسیقی کودک در سیاست‌های فرهنگی کشور هستیم؛ امری که در حال حاضر مغفول مانده است.


 سرمایه‌گذاری بر موسیقی کودک، سرمایه‌گذاری بر آینده کشور است

جلالیان در پایان خاطرنشان کرد: «کودکان آینده‌سازان جامعه‌اند و موسیقی کودک صرفاً یک سرگرمی لحظه‌ای نیست، بلکه بخشی از شخصیت و فرهنگ آینده آن‌ها را شکل می‌دهد. هر حمایتی از این حوزه، در واقع سرمایه‌گذاری مستقیم بر رشد و بالندگی نسل آینده کشور است.»





پایان//