بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 23-05-1403
دسته بندی: سلامت
آزنیک، گزارش می‌دهد؛

صفحه نمایش؛ آسیب‌های روانی در کودکان را افزایش می‌دهد

در عصر دیجیتال امروز، نمایشگرها همه‌جا هستند و کودکان نیز از این قائده مستثنی نیستند و بیش از هر زمان دیگری وقت خود را در مقابل وسایل الکترونیکی مانند موبایل، کامپیوتر، تبلت و … می‌گذرانند. در حالی که صفحه نمایش‌ها می‌توانند جنبه آموزشی و سرگرمی داشته باشند، اما زمان بیش از حد استفاده از صفحه نمایش با طیف وسیعی از پیامدهای منفی برای سلامت کودکان همراه است. تحقیقات نشان داده است که تماشای بیش از حد صفحه نمایش می‌تواند بر سلامت جسمانی، سلامت روان، رشد شناختی و رشد اجتماعی کودکان تاثیر منفی بگذارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک دکتر «جاسپر اشمیت پرسون»، عضو دانشگاه جنوب دانمارک، سرپرست یک پروژه پژوهشی است که نشان می‌دهد کاهش ساعات استفاده از صفحه نمایش برای کودکان و نوجوانان تاثیرات مثبتی بر سلامت روان و بهبود رفتار آنها دارد. در این پژوهش ۸۹ خانواده با مجموع ۱۸۱ کودک و نوجوان شرکت کردند و به‌شکل تصادفی در یکی از دو گروه‌های انتخاب‌شده قرار گرفتند.

گروه اول مجبور شدند تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها را برای یک دوره دو هفته‌ای کنار بگذارند و همچنین استفاده از سایر صفحات نمایش مانند تلویزیون و کامپیوتر را، بدون احتساب وقت کار و مدرسه، به سه ساعت یا کمتر در هفته محدود کنند. اما گروه کنترل هیچ محدودیتی نداشتند. میانگین سنی کودکان بین ۴ تا ۱۷ سال و به طور متوسط بین ۸ تا ۹ سال متغیر بود. سپس خانواده‌ها پرسش‌نامه نقاط قوت و دشواری (SDQ) را در پایان دوره تحقیقات پر کردند که علائم روانی کودکان را ارزیابی می‌کرد.

طبق نتایج، کودکانی که زمان تماشای آن‌ها محدود بود از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند، به‌خصوص در نحوه مدیریت احساسات‌ و هنگام صحبت با همسالان به شیوه‌های مفید و باملاحظه‌ای واکنش نشان دادند. آنها همچنین مشکلات رفتاری کمتری داشتند. این نتایج ماه گذشته در نشریه آمریکایی «جاما نتورک اوپن» (JAMA Network Open) منتشر شد.


خطرات صفحات نمایش

به گزارش ایندیپندنت، سازمان خدمات بهداشت عمومی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ درمورد استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی توصیه‌هایی را منتشر کرد و بر نگرانی‌های مربوط به سلامت روان تاکید کرد.

همچنین دکتر «جاشوا استاین»، روانپزشک کودک و نوجوان به فاکس‌نیوز گفت: شواهد نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پایین بیش از حد از صفحه نمایش استفاده می‌کنند یا اینکه به شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند، بیشتر با افسردگی یا اضطراب مواجه‌اند.

این متخصص به مطالعه تحقیقاتی گالوپ در سال ۲۰۲۳ اشاره کرد که می‌گفت نوجوانانی که در روز بیش از پنج ساعت را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که افکار آسیب‌زننده داشته باشند. استاین که در پژوهش گروه دانمارکی مشارکت نداشت، افزود: این کودکان ۲.۸ افکار منفی بیشتری درمورد بدنشان دارند، همچنین احتمالا ۳۰ درصد بیشتر اندوه عمیق را تجربه می‌کنند.

به گفته استاین، دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، خطر آزار سایبری، افسردگی، نگرانی‌های مربوط به خواب، آسیب‌ زدن به خود و مشکلات مربوط به تصویر بدن را افزایش می‌دهد. او می‌گوید: این مسئله همچنین می‌تواند عزت نفس را کاهش دهد و فرد را از نظر اجتماعی تحت فشار بگذارد تا خارج از اخلاق و اعتقادات خانوادگی‌اش عمل کند.

آکادمی روان‌پزشکی کودکان و نوجوان آمریکا توصیه می‌کند که زمان استفاده از صفحه نمایش برای کودکان ۲ سال و بالاتر را به ۲ ساعت در روز محدود کنید. وبسایت این آکادمی توصیه می‌کند که از هر نوع صفحه نمایش برای کودکان کمتر از ۲ سال جلوگیری کنید. در این وبسایت همچنین دستورالعمل‌های خاصی برای هر گروه سنی ارائه شده است.

طبق توصیه این وبسایت، استفاده از صفحه نمایش برای نوزادان تا ۱۸ ماه را به چت ویدیویی با بزرگسالان محدود کنید. بین سنین ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی، استفاده از صفحه نمایش را فقط در مواقع ضروری به آموزش اختصاص دهید. برای کودکان دو تا پنج سال هم یک ساعت در روزهای هفته و سه‌ ساعت در آخرهفته‌ها را برای موارد غیرآموزشی اختصاص دهید. این آکادمی برای سنین شش سال و بالاتر محدودیت زمانی در نظر نمی‌گیرد، اما توصیه می‌کند که عادت‌های سالم را ترغیب و فعالیت‌های مبتنی بر صفحه نمایش را محدود کنید.

دکتر «زیاد بیکر»، پزشک اطفال در نیوجرسی، پیش‌تر به فاکس‌نیوز گفته بود: با صداقت بگویم که برای کودکان کمترین میزان استفاده از صفحه نمایش مفید است. به گفته او، وقتی پای انجام تکالیف به شکل آنلاین در میان باشد، تعیین استفاده متعادل برای والدین دشوار می‌شود. او می‌گوید که استفاده آموزشی و مطالب عمیق و موضوعات ارزشمند با تماشای محتویات بی‌اهمیت و بی‌ارزش در اینترنت بسیار متفاوت است.

او توصیه می‌کند که کودکان روزهای هفته را به محتویات آموزشی و علمی اختصاص دهند و آخر هفته به رسانه‌های اجتماعی یا کانال‌های تلویزیونی خاص دسترسی داشته باشند. این متخصص خاطرنشان می‌کند که والدین نباید محدودیت‌های زمان نمایش را تنبیهی برای کودکان در نظر بگیرند، بلکه باید فعالیت‌های دیگری مانند بیرون رفتن و بازی کردن را تشویق کنند. به گفته او، افزایش فعالیت و سطح ویتامین دی بدن، نه‌تنها برای سلامت جسم مفید است که برای سلامت روان هم مزیت‌های بسیار دارد.


چگونه استفاده از صفحه نمایش در کودکان را کاهش دهیم

کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش می تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی موثر وجود دارد که والدین می توانند از آنها برای کمک به کودکان در این زمینه استفاده کنند. در اینجا چند استراتژی برای در نظر گرفتن وجود دارد:


قوانین و انتظارات واضحی را تعیین کنید
ایجاد قوانین و انتظارات واضح در مورد زمان استفاده از صفحه نمایش می تواند به کودکان کمک کند تا بفهمند از آنها چه انتظاری می رود. برای مثال، می‌توانید محدودیت‌هایی را برای مدت زمان مجاز استفاده از لپ تاپ، موبایل یا تبلت در روز یا هفته تعیین کنید (مثلا عدم استفاده از صفحه نمایش در طول وعده‌های غذایی یا در اتاق خواب)


ارائه فعالیت های جایگزین
تشویق کودکان به شرکت در فعالیت های جایگزین، مانند بازی در فضای باز، مطالعه، یا بازی های رومیزی و  انواع اسباب‌بازی‌ها  به کودکان کمک  می کند تا به فعالیت‌های غیرصفحه نمایش علاقه مند شوند.


از برنامه‌های کنترل والدین استفاده کنید
چندین برنامه کنترل والدین وجود دارد که به والدین اجازه می‌دهد تا زمان نمایش صفحه نمایش فرزندشان را کنترل و محدود کنند. از این برنامه‌ها می‌توان برای تعیین محدودیت‌های زمانی، مسدود کردن برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های خاص و نظارت بر استفاده از صفحه نمایش استفاده کرد.


تشويق فعاليت بدني
تشويق كودكان به انجام فعاليت بدني مي تواند به كاهش زمان استفاده از صفحه نمايش و ارتقاي سلامت و رفاه كلي كمك كند. این می تواند شامل فعالیت هایی مانند ورزش، رقص یا پیاده روی یا دوچرخه سواری باشد.


صفحه نمایش را به یک امتیاز تبدیل کنید
به جای تلقی کردن زمان صفحه نمایش به عنوان یک امتیاز، آن را به امتیازی تبدیل کنید که کودکان باید کسب کنند. برای مثال، می‌توانید سیستمی ایجاد کنید که در آن کودکان باید تکالیف یا کارهای خانگی خود را قبل از اینکه اجازه استفاده از صفحه نمایش را پیدا کنند، انجام دهند.


ایجاد مکان های بدون صفحه نمایش
تعیین مکان های خاصی از خانه به عنوان مناطق بدون صفحه نمایش می تواند به کاهش زمان کلی صفحه نمایش کمک کند. به عنوان مثال، می توانید قانونی را تعیین کنید که نمایشگرها در اتاق خواب یا هنگام غذا مجاز نیستند.


استفاده از تایمر
استفاده از تایمر می تواند راهی مفید برای پیگیری میزان استفاده از صفحه نمایش باشد و اطمینان حاصل شود که کودکان به محدودیت های توافق شده پایبند هستند.


ثابت نظر باشید
 اطمینان حاصل کنید که قوانین و انتظارات به وضوح بیان شده و به طور مداوم اجرا می شود تا کودکان مطمئن شوند شما در این مورد بسیار جدی هستید.




پایان خبر//