به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، در آستانه هفته ملی کودک، پرسش از نسبت ادبیات با دنیای واقعی کودکان بار دیگر مطرح میشود؛ آیا ادبیات کودک امروز توانسته زبان راستین کودکی باشد یا همچنان بازتابی از نگاه بزرگسالان است؟در گفتوگو با دکتر رؤیا یداللهی، پژوهشگر و مدرس ادبیات فارسی، این موضوع از جنبههای گوناگون بررسی شده است. او باور دارد که ادبیات کودک در ذات خود اغلب محصول نگاه بزرگسالان به کودک است؛ چراکه این آثار را بزرگسالان مینویسند، نه خود کودکان.
دکتر یداللهی در این گفتوگو تأکید میکند: «ما هرگز به کودک واقعی دسترسی نداریم و همیشه با پدیداری از او مواجهیم. با این حال، هرچه تجربه زیست کودک را از منظرهای متنوعتری ببینیم، میتوانیم به فهم عمیقتر و آثاری اصیلتر برسیم.»
به گفته این پژوهشگر، ادبیات کودک زمانی اصیل میشود که نویسنده خود را در معرض تجربه و جهان ذهنی کودک قرار دهد، نه آنکه صرفاً تصویر ذهنی و شخصی خود از او را بازتاب دهد.
دکتر یداللهی در ادامه به وضعیت نقد ادبی در حوزه کودک پرداخت و گفت که این شاخه در ایران هنوز شکل نهادینه و علمی به خود نگرفته است.
«نقد ادبیات کودک در جهان شاخهای نوپا است و در ایران هنوز بنیان نظری و روشمند ندارد. آثار منتشرشده در این زمینه، هرچند از نظر کمّی زیاد شدهاند، اما از نظر کیفی کمتر میتوان جریانهای جدی و ماندگار در آنها یافت.»
او با اشاره به شکلگیری رشته ادبیات کودک در مقطع کارشناسیارشد افزود که این گرایش توانسته تا حدی فضا را علمیتر کند، اما کمبود منابع مطالعاتی، نشریات تخصصی و نگاه غیرجدی دانشگاهها همچنان از چالشهای اصلی این حوزه است.
به باور دکتر یداللهی، دانشگاهها باید مادرِ نقد ادبی در سایر سطوح باشند، اما هنوز در ایفای این نقش موفق نبودهاند:
«گرایش ادبیات کودک در دانشگاهها بیشتر شبیه انحرافی موقت در رشته ادبیات فارسی است، نه یک حوزه مستقل و میانرشتهای. این حوزه ظرفیت آن را دارد که صاحب دپارتمان تخصصی خود باشد، اما فضای لازم برای آن فراهم نشده است.»
او تأکید میکند که بازنگری در سرفصلهای آموزشی، ایجاد بستر میانرشتهای و حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران مستقل میتواند به رشد این دانش یاری رساند.
«امید من امروز به نیروهای متخصصی است که ناامید از ساختار رسمی دانشگاه، بهصورت مستقل و خودجوش در قالب گروههای پژوهشی به رشد این حوزه کمک میکنند.»
در آستانه هفته ملی کودک، سخنان دکتر یداللهی یادآور میشود که ادبیات کودک تنها زمانی میتواند «زبان راستین کودکی» باشد که از بازتاب تصورات بزرگسالان فراتر رود و به تجربه زیست واقعی کودک نزدیک شود؛ امری که بدون نقد علمی، حمایت دانشگاهی و درک عمیق از جهان کودک ممکن نخواهد بود.
پایان//
آخرین اخبار
ورود فناوری به میدان امداد: آموزشهای امدادی با عینک واقعیت مجازی در مسابقات کشوری «دادرس»
در رویدادی نوآورانه و برای دوم...
1404-07-23
کمتوجهی به موسیقی کودک و نوجوان ادامه دارد؛ آیندهسازان را جدی بگیریم
ابوالفضل قاسم شیرازی، آهنگساز...
1404-07-22
تیراژ کتاب کودک و نوجوان به تکنسخه رسیده؛ راه نجات در نسخه دیجیتال است
به گزارش پایگاه تحلیلی ـ خبری...
1404-07-22
آغاز سیزدهمین دوره مسابقات «آماده» دختران با رژهای پرصلابت در بندرانزلی
مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره م...
1404-07-21
دبیرکل جمعیت هلالاحمر از سایت مسابقات آماده بازدید کرد
میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال...
1404-07-21