بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 22-04-1404
دسته بندی: اجتماعی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک گزارش می‌دهد

نشست «زیبایی‌شناسی در تصویرگری کتاب» برگزار شد | تأکید بر هویت بومی در تصویرگری کودک

نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «طاووس جلوه‌زار» با موضوع زیبایی‌شناسی در تصویرگری کتاب، با حضور جمال اکرمی و مجتبی احمدی در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست بر اهمیت حفظ هویت بومی و درک هنری در تصویرگری کتاب کودک تأکید شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «طاووس جلوه‌زار» با عنوان «زیبایی‌شناسی در تصویرگری کتاب» با حضور جمال اکرمی، نویسنده، مترجم و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، و مجتبی احمدی، شاعر و نویسنده، در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.


تصویرگری کتاب کودک؛ تلفیق هنرهای تجسمی و هویت فرهنگی

جمال اکرمی در ابتدای این نشست با بیان اینکه تصویرگری کتاب‌های کودک و نوجوان با تصویرگری آثار بزرگسالان متفاوت است، تأکید کرد: تصویرگری کتاب کودک نباید صرفاً در گرافیک خلاصه شود، بلکه باید بر پایه آگاهی از مبانی نقاشی و هنرهای تجسمی پیش برود. او گفت: «کسی که کار گرافیک انجام می‌دهد، لازم است درک درستی از رنگ، فرم، فیگور و ترکیب‌بندی داشته باشد. بسیاری از تصویرگران امروز از این مبانی غافل‌اند و بیش از حد در فضای گرافیک محض کار می‌کنند.»

اکرمی با اشاره به گذشته تصویرگری در ایران افزود: پیش از انقلاب، نقاشی نقش پررنگی در تصویرگری داشت و حرکت به سمت گرافیک تدریجی بود. امروز نیز برخی تصویرگران با حفظ گذشته هنری خود، این هویت را در آثارشان منعکس می‌کنند، اما برخی دیگر چنان از فضای بومی فاصله گرفته‌اند که گویی آثارشان در خارج از ایران تولید شده است.


فناوری؛ فرصت یا تهدید تصویرگری کودک؟

این تصویرگر با بیان اینکه ظهور کامپیوتر و هوش مصنوعی مسیر تصویرگری را تغییر داده است، توضیح داد: «ورود فناوری، تولید آثار را برای ناشران آسان‌تر و ارزان‌تر کرده است. در این میان برخی کتاب‌ها به سمت تولیدات بازاری یا آثار اصطلاحاً «زرد» سوق پیدا کرده‌اند. این روند سلیقه ملی را تضعیف می‌کند.»

او تأکید کرد: پیوند میان گرافیک و نقاشی اگر با هدایت استادان و آموزش‌های درست همراه باشد، به غنای بصری آثار کمک خواهد کرد. همچنین استفاده از الگوهای کهن و فرهنگ بومی در طراحی کتاب‌های کودک، به غنی شدن هویت بصری و تقویت فرهنگ ملی کمک می‌کند.

اکرمی در پایان سخنان خود گفت: «کودک امروز با نیازها و دنیای متفاوتی روبه‌روست. درک تصویر باید متناسب با نگاه کودک باشد، زیرا تصویرگری کتاب کودک بدون شناخت مخاطب معنا ندارد.»


انتزاع و رئالیسم؛ دو قطب در تصویرگری کودک

در ادامه نشست، مجتبی احمدی، شاعر و نویسنده، نیز بر ضرورت شناخت مبانی هنرهای تجسمی تأکید کرد و گفت: «یک گرافیست خوب باید با مفاهیم رنگ و نقاشی آشنا باشد تا بتواند آثار تأثیرگذار خلق کند. کسانی که در نقاشی تحصیل کرده‌اند، معمولاً در گرافیک و تصویرگری موفق‌تر عمل می‌کنند.»

او افزود: تصویرگری باید مکمل متن باشد و به غنای محتوای کتاب کمک کند. احمدی با انتقاد از استفاده بی‌رویه از انتزاع در آثار کودکانه توضیح داد: «برخی تصویرگران آثار انتزاعی خلق می‌کنند که حتی برای خودشان هم قابل درک نیست! در حالی که کودکان دوست دارند تصاویر را به‌صورت عینی ببینند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. هرچه تصویر ملموس‌تر باشد، کودک ارتباط عمیق‌تری برقرار می‌کند.»


اقتصاد نشر و کیفیت آثار

احمدی یکی از چالش‌های اصلی این حوزه را مسائل مالی دانست و گفت: «بسیاری از ناشران به‌دلیل کاهش هزینه‌ها، به‌سراغ آثار ارزان و دیجیتال می‌روند. این آثار معمولاً با استفاده از نرم‌افزارها یا هوش مصنوعی تولید می‌شوند و کیفیت هنری کمتری دارند. در حالی که خلق اثر با دست، شخصیت هنرمند را در اثر حفظ می‌کند.»

این نویسنده همچنین بر اهمیت صفحه‌آرایی تأکید کرد و افزود: «صفحه‌آرایی مناسب، ترکیب حروف، تایپوگرافی و رنگ‌بندی می‌تواند پیام اثر را چند برابر کند. طراحی فونت‌ها و چیدمان متن و تصویر باید حس کتاب را به کودک منتقل کند.»


آموزش زیبایی‌شناسی از مدرسه باید آغاز شود

مجتبی احمدی در پایان گفت: «پایه‌های درک زیبایی‌شناسی باید از مدرسه شکل بگیرد. اگر کودکان از همان ابتدا با مفاهیم بصری و هنری آشنا شوند، می‌توانند آثار ارزشمند را از تولیدات بازاری تشخیص دهند. در این صورت، انتزاع نیز جایگاه درست خود را پیدا می‌کند و ارزش هنری خواهد داشت.»





پایان//

آخرین اخبار