بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 15-01-1402
دسته بندی: تصویری
رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفتگو با آزنیک:

کودکان در معرض آسیب‌های مخرب اخبار منفی هستند

رئیس سازمان نظام روانشناسی در گفتگو با آزنیک از تاثیرات مخرب و آسیب‌زا اخبار منفی بر روان کودکان و نوجوانان سخن گفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، محمد حاتمی در گفتگو اختصاصی با آزنیک پیرامون موضوع تاثیر اخبار منفی بر روان کودکان و نحوه مدیریت این موضوع در دنیای امروز، اظهار کرد: اول باید مشخص کنیم که درباره اخباری که برای کودکان تولید می‌شود صحبت می‌کنیم یا اخباری که مخاطب بزرگسال دارد و روی کودکان تاثیر می‌گذارد. این موضوع در هر دو مورد قابل بحث و بررسی است. به عنوان مثال در همین چندماه گذشته اخبار زیادی در مورد کودکان منتشر شده است که بعضا این اخبار، محتوای منفی و ناامید کننده‌ای داشته و کودکان و نوجوانان را مورد آسیب قرار داده و باعث شده که بر روحیه و سلامت کودکان اثر منفی بگذارد.

وی در ادامه افزود: مرز کودکی و بزرگسالی خیلی با یکدیگر متفاوت است. زمانی که فرد به سن بزرگسالی می‌رسد یعنی از  ۱۸ سالگی عبور می‌کند، این فرد از نظر تجربه و شناختی به بلوغی رسیده است که می‌تواند مسائل را تحلیل، تبیین، تفسیر و پیش‌بینی کند و بسیاری از مسائل را می‌تواند به خوبی از یکدیگر تفکیک کند. اما افرادی که در سنین کودکی هستند‌ از نظر شناختی هنوز به این ابزار تفکری مجهز نشده‌اند. این افراد اگر پایین تر از سنین ۱۰ و ۱۲ سال باشند هنوز تفکرشان عینی است و بیشتر از آنچه که می‌بینند تاثیر می‌گیرند و هنوز صاحب تفکر انتزاعی و شناختی نشده‌اند.

کودکان هر آنچه را که ببینند و بشنوند واقعی تلقی می‌کنند


رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور با اشاره به تفاوت ذکر شده بین بزرگسال و کودک، بیان کرد: کودکان هر خبری را که از رادیو تلویزیون، خانواده و دوستان می‌شنوند، واقعی تلقی می‌کنند و واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال اگر بر حسب یک اتفاق یا سیاستی والدین به کودک خود بگویند که «بیرون از خانه کودکی را دیدم که به زمین خورده بود و ماشین او را زیر گرفت» این سخن چه دروغ باشد چه واقعی، کودک عمدتاً هر خبری را که می‌شنود آن را واقعی تلقی می‌کند. چرا که تفکر کودکان همچنان عینی است و به  بلوغی نرسیده که بتواند مرز واقعیت و و غیر واقعی را از همدیگر تفکیک کند.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثالی دیگر، در مورد پخش اخبار فلسطین و کودکان و افرادی که در آنجا مورد ظلم واقع می‌شوند که رادیو تلویزیون ملی نیز به آن می‌پردازد، بنده هم گاهاً تذکر داده‌ام که پخش این اخبار برای کودکان و نوجوانان، اثر منفی دارد. به دلایل سیاسی و خصلت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، کودکان و جوانان فلسطینی مورد حمله و آسیب قرار می‌گیرند، اما پخش این اخبار از سوی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران برای کودکان و نوجوانان تاثیرات غیر قابل جبرانی را روی بچه‌ها می‌گذارد.

فضای مجازی برای کودکان جذاب است چون به آن‌ها امر و نهی نمی‌کند‌


حاتمی در خصوص مدیریت روان کودکان در فضای مجازی و تاثیرات شنیدن اخبارهای ضد و نقیض و منفی در شبکه‌های اجتماعی، گفت: ابتدا باید این را بپذیریم که بین بزرگسال و کودک در تبیین و تفسیر اخبار تفاوت وجود دارد و کودکان به مراتب آسیب پذیر تر از بزرگسالان هستند. بنابراین با این توصیف، فضای مجازی و یا هر بستری که اخبار را منتقل میکند و کودکان را در معرض این اخبار قرار می‌دهد، بر روی کودک می‌تواند تاثیر منفی بگذارد و کودکان نیز در مواجهه با این موضوع از نظر احساسی، فکری و روانی واکنش نشان می‌دهند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور در ادامه افزود: در حال حاضر کودکان در کشور ما از فضای مجازی بدون هیچ گونه فیلتری استفاده می‌کنند که با وجود شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا این موضوع شدت بیشتری گرفته است. بر اساس تحقیقاتی که ما در این زمینه انجام دادیم، بی‌قراری‌هایی که بچه‌ها دارند حتی مشکلات خوابی که بعضا دارند و یا افت تحصیلی که برخی از کودکان با آن مواجه می‌شوند، حتی اعتیاد در سنین بالاتر، ترک تحصیل، بزهکاری، ناسازگاری‌های اجتماعی و خیلی از این موارد در فضای مجازی ریشه دارد.

وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: کودکان و نوجوانان به دلیل این که با خانواده زندگی می‌کنند و در مدرسه با معلمان و مربیان سر و کار دارند، توسط بزرگسالان امر و نهی می‌شوند و به زندگی آنها نظم داده می‌شود. بنا بر همین اساس کودکان نسبت به این افراد یک موضع تدافعی دارند. حال در این بین، فضای مجازی هیچ گونه امر و نهی به کودکان نمی‌کند‌ و به همین خاطر کودکان فضای مجازی را بیشتر می‌پذیرند و عمدتاً مطالب فضای مجازی به دلیل جذابیت‌هایی که دارد و نحوه ارائه جذاب محتوا در این بستر، بیشتر مورد قبول کودکان قرار می‌گیرد و روی آن‌ها اثر می‌گذارد.

ادامه گفتگو آزنیک با دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور پیرامون تاثیر اخبار منفی بر روی کودکان و نوجوانان را در ویدئوی بالا مشاهده کنید.


انتهای پیام//