بازگشت به صفحه اخبار
شنبه 20-11-1403
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , فرهنگی و هنری ,
آزنیک گزارش می‌دهد

چالش‌های سینمای کودک و نوجوان ایران؛ از دغدغه‌های فرهنگی تا مشکلات حمایتی

سعید الهی، تهیه‌کننده و کارشناس سینما، در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، درباره جایگاه سینمای کودک و نوجوان ایران پرداخت و بر لزوم توجه به نیازهای روز جهانی و مسائل فرهنگی در تولید آثار این حوزه تأکید کرد. وی همچنین از مشکلات و چالش‌های سینمای کودک در کشور سخن گفت و خواستار توجه بیشتر وزارت آموزش و پرورش به این موضوع شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، سعید الهی، تهیه‌کننده و کارشناس سینما، در گفت‌وگو با پایگاه خبری آزنیک، درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان در ایران، اظهار داشت: «قبل از انقلاب، سینمای ایران آثار درخشانی در زمینه کودک و نوجوان تولید کرده است. به عنوان مثال، در دهه اول انقلاب، فیلم‌های بسیار خوبی ساخته شد که این روند در سال‌های بعد نیز ادامه یافت. با این حال، نکته مهمی که همواره وجود داشته این است که آیا فیلم‌های ساخته شده، در مورد کودک است یا برای کودک؟»


وی افزود: «اگر فیلمی درباره کودک باشد، مضامین مختلفی از جنبه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و مسائل تربیتی در آن دیده می‌شود. هنرمندان با همکاری دستگاه‌های مربوطه قادر خواهند بود تا آثار خود را در جهت روشنگری برای خانواده‌ها بسازند. اما اگر فیلم برای کودک باشد، باید از تکنیک‌های روز و مطابق با بازار جهانی استفاده کند، چرا که سینمای کودک نباید به یک ساختار سنتی و کلیشه‌ای محدود شود، بلکه باید متناسب با تحولات جهانی و نیازهای بین‌المللی باشد.»


به گفته الهی، کودکان امروزی از تمام روش‌ها برای دسترسی به انواع محتوا استفاده می‌کنند. اگر فیلمسازی بخواهد فیلمی برای کودک بسازد، باید این مسائل را در نظر بگیرد. در غیر این صورت، کودکان و نوجوانان هیچ‌گونه ارتباطی با آثار تولید شده نخواهند داشت و در نتیجه گیشه سینمای کودک و نوجوان با شکست روبرو خواهد شد.


تهیه‌کننده سینما و تلویزیون همچنین اشاره کرد که سینمای کودک و نوجوان باید متناسب با فرهنگ دینی و معنوی جامعه ایران ساخته شود و گفت: «در سینمای کودک باید به مسائل عقیدتی و فرهنگی توجه ویژه‌ای داشت.»


این کارشناس سینما در پایان خاطرنشان کرد: «امیدوارم در جشنواره فیلم فجر و سایر جشنواره‌های موضوعی، توجه ویژه‌ای به سینمای کودک و نوجوان به عنوان نسلی نوپا و آینده‌ساز کشور صورت گیرد. متاسفانه دستگاه‌های حمایتی از سینمای کودک محدود هستند و کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، با چالش‌های خاص خود روبه‌رو هستند. وزارت آموزش و پرورش باید از ابتدا خود را متولی تولید فیلم‌های کودک و نوجوان بداند و نه این که پس از تولید، تنها به عنوان نهاد متولی علم و تربیت وارد عمل شود و بخواهد برای فیلم‌ها قیمت‌گذاری کند.»




پایان//