بازگشت به صفحه اخبار
یکشنبه 21-12-1401
دسته بندی: بین المللی

انتقال ۴۹ کودک بازمانده از خانواده‌های داعشی روس تبار به مسکو

روسیه ۴۹ کودک یتیم بازمانده از خانواده‌های داعشی روس تبار را از اردوگاه الهول سوریه بازگرداند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، بر اساس اطلاع پایگاه خبری النشره، هیات روسی به سرپرستی «ماریا لووا بیلووا» نماینده پوتین در امور حقوق کودک، ۴۹ کودک یتیم از خانواده‌های عناصر گروه تروریستی داعش را از اردوگاه‌های شمال شرق سوریه به مسکو بازگرداند.

این مقام روسی در یک ویدئو با اشاره به توافق درباره بازگرداندن کودکان روس متولد شده در خانواده‌های داعشی به کشورشان گفت که امروز ۴۹ کودک به ما تحویل داده شدند.

اداره روابط خارجی روسیه، سن این کودکان را از پنج تا ۱۵ سال اعلام و اضافه کرد: همه آن‌ها یتیم هستند و در اردوگاه‌های «روج» و «الهول» نگهداری می‌شدند؛ اردوگاه‌هایی که توسط عناصر «نیروهای دمکراتیک سوریه» موسوم به «قسد» در شمال شرق سوریه اداره می‌شود و ده‌ها هزار نفر از خانواده‌های داعشی را با ملیت‌های خارجی در خود جای داده است.

لووا بیلووا توضیح داد: در حال حاضر مدارک ۲۰۰ نفر دیگر آماده است که امیدوار هستیم در اواخر ماه آوریل، بتوانیم تعدادی از این کودکان را به کشور خود بازگردانیم.

بر اساس تصمیمی که در سال ۲۰۱۷ توسط مسکو اتخاذ شد، بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حداقل ۳۴۱ نفر از خانواده‌های داعشی با ملیت روس از جمله بسیاری از کودکان یتیم به این کشور بازگردانده شدند.

تعداد کمی از کشورها از جمله ازبکستان، قزاقستان و کوزوو اعضای خانواده تروریست‌های داعشی را که در شمال شرق سوریه نگهداری می‌شوند، پذیرفته‌اند و برخی دیگر به ویژه اروپایی‌ها تعداد محدودی از این افراد به ویژه کودکان یتیم خانواده‌های داعشی را به کشورهای خود بازگردانده اند.

دیده بان حقوق بشر تخمین می‌زند که بیش از ۴۱ هزار خارجی از ده‌ها ملیت که بیشتر آن‌ها کودک هستند، در زندان‌ها و اردوگاه‌های نیروهای قسد هستند.

اردوگاه الهول در ۴۵ کیلومتری شرق شهر الحسکه در شمال سوریه قرار دارد و زیر نظر گروه مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) اداره می‌شود. این گروه از حمایت آشکار آمریکا برخوردار است. در این اردوگاه بسیاری از عناصر داعش و خانواده‌های آنها در کنار غیرنظامیان آواره زندگی می‌کنند.

براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۵۶ هزار نفر در اردوگاه الهول به سر می‌برند، اردوگاهی که از آن به «بمب ساعتی» در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق یاد می‌شود.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بودند که نشان می‌داد ارتش آمریکا شماری از تروریست‌های داعش را از این اردوگاه از نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تحویل گرفته و به پایگاه نظامی خود در منطقه التنف سوریه برده و در حال آموزش و تجهیز آنها برای انجام اقدامات تروریستی است.


انتهای پیام//