بازگشت به صفحه اخبار
پنج‌شنبه 02-09-1402
دسته بندی: بازی و سرگرمی
تبعات تصمیمات یک شبه؛

خطر سرنوشت صنعت کیف و کفش در انتظار اسباب بازی/ تولیدکنندگان یک به یک بیکار می شوند

علی رغم تاکید رئیس جمهور مبنی بر مشورت با بخش خصوصی در رابطه با اتخاذ تصمیمات کلان دولتی، گزارش ها حاکی از آن است که وزارت صمت در شرایطی تصمیم به آزاد کردن واردات اسباب بازی گرفته که هیچ گونه مشورتی با بخش خصوصی انجام نشده است. از این رو کارشناسان در رابطه با خطر دچار شدن صنعت اسباب بازی به سرنوشت صنعت کیف و کفش هشدار می دهند و تولیدکنندگان هم از تعطیلی واحدهای خود می گویند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، یک کارشناس صنعت اسباب بازی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: رویه جاری در واردات هر گونه کالایی این است که ابتدا وزارتخانه مرتبط از انجمن ها به عنوان نماینده بخش خصوصی استعلام لازم را در رابطه با نوع ساخت داخل آن کالا بگیرد که متاسفانه در خصوص واردات اسباب بازی هیچ گونه مشورتی صورت نگرفته است.

این کارشناس با اشاره به سیر توسعه اسباب بازی در ایران گفت: صنعت اسباب بازی در ایران، صنعت نوپایی ست که در سال های گذشته به خاطر منع ناگزیر واردات به دلایل مشکلات ارزی رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است به گونه ای که قابل رقابت با تولیدات کشورهای مطرح است.

وی ادامه داد: این موضوع موجب می شود تا محصول داخلی با تیراژ پایین وارد رقابت با تولید چینی با تیراژ بالا شوند که عملا تولیدکنندگان داخل بهای تمام شده گزافی را متحمل خواهند شد.

او با قیاس تعرفه واردات اسباب بازی به ایران و کشور ترکیه اظهار داشت: تعرفه واردات به ترکیه ۱۰۰ درصد است که در صورت کم اظهاری با جریمه ۱۰ یورویی به ازای هر کیلو مواجه خواهند شد که به نوعی موجب می شود تا این تعرفه به ۲۰۰ درصد هم افزایش پیدا کند. اما در ایران این تعرفه به میزان ۲۰ درصد بوده که در صورت کم اظهاری حتی تا ۵ درصد هم قابل کاهش خواهد بود و این به معنای دست باز چینی ها برای هجوم به بازار ایران است، چرا که در چنین شرایطی صرفا هزینه حمل را متحمل می شوند.

این کارشناس در پایان گفت: نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که در حال حاضر برای ثبت سفارش ماشین آلات تولیدی این صنعت مشکل تخصیص ارز وجود دارد، اما برای واردات اسباب بازی گویی ارز به اندازه کافی موجود است!

خطر دچار شدن به سرنوشت صنعت کیف و کفش در انتظار اسباب بازی

همچنین مدیرعامل شرکت کیوان تویز ضمن رد مشورت دولت با بخش خصوصی مبنی بر آزادسازی واردات اسباب بازی گفت: این تصمیم موجب خاموش شدن چراغ کارخانه های تولیدی و بیکار شدن قشر عظیمی از مشاغل خانگی ست.
حسین بهمنیار ادامه داد: بعد از ۲۵ سال که در زمینه واردات اسباب بازی فعالیت داشتیم، به جهت کمک به تولید داخل تصمیم به احداث کارخانه و تولید محصولات اسباب بازی گرفته شد که متاسفانه در چنین شرایطی بسیاری از تولیدکنندگان به ناچار مجبور به تعطیلی واحدهای خود خواهند بود.

این کارشناس حوزه اسباب بازی با اشاره به کیفیت بالای اسباب بازی ایرانی اظهار داشت: کیفیت تولیدات داخل در حال حاضر در سطحی ست که کاملا قابل رقابت با محصولات اروپایی و آمریکایی است. تصمیم به آزادسازی واردات اسباب بازی زنگ خطری را برای این صنعت به صدا در خواهد آورد که به سرنوشت صنعت کیف و کفش دچار خواهد شد.

بهمنیار در پایان افزود: حجم بالای واردات و برتری قاطع نسبت به تولیدات داخل از لحاظ حجمی باعث اشباع شدن بازار و عرضه بیش از تقاضا خواهد شد که تاثیرات منفی بسیاری را بر تولید خواهد گذاشت.

انتهای پیام//