بازگشت به صفحه اخبار
چهارشنبه 12-05-1401
دسته بندی: سلامت

تولد ۱٠٠٠ کودک در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین

مطابق آمارها، نرخ متولدین در کشور رو به نزول است. این موضوع نشان می دهد طی سال های آینده جمعیت پیر ما بیش از جمعیت جوان کشور خواهد بود. پس تا زمانی که پنجره جمعیتی بسته نشده باید تدبیری برای این معضل اندیشیده شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک به نقل از فارس، یکی از موضوعات مهمی که امروز با آن درگیر هستیم، بحث پیری جمعیت است.
همانطور که رفع سایر دغدغه ها همچون بحث آب و زیرساخت های آن اهمیت دارد، رسیدگی به موضوع جمعیت نیز باید در دستور کار جدی قرار گیرد. بسیاری بر این باورند بحث جوانی جمعیت و فرزند آوری را باید مردمی سازی و تبیین کنیم و دقت داشته باشیم که اهمیت بحث جمعیت کمتر از سایر حوزه ها نیست.
 

کمک به زوجین نابارور از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند

 
فرشاد پیله چی رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین است . وی در خصوص افزایش و جوانی جمعیت اظهار کرد: در این راستا جهاد دانشگاهی در سطح کشور و به تبع آن در استان قزوین در حوزه ناباروری فعال شده و با راه اندازی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی در قزوین از سال ۹۲ تاکنون بیش از یک هزار فرزند در این مرکز متولد شده اند.
 
وی با بیان اینکه مرکز ناباروری دو هدف را دنبال می کند، افزود: یکی از این اهداف بحث افزایش جمعیت است.  هدف دوم نیز بحث جلوگیری از آسیب های اجتماعی مادران است. طلاق یکی از مشکلات جدی کشور و یکی از سه عامل اصلی طلاق  بحث ناباروری است. بنابراین با کمک به زوجین نابارور علاوه بر اینکه به بحث جمعیت کمک می شود، یکی از آسیب های اجتماعی را نیز برطرف می کند.
 
وی اضافه کرد: خوشبختانه در این سال ها مراجعینی از استان های همجوار نیز داشته ایم. همچنین برای افزایش کمی و کیفی خدمات قابل ارائه،اقدام به ساخت یک مرکز تحقیقاتی درمانی کردیم. در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان قزوین بودجه ۴۰۰ میلیارد ریالی برای این مرکز اختصاص داده شد.
 
پیله چی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، ما تنها مرکز نیمه دولتی در استان به شمار می رودیم. در  تلاش هستیم که تیم پزشکی و مامایی مرکز همراهی لازم را با مراجعین داشته باشند و به آنها کمک کنند تا زوجین این دوران پراسترس را با آرامش سپری کنند.
 

پرداخت نیمی از هزینه های درمان ناباروری در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی

 
رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین عنوان کرد: برای درمان مراجعین سعی داریم از کم هزینه ترین روش شروع کنیم. چنانچه درمان دارویی جواب نداد، سایر روش ها از جمله آی یو آی را پیشنهاد می دهیم. اما اگر روش آی یو آی هم جواب نداد و کاندید عمل جراحی آی وی اف شدند مراحل انجام عمل جراحی در استان انجام می شود. این  زوجین فقط برای مرحله آخر که جراحی است به مرکز ابن سینا تهران مراجعه می کنند.
 
امین خاکباز معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین نیز در این خصوص گفت: جهاد دانشگاهی از طریق مراکز ناباروری چون ابن سینا که متعلق به جهاد دانشگاهی است، نیمی از خدمات مربوط به درمان ناباروری را ارائه می دهد.
 
وی عنوان کرد: در استان قزوین تمام خدمات مربوط به درمان ناباروری به جز آی وی اف را ارائه می دهیم . برای مرحله آخر زوجین می بایست به مرکز ابن سینا  در تهران مراجعه  کنند.
 
خاکباز تصریح کرد: از سال۹۲ تاکنون حدود یکهزار تولد در این مرکز به ثبت رسیده .در این سال ها بیش از ۵ هزار تشکیل پرونده در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی داشتیم که حدود ۶۰۰ مورد آن فقط در یک سال گذشته انجام شده است.
 
معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین بیان کرد: در بحث تبلیغات به منظور آگاهی بخشی به زوجین نابارور اجازه تبلیغات رسمی نداریم و آگاهی بخشی های ما به صورت تبلیغات غیررسمی و مصاحبه با رسانه های استان انجام می شود.
 
خاکباز افزود: بخشی از این آگاه سازی ها از طریق دیدارهای چهره به چهره افرادی که به این مرکز مراجعه کرده اند، صورت می گیرد. بخش دیگری نیز از طریق رسانه ها و سایت مرکز ناباروری انجام می شود.
 
 
انتهای پیام//