بازگشت به صفحه اخبار
سه‌شنبه 08-07-1404
دسته بندی: اجتماعی , بازی و سرگرمی , فرهنگی و هنری , بین المللی ,
در سومین نشست از «قرار هفت» مطرح شد

صدرعاملی و شریفی‌نیا: نوجوانان جنگ در سینما فراموش شده‌اند

سومین نشست از سلسله رویدادهای «قرار هفت» با محوریت «کنش‌گری نوجوان و سینمای دفاع مقدس» صبح سه‌شنبه ۸ مهر در بنیاد سینمایی فارابی با حضور رسول صدرعاملی و محمدرضا شریفی‌نیا برگزار شد. در ابتدای این برنامه، نسخه بازسازی‌شده فیلم «باشو غریبه کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی اکران شد. این نشست با مشارکت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز آموزش‌های هنری و سینمایی دارالفنون و اندیشکده امید برپا شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی‌خبری آزنیک، سومین نشست از سلسله رویدادهای «قرار هفت» با محوریت «کنش‌گری نوجوان و سینمای دفاع مقدس» صبح سه‌شنبه ۸ مهر در بنیاد سینمایی فارابی با حضور رسول صدرعاملی و محمدرضا شریفی‌نیا برگزار شد. در ابتدای این برنامه، نسخه بازسازی‌شده فیلم «باشو غریبه کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی اکران شد. این نشست با مشارکت جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز آموزش‌های هنری و سینمایی دارالفنون و اندیشکده امید برپا شد.


نوجوانان فراموش‌شدۀ دفاع مقدس

رسول صدرعاملی در این نشست با اشاره به نقش نوجوانان در سال‌های جنگ گفت: «بخش بزرگی از بار جامعه و خانواده‌ها در دوران دفاع مقدس بر دوش نوجوانان بود، اما سینمای ایران کمتر به آنها پرداخته است.» او با تأکید بر تمایز سینمای کودک و نوجوان افزود: «سینمای کودک سرگرم‌کننده است، اما سینمای نوجوان باید دغدغه‌مند، هویتی و تصمیم‌ساز باشد. در جهان، جشنواره‌های فیلم نوجوان مستقل‌اند اما در ایران این تفکیک هنوز جدی گرفته نشده است.»


او فیلم‌های «نیاز» و «باشو غریبه کوچک» را نمونه‌های موفق نگاه مسئولیت‌محور به نوجوانان دانست و تأکید کرد اگر به مضامین مطرح‌شده در این آثار توجه می‌شد، امروز وضعیت سینمای نوجوان متفاوت بود.


سانسور و کم‌توجهی به روایت نوجوانان دفاع مقدس

محمدرضا شریفی‌نیا نیز با اشاره به تأثیر جنگ بر خانواده‌ها گفت: «با وجود تعداد بالای شهدا و اسرای نوجوان، آثار اندکی درباره آنان ساخته شده است. در دهه‌های گذشته برخی فیلم‌های ضدجنگ یا منتقد تبعات آن با سانسور مواجه شدند؛ همان‌طور که «باشو غریبه کوچک» سه سال اجازه اکران نداشت.» او افزود: «۴۵ درصد اسرای ایرانی دانش‌آموز بودند اما سینمای ما جز چند مورد اخیر، روایتی جدی از آن نسل ارائه نداده است.»


شریفی‌نیا نقش بیضایی را در فرهنگ و ادبیات اجتماعی ایران برجسته دانست و از کم‌مهری‌ها نسبت به او انتقاد کرد.


چالش دیده‌شدن آثار و فقدان سینمای نوجوان

در ادامه این نشست، صدرعاملی سینمای نوجوان را نیازمند استقلال و جریان‌سازی دانست و اظهار کرد: «تا زمانی که جشنواره مستقل نوجوان نداشته باشیم، سینمای نوجوان نیز شکل نخواهد گرفت.» او اضافه کرد: «سینما باید فضایی برای قصه‌گویی جذاب داشته باشد نه تریبونی اخلاقی.»


شریفی‌نیا نیز با اشاره به ضعف تبلیغات فیلم‌ها در تلویزیون گفت: «فیلم‌هایی مانند «زیبا صدایم کن»، «پیرپسر» و «پروین» ظرفیت دیده‌شدن بیشتری دارند اما اکران و اطلاع‌رسانی مناسبی برای آنها انجام نمی‌شود.»


لزوم بازنگری در ساختار تولید و پخش

صدرعاملی با اشاره به تأثیر پلتفرم‌ها گفت: «با افزایش بسترهای نمایش، توقعات مخاطب از سینما بالا رفته است. باید عادت سینما رفتن را دوباره در نسل نوجوان احیا کرد.» او ضعف تهیه‌کنندگان مقتدر و استودیوهای مستقل را از مشکلات ۴۰ ساله سینما برشمرد.


شریفی‌نیا نیز تفاوت رسانه‌های رسمی و شبکه نمایش خانگی را یادآور شد و بر ضرورت شناخت دغدغه‌های نسل جدید توسط مدیران فرهنگی تأکید کرد.


نمونه‌های موفق اما پراکنده

نماینده مؤسسه «کدومو» نیز در این نشست با اشاره به جایگاه نوجوان در تولیدات دفاع مقدس دهۀ ۹۰ گفت: «فیلم‌هایی مانند “تنگه ابوقریب”، “۲۳ نفر”، “کـارو”، “میرو”، “باغ کیانوش” و “بچه مردم” نمونه‌هایی هستند که هرچند اندک، اما به ظرفیت روایت نوجوانان در جنگ پرداخته‌اند.»


در پایان، حاضران بر ضرورت شکل‌گیری جریان سینمای مستقل نوجوان، حمایت از تولیدات اقتباسی، تقویت تبلیغات و کاهش سانسور در روایت‌های اجتماعی و تاریخی تأکید کردند.




پایان//