بازگشت به صفحه اخبار
پنج‌شنبه 08-04-1402
دسته بندی: بین المللی
زیست بوم فناوری جان دوباره گرفت

گزارش نمایشگاه الکامپ تهران

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی الکامپ، از چهارم تا هشتم تیرماه 1402، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.

 
به گزارش پایگاه خبری آزنیک؛ الکامپ 2023، با حضور 70 شرکت خارجی از 10 کشور مختلف و 480 شرکت داخلی در 40000 مترمربع وسعت و 23000 متر مربع فضای مسقف در محل دائمی نمایشگاه های تهران کارش را آغاز کرد. این نمایشگاه پس از 3 سال وقفه به دلیل همه گیری ویروس کرونا با شعار "آینده‌ی بهتر برای اقتصاد دیجیتال" و با هدف ارتقای ظرفیت‌های زیست بوم فناوری ایران، دوباره به صحنه‌ی نمایشگاه های کشور بازگشت. ‌

قطع برق ناجی افتتاحیه‌ی خسته‌کننده

وقتی صحبت از فناوری و تکنولوژی می شود، همه‌ی نگاه‌ها به خلاقیت و ظرافت در اجرا جلب می‌شود. اما افتتاحیه‌ی الکامپ 2023 چیزی جز کلیشه‌های رایج مراسم‌های همیشگی نبود: اعلام برنامه توسط مجری و سخنرانی‌های طولانی. هر چند این ملال پایدار نماند و قطعی برق سالن افتتاحیه، جماعت حاضر درمراسم را از این تکرار نجات داد؛ ولی جناب وزیر را از بی‌نظمی پیش‌آمده و از بین رفتن فرصت سخنرانی‌اش عصبانی کرد و وزیر ارتباطات پس از قطع برق در مرتبه‌ی دوم، به حالت قهر سالن را ترک کرد و ترجیح داد به بازدید غرفه‌ها بپردازد. 

قبل از قطعی برق، چه گفتند و چه شنیدیم؟

دکتر اسلامی رییس صنفی رایانه‌ای تهران اولین سخنران مراسم افتتاحیه بود. او با تقسیم حوزه‌ی فناوری در سه قسمت مهم سخنانش را آغاز کرد و در اولین محور از بحث خود بر لزوم توجه به تولید و صادرات در حوزه‌ی سخت‌افزار تأکید کردند. همچنین به روزرسانی زیرساخت های حوزه‌ی سخت‌افزار را مهمترین رکن پیشرفت این حوزه دانست. 

سخنران بعدی افتتاحیه، دکتر توانگر رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی بود که با اشاره به سرعت پیشرفت فناوری و مطالبات مرتبط با حوز‌ه‌ی فناوری مردم، از جمله مسأله‌ی اینترنت در روستاها سخنان خود را آغاز کرد. بخش دوم سخنرانی دکتر توانگر به تأکید بر ضرورت در بازنگری سیاست گذاری‌ها اختصاص داده شد. ایشان همراهی و حمایت چرخه‌های ابتکارآفرین را مهم و اساسی ارزیابی کردند. 

همچنین دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور، به عنوان آخرین سخنران پیش از قطعی برق و تعطیلی مراسم، در سخنان خود ضمن تشکر از هیأت اجرایی و مجموعه‌های برگزار کننده‌ی الکامپ، وابستگی اقتصاد دیجیتال به فناوری‌های حسگرها، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی را امری مهم ارزیابی کردند و هشدار دادند عدم توجه به آنها منجر به مصرف‌کنندگی و پسرفت می‌شود. معاون رییس جمهور برنامه‌ریزی، شش هاب فناوری با شش موضوع بزرگ با ظرفیت‌های عظیم را از برنامه‌های معاونت علمی و ستاد دیجیتال ریاست جمهوری عنوان کردند. ایشان در پایان جذب نیروهای نخبه برای ساختن آینده‌ی این صنعت را از اولویت مهم تلقی کردند. 

از دیگر مهمانان مراسم افتتاحیه، دکتر خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری کشور و رئیس ارتباطات روسیه بود که قطعی برق سالن افتتاحیه مجالی برای سخنرانی ایشان باقی نگذاشت. این مراسم ساعت 10 و 10 دقیقه صبح آغاز شد و رأس ساعت 11 در میان تاریکی سالن و حرکت مدعوین به طرف درب خروج، نیمه‌تمام به کار خود پایان داد.   

چشم و هم‌چشمی یا عقل کسب ‌وکار؟

با آنکه از همان ساعات ابتدایی آغاز الکامپ 2023، می‌شد به وضوح همدلی اهالی اکوسیستم فناوری کشور را حس کرد، ولی مسئولین و کارمندان غرفه‌ها به مساحت و طراحی غرف‌ی شرکتشان می‌بالیدند. غرفه‌های بزرگ چند دسته بودند، بخشی از آنها شرکت‌های بزرگ و نامدار بودند که با توجه شهرت و قدمت برندشان بزرگی غرفه‌هایشان هم قابل قبول‌تر می‌نمود، بخش دیگر شرکت‌های نوپایی بودند که در مسیر رشدشان قرار داشتند و در ابتدای جاد‌ه‌ی موفقیتشان می‌خواستند نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کنند. دسته‌ی دیگر اما از غرفه‌های پر زرق و برق والبته پر خرج بودند که هیچ تناسب معناداری بین کیفیت خدمات و سایز غرفه‌هایشان برقرار نبود. انگار که باید هر جور شده بودجه‌ای که از آسمان توی بغلشان افتاده را خرج می‌کردند که دوستان غرفه‌دار از پس این مأموریت به خوبی برآمده بودند. این چشم و هم‌چشمی اما موجب بروز پاره‌ای خوش‌سلیقگی هم شده بود. مثلاً دقت و ظرافت در انتخاب رنگ و طرح لباس‌های فرم کارمندان مشغول در برخی غرفه‌ها، یا اهمیت قائل شدن برای پذیرایی از بازدیدکنندگان در غرفه‌ها، آن هم وسط گرمای تیرماه تهران حس خوشایندی داشت. از قهوه و آبمیوه‌های رنگارنگ گرفته تا شربت‌ها و شیرینی‌های محلی و سنتی پارک‌های فناوری مراکز استان‌ها بی‌تعارف از گوشه‌های جذاب نمایشگاه بیست و ششم بود.

اوضاع خوب است، اما تو باور نکن 

حقیقت این است که مشکلات و موانع وجود دارد. از بی‌ثباتی اقتصاد و وضع نابه سامان اینترنت بگیر تا مشکلات تمام نشدنی صادرات و تولید. هر چقدر هم مسئولین از چشم‌اندازهای آینده بگویند، تا برنامه‌ریزی نباشد همان آش است و همان کاسه. در این چند روز نمایشگاه هم مثل تمام گردهمایی‌های این‌چنینی حرف‌های زیادی زده شد، امیدوارانه و نومیدانه. حرف‌هایی که گاه بوی دلسوزی داشت، گاه رنگ گلایه و شکایت. ولی اغلب طرح امید می‌زدند و انتظار روزهای خوب و روشن را می کشیدند. 

مثلاً خانم حیدری نسب مدیرعامل یکی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، اعتقاد داشت اکوسیستم نوآوری در کشور کوچک‌تر شده و وقتی کارآفرین ناامید باشد، برای شرکت‌ها هم ایجاد مشکل می‌کند، بر همین اساس مهمترین هدف مجموعه‌ی خود را ایجاد امید برای کارآفرینان عنوان کرد و با شور و انرژی اعلام کرد: «اگر کسی هنوز جسارت بزرگ فکر کردن را دارد و علاقه مند به راه اندازی کسب و کار شخصی خودش است، ما کنارش هستیم تا به هدف خود برسد.»

هر چند سطح محصولات نوآوران‌ بزرگترین رویداد فناوری کشور، قابل تأمل نبود، هر چند رویکرد غالب شرکت‌های ایرانی و خارجی حاضر در الکامپ 1402 هیجان‌انگیز نبود، ولی چاره جز این است که ناله‌ی شبگیر کنیم. باید امید کاشت و چشم به الکامپ‌های فنی‌تر و خلاقانه‌تر در آینده داشت. 

حضور پرشور نسل تازه‌ی زیست‌بوم 

در سالن 8 و 9 نمایشگاه، روح تازگی بیش از سایر سالن‌ها مشهود بود. دلیلش هم حضور حدود ۳۰ تیم دانش‌آموزی از استان‌های مختلف کشور بود. دانش‌آموزانی که همه‌ی مسئولیت‌های غرفه را خودشان به عهده گرفته بودند و همین باعث می‌شد بازدیدکنندگان برای لحظه‌ای هم که شده، باقی نمایشگاه را رها کنند و به تماشای هنر و فن این دانش آموزان بایستند. این دانش‌آموزان در الکامپ امسال، با تیمی متشکل از ۱۲ تیم منتخب به معرفی ایده و محصول خود پرداختند. محصولات و ایده‌هایی همچون هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی و بازی‌سازی. بچه‌هایی که با هدایت و راهنمایی منتورها و اساتیدشان، نوید نسلی خلاق و پرانگیزه را برای زیسب بوم فناوری ایران می‌دادند.  

آنچه بود و آنچه باید می‌بود

الکامپ بیست و ششم هم تمام شد. حتی اگر هیچ ایده‌ی مسحور‌کننده‌ای در لا به لای انبوه غرفه‌ها و سالن‌ها نبود، یا استقبال عموم مردم دور از انتظار بود، اما وجود چنین رویدادهایی از نبودشان بسیار سودمندتر است. همین که حامیان مالی، سرمایه گذاران و مسئولین ببینند که جوان‌ها و دست اندرکاران حوزه‌ی فناوری با چه مشکلاتی مواجه‌اند خودش اتفاق بدی نیست. آنچه در نمایشگاه امسال بود امید به آینده و رفع مشکلات بود. آنچه هم باید می‌بود و نبود، حضور نخبگانی بود که رفتن را به ماندن ترجیح داده بودند. آنها که در دوره‌ی قبلی نمایشگاه فکر می‌کردند بالاخره بوی بهبود از اوضاع اکوسیستم فناوری به مشام می‌رسد و حالا در آن‌سوی مرزها و دور از وطن با خیال آسوده‌تری کار می‌کنند و زندگی می‌گذرانند. 
 

نمایشگاه الکامپ ۲۰۲۳، مهمترین رویداد فناوری کشور در بخش‌های الکترونیک صنعتی، کامپیوتر و تجهیزات ارتباطی، تجهیزات صوتی و تصویری، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل و خدمات فنی و پشتیبانی، که طبق برنامه قرار بود از 4 الی7 تیرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود، با تمدید یک روزه توسط مسئولین برگزاری این رویداد، در روز پنج شنبه 8 تیرماه به کار خود پایان داد. 

منبع عکس : 
http://www.iran-elecomp.com/
 

انتهای پیام //