بازگشت به صفحه اخبار
دوشنبه 26-03-1404
دسته بندی: اجتماعی , سلامت ,
آزنیک گزارش می‌دهد

وقتی خانه نگران است، کودک چه می‌فهمد؟/ راهنمای والدین برای کمک به کودکان در شرایط جنگی و بحرانی

در روزهایی که اخبار حمله، تنش و ناامنی به صدر رسانه‌ها بازمی‌گردد، نگرانی والدین تنها محدود به ایمنی فیزیکی خانواده نیست. بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند فرزندشان در دل این بحران چه می‌بیند، چه می‌شنود و چه احساسی دارد. کودکان، حتی اگر زبان بیان نداشته باشند، بحران را درک می‌کنند؛ اما واکنش‌شان متفاوت است. این گزارش، راهنمایی‌ست برای والدین و مراقبان تا بدانند چگونه از سلامت روان فرزندان خود در چنین شرایطی محافظت کنند، و چطور به آن‌ها کمک کنند تا احساس قدرت، امنیت و امید را حفظ کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، با افزایش تنش‌های منطقه‌ای و گسترش اخبار حمله موشکی اسرائیل به ایران، نگرانی‌های روانی در میان خانواده‌ها افزایش یافته است. کودکان و نوجوانان نیز، هرچند مستقیم در معرض تهدید فیزیکی قرار ندارند، اما از نظر احساسی و ذهنی، به شدت تحت تأثیر فضای روانی جامعه و رسانه‌ها هستند.


در این گزارش، تلاش کرده‌ایم با نگاهی کارشناسی و کاربردی، به این سؤال پاسخ دهیم که در زمان بحران، کودکان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند و والدین چگونه باید از آن‌ها حمایت کنند؟

 ۱. پذیرش و اعتبار دادن به احساسات کودک

نخستین گام، تأیید احساسات کودک و پرهیز از انکار یا کوچک شمردن آن است.
جملاتی مانند «نترس، چیزی نیست» یا «تو که بچه‌ای، چرا ناراحت شدی؟» باعث می‌شود کودک احساسات خود را سرکوب کرده یا از شما فاصله بگیرد. در عوض، جملاتی نظیر «طبیعیه که نگران باشی» یا «اگه دوست داری در موردش حرف بزنیم، من کنارت هستم» می‌تواند به آرام‌سازی کودک کمک کند.

 ۲. ایجاد فضای امن برای گفت‌وگو

والدین باید محیطی فراهم کنند که کودک بتواند بدون ترس از قضاوت، نگرانی‌ها و سوالاتش را مطرح کند.
پاسخ‌گویی صادقانه، ولی متناسب با سن کودک، نه‌تنها اضطراب او را کاهش می‌دهد، بلکه احساس کنترل را به او بازمی‌گرداند.

 ۳. هدایت کودک به سمت فعالیت‌های آرام‌بخش

کودکان در شرایط بحرانی نیاز به تخلیه روانی دارند. والدین می‌توانند آن‌ها را به انجام فعالیت‌هایی مانند:

  • نقاشی و رنگ‌آمیزی
  • نوشتن خاطرات یا داستان
  • بازی‌های ساده گروهی در خانه
  • گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش
  • تمرینات تنفسی یا مدیتیشن کودکانه
    تشویق کنند.

 ۴. کاهش قرارگیری در معرض اخبار و رسانه‌ها

در شرایط بحرانی، قرارگیری مداوم کودک در معرض اخبار، به‌ویژه از طریق شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های غیررسمی، می‌تواند احساس ناامنی و ترس را تشدید کند.
توصیه می‌شود والدین خود نیز مدیریت مصرف رسانه را در خانه رعایت کرده و به کودک الگو بدهند.

 ۵. تقویت حس مسئولیت در قالب کارهای ساده

در عین حال که کودکان نباید با وظایف سنگین روبه‌رو شوند، اما دادن مسئولیت‌های کوچک (مثل کمک در خانه، مراقبت از خواهر/برادر کوچکتر یا نوشتن نامه‌ای برای آرام‌کردن دوستان) می‌تواند احساس مفید بودن و کنترل در آن‌ها ایجاد کند.

 ۶. حفظ روتین روزمره و مراقبت از نیازهای پایه

خواب منظم، تغذیه سالم و حفظ ساختار روزمره (مثل ساعت مطالعه، بازی، وعده‌های غذایی) احساس ثبات و امنیت روانی را در کودک تقویت می‌کند. تغییرات ناگهانی در سبک زندگی می‌تواند اضطراب کودک را تشدید کند.

 ۷. انتقال امید و تقویت حس اعتماد

کودکان جهان را از چشم والدین می‌بینند. اگر والدین بتوانند آرامش نسبی و اعتماد به آینده را منتقل کنند، کودک نیز احساس امنیت بیشتری خواهد داشت. انتقال مفاهیمی چون صلح، همدلی، امید به آینده و نقش هر فرد در ساختن جهانی بهتر، می‌تواند پیام مثبتی در ذهن کودک به جا بگذارد.

 جمع‌بندی:

کودکان در بحران، به‌جای ترساندن یا نادیده‌گرفتن، نیازمند درک، گفت‌وگو، ساختار روانی پایدار و الگوهای آرام‌کننده هستند. آنان، حتی در ساده‌ترین شکل، می‌توانند در چنین شرایطی مؤثر و مفید باشند؛ مشروط به آن‌که حمایت روانی و محیطی مناسب را از سوی والدین و مربیان دریافت کنند.




‌پایان//

آخرین اخبار