به دنبال تعاملی سودآور بین صنعت اسباببازی و فروشگاههای زنجیرهای کشور
نشست بررسی و احصای مشکلات نظام توزیع و پخش در صنعت اسباببازی و استفاده از ظرفیت فروشگاههای زنجیرهای چهارشنبه (۲۹ شهریورماه) در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک ،در این نشست جمعی از تولیدکنندگان صنعت اسباببازی و مدیران فروشگاههای زنجیرهای حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر درباره مشکلات و مسائل موجود در تعامل این دو بخش برای عرضه و فروش بیشتر اسباببازی در کشور پرداختند.
در این جلسه مشکلات متعددی مطرح شد که یکی از آنها کمبودن سهم فروش صنعت اسباببازی از سهم کل فروش در فروشگاههای زنجیرهای بود و علت آن را نبود شرکت یا شخصی بیان کردند که بتواند محصولات کامل از تمام محصولات باکیفیت در صنعت اسباببازی را به صورت بستهای کامل به مشتریان ارائه دهد. به این دلیل صرفه اقتصادی برای مصرفکنندگان نداشته است که بتوانند کل زنجیره کالاها را به فروشگاهها تحویل دهند.
از دیگر مشکلات، هزینههای فروشگاههای استیجاری بود که در طول یک سال گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است؛ به این دلیل فروشگاههای زنجیرهای بیشتر به دنبال کالاهایی هستند که خوابِ کالا در آن فروشگاه بسیار کم باشد و نقد؛ چرا که خوابِ میانگین فروش اسباببازی در فروشگاههای زنجیرهای بین ۶۰ تا ۹۰ روز است. از طرف دیگر، بحث نقدینگی و سرمایه در گردش برای فروش در فروشگاههای زنجیرهای بسیار حائز اهمیت است و به این دلیل کالاهایی را بیشتر دریافت میکنند که نقدشوندگی سریعتری داشته باشند.
در این نشست به مشکلات تولیدکنندگان هم اشاره شد. بیشترین مسئله مرتبط به تولیدکنندگان حاشیه سود بسیار پایین برای آنها در فروشگاههای زنجیرهای است؛ زیرا درصد تخفیف کم و مدتزمان تسویه هم بالاست و اجازه تغییر قیمت هم در طول این مدت به صنعت اسباببازی توسط فروشگاههای زنجیرهای داده نمیشود. آنها تنها دلیل جذابیت عرضه و فروش اسباببازی در فروشگاههای زنجیرهای را تیراژ دانستند؛ چرا که به دلیل تعداد شعب زیاد فروشگاههای زنجیرهای، تیراژ تولید اسباببازی بالا میرود.
در این جلسه پیشنهاد درخور توجهی به صورت یک برنامه حمایتی مطرح شد که بر اساس آن، دولت بتواند یک سرمایه در گردش به صورت تسهیلات و تأمین منابع مالی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد تا آنها بتوانند در بحث حقوق ورودی و پذیرش توسط فروشگاههای زنجیرهای عمل کنند. نکته دیگر این بود که فروشگاههای زنجیرهای میتوانند به صورت برنامههای ویژه و فصلی یعنی زمانهای مشخصشده در تقویم نمایشگاهی و فصلی، فروش ویژه مخصوص صنعت اسباببازی داشته باشند.
در پایان نشست هم این موضوع ارائه شد که پیشنویس مدل همکاری و توسعه و تعامل میان تولیدکنندگان صنعت اسباببازی و فروشگاههای زنجیرهای توسط دفتر صنایع خلاق با کمک شورای نظارت بر اسباببازی طراحی و به اشتراک گذاشته شود تا پس از جمعبندی و اعمال نظر توسط تولیدکنندگان و فروشگاهها این مدل همکاری به یک تفاهمنامهای ختم شود که بتواند منجر به نتایج خوبی در حوزه فروش شود؛ مانند اینکه سهم فروش صنعت اسباببازی از سهم کل فروش در فروشگاههای زنجیرهای که هماکنون زیر دو دهم درصد است به پنج درصد افزایش پیدا کند.
همچنین اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای بتوانند با کمک شورای نظارت بر اسباببازی، دفتر صنایع خلاق و ورزشی و دفتر آماد و توزیع وزارت صمت، همکاری مناسبی در بحث گردش اطلاعات و تشکیل یک بانک اطلاعاتی مهم درخصوص واحدهای تولیدی معتبر و شعب فروشگاههای زنجیرهای که با هم تعامل دارند، صورت دهند.