بازگشت به صفحه اخبار
پنج‌شنبه 18-05-1403
دسته بندی: فرهنگی و هنری
در گفت‌وگو با آزنیک، مطرح شد؛

مخاطب سنجی؛ نکته کلیدی در نشر کتاب کودک و نوجوان

پژوهشگر حقوق بین الملل کودکان، تاکید کرد: ایجاد نیاز کردن بسیار مهم است. اینکه هر کتابی را در حوزه کودک و نوجوان، بدون مخاطب‌سنجی، ترجمه و چاپ کنیم، نه تنها با استقبال آنچنانی روبرو نمی‌شود، بلکه ناشر هزینه استفاده شده را نیز از دست خواهد داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، محمدمهدی سیدناصری، پژوهشگر حقوق بین الملل کودکان و قائم مقام انتشارات ذکر در گفت و گو با آزنیک، بیان کرد: امروزه، نویسنده و مترجم باید بداند، برای نسلی پژوهش و نگارش می‌کند که بسیار باهوش و به روز است. همچنین، این نسل بیشتر نیازهای خود را توسط فضای مجازی تغذیه می‌کند. فلذا این موضوع مستلزم این است که کتاب به نگارش درآمده، بایدآنقدر جذاب و فانتزی باشد که برای کودکان و نوجوانان خودنمایی کند. 


وی درباره وضعیت فروش کتاب کودک و نوجوان، اظهار کرد: هرچند فروش کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه‌ کتاب، به نسبت سال گذشته با کاهش روبرو بود. اما بطور کلی معتقدم که وضعیت نشر، توزیع و فروش کتاب کودک و نوجوان، در وضعیت خوبی قرار دارد. 


سیدناصری در پایان، افزود: برخی همکاران نویسنده و ناشر در انتظار این هستند تا کسی یا ارگانی، مشکلات و چالش‌های این حوزه را برطرف کند. اما من عقیده دارم که خودمان باید به این حوزه بها دهیم، مشکلات‌مان را حل کنیم و از ناشران موفق کشورهای دیگر الگو برداری کنیم.



پایان خبر//